"מכירת תנובה לסינים לא תאפשר לטפל בה כמונופול"

החשש: כל שינוי יוביל לעימות עם הממשל הסיני ■ ח"כ מרגלית: "על בנט להבהיר שכל התערבות בתנובה תיעשה ללא קשר לבעלי המניות החדשים"

מכירת תנובה לחברה הממשלתית הסינית ברייט פוד, שצפויה להיחתם בימים הקרובים, עלולה לסתום את הגולל על היכולת לבצע שינויים מבניים במונופול של תנובה בתחום החלב, ובכך לפגוע גם באפשרות לבצע שינויים מבניים בכל תחום מונופולי המזון בישראל - כך אומרים גורמים בענף המזון.

"זה הרגע האחרון להכריז באופן פומבי וברור על כוונת הממשלה לבצע שינויים מבניים בתחום מונופולי המזון, ובעיקר בתנובה, בבחינת ייזהר הקונה", אומר אחד הגורמים. "הבעיה העיקרית היא שזו לא סתם מכירה לתאגיד עסקי מחו"ל, אלא שמדובר במכירה של חברה ישראלית, שפוליטיקאים מגדירים אותה כאסטרטגית, לחברה שהיא חברה סינית ממשלתית.

"אם מישהו יעלה על דעתו בעתיד להציע שינויים מבניים הכרוכים בחקיקה, כמו למשל לפרק את תנובה, הוא ייתקל לא בתאגיד עסקי שחייב להכפיף את עצמו לדין הישראלי, אלא בממשלה של מעצמה עולמית, שיחסינו הפוליטיים איתה הם פקטור חשוב ביותר. המשמעות תהיה עימות מול ממשלת סין. אם המכירה תתבצע, יהיה כנראה בלתי אפשרי לטפל בה כמונופול, ובעקבות כך תיפגע גם האפשרות לטפל במונופולי המזון האחרים".

ח"כ אראל מרגלית (העבודה), מהמתנגדים למכירת תנובה לסינים, אומר: "אני בעד שותפות אסטרטגית עם סין. עם זאת, מדינת ישראל חייבת להתעקש על מניית זהב בתנובה, היות ותנובה קשורה בטבורה למגזר החקלאות וההתיישבות בכל חלקי הארץ. מניית זהב תיתן למדינה הגנה ב-2-3 נושאים שהם בלב האינטרס של הציבור הישראלי. אני מצפה משר הכלכלה נפתלי בנט שיבהיר מראש בצורה ברורה, שכל התערבות עתידית של הרגולטור בתנובה כמונופול תיעשה ללא קשר לבעלי המניות החדשים של החברה".

ח"כ גילה גמליאל (ליכוד) אומרת: "אני אכן מוטרדת מעסקת תנובה והשלכותיה, אבל מוטרדת שבעתיים מעסקת כלל ביטוח, שעלולה להעביר 150 מיליארד שקל לידיים סיניות, ועל כן העברנו, ח"כ זהבה גלאון, יצחק כהן, מיכל בירן ואנוכי, דרישה לכינוס דחוף של ועדת הכספים".

גורם בכיר בשוק המזון אומר: "אם במכירת תנובה לאייפקס היה עוד סנטימנט ציבורי כלפי תנובה עד שהתברר איזה סיבוב הם עשו עלינו, עכשיו הסנטימנט בוודאי צריך להיעלם. הסינים לא צריכים את תנובה כדי לייצר קוטג' בסין, כי את שיפור מוצרי המזון הסיניים אפשר להשיג בדרך של רכישת טכנולוגיות. הם צריכים את תנובה כקרש קפיצה לשווקים אחרים, בעיקר באירופה.

"תנובה היא חלק קטן ממסע הרכישות האדיר של הסינים בעולם, שעיקרו כרגע באפריקה, שם הם משתלטים על משאבי טבע. אנחנו צריכים ללמוד מהאמריקאים, שבלמו ניסיונות של הסינים לרכוש נמלים בארצות-הברית".