למה הטלוויזיה תכתיב את צבע מדי הנבחרות במונדיאל?

ל-HD חוקים משלו: עקב בקשת פיפ"א, בגביע העולמי הקרוב יעלו לדשא נבחרות כמו אנגליה, גרמניה, ספרד ופורטוגל עם חולצות שמותאמות לשידורי הטלוויזיה

משנה צבע, משנה מזל? במשך כמעט מאה שנה לא השתנו מדיה של נבחרת ספרד בכדורגל. המדינה עברה תמורות דרמטיות רבות, הגנרל פרנקו בא והלך, אבל החולצה תמיד נותרה אדומה, והמכנסיים תמיד היו כחולים.

עד לא מכבר היו אלה הצבעים של הלוזרית הנצחית. כוכבים גדולים תמיד היו לספרדים, אבל הם כשלו במשך 44 שנה, בין הזכיות באליפויות אירופה ב-1964 וב-2008. אלא שמאז אלה המדים של הווינרים האולטימטיבים. ספרד הניפה את גביע העולם הראשון בתולדותיה לפני ארבע שנים, חגגה אליפות אירופה שנייה ברציפות ב-2012, וכעת מגיעה כאחת הפייבוריטיות גם למונדיאל בברזיל שיחל ב-12 ביוני. אז למה המסורת הארוכה מופרת דווקא עכשיו, וצבע המכנסיים מוחלף באדום? על פניו, העיתוי נראה אומלל במיוחד.

ההסבר לתופעה משונה למדי. פיפ"א, התאחדות הכדורגל הבינלאומית אשר אחראית בין היתר לארגון המונדיאל, הוציאה הנחיה לא מחייבת להופיע לטורניר בתלבושות בצבע אחיד, כדי לתרום לשיפור שידורי הטלוויזיה באיכות HD. ההוראה לא השפיעה על מדינות כמו בלגיה, שמשחקת בכל מקרה במדים אדומים לחלוטין, אולם רוב הנבחרות ברחבי העולם משתמשות במספר צבעים במדיהן, ולכן הן נאלצו להתמודד עם דילמה לא פשוטה: האם להישאר נאמנות למורשת - או לבצע את השינוי הנדרש למען הטכנולוגיה החדשנית?

תלבושת אחידה

לא מדובר בסתם עניין של עיצוב, אלא בסוגיה מהותית ביותר. מדי הנבחרת הלאומית מהווים נדבך חשוב במיתוג האומה כולה, כלפי פנים וכלפי חוץ. עבור תושבי המדינה הם סממן לאומי לכל דבר. רבים ברחבי תבל לא יכירו את דגל ספרד, רבים הרבה יותר לא יצליחו לזהות את ההמנון הספרדי, אך לא יתקשו לנקוב בצבע מדיה של הנבחרת הספרדית מתוך שינה. מי זוכר את שמו של ראש ממשלת ספרד? המאמן הלאומי ויסנטה דל בוסקה מוכר הרבה יותר ממנו, שלא לדבר על צ'אבי, אנדרס אינייסטה ואיקר קסיאס.

"לאנשים הרגישים לשמירת המסורת, כמוני, המכנסיים האדומים מפריעים מאוד. ניהלתי על כך שיחה עם המעצב של אדידס, אבל הוא טוען שהמכירות חשובות יותר מהמורשת", אומר העיתונאי הספרדי אדוארדו אלבארס גארידו.

אוהדים רבים התלוננו על אובדן הייחוד. "ספרד נראית עכשיו כמו טורקיה", הם צייצו בטוויטר, והיו שהביעו חשש כי היא גם תשחק כמו טורקיה. אולם הביקורת לא תעזור. ספרד תופיע במונדיאל במדים אדומים לחלוטין, ויש נבחרות גדולות נוספות שנכנעו לתכתיבים של פיפ"א ושינו את צבע המכנסיים על מנת שיתאים לחולצה.

אנגליה הופיעה לאורך עשורים בחולצות לבנות ומכנסיים בצבע כחול כהה, אבל הפעם תלבש מדים לבנים לחלוטין. מבחינת האנגלים, היה טעם לפגם לא רק בהרס המסורת, אלא גם בשינוי המדים פחות משנה אחרי שנייקי השיקה את הגרסה הקודמת, שהפכה לפופולרית ורשמה מכירות נאות. מחיר המדים החדשים עומד על 90 ליש"ט, והדיון הציבורי הנרחב הגיע עד לראש הממשלה דיוויד קמרון, אשר ביקש מהיצרנית ומההתאחדות לכדורגל לשקול את הנושא מחדש.

בעוד באנגליה מתעסקים במחיר, הגרמנים המומים מהיעלמות המכנסיים השחורים הקבועים - כעת כל המדים שלהם יהיו לבנים. מקורה של התלבושת הלבנה-שחורה המסורתית בדגל פרוסיה שהיה שחור-לבן. המלוכה בגרמניה בוטלה הלכה למעשה על-ידי היטלר, אבל אפילו הוא לא העז לשנות את מדי הנבחרת.

"זה נראה כמו בדיחה גרועה. הנבחרת שלנו נראית עכשיו כמו קבוצת שטוטגרט", טוען העיתונאי המקומי פרנסואה דושאטלה, שמתנגד לשינוי הנוכחי. לעומת זאת, ההיסטוריונים מציינים שגרמניה כבר שיחקה במדים לבנים בלבד בעבר, בין היתר בניצחון הגבוה ביותר בתולדותיה, 0:12 על רוסיה בשנת 1912, ובמשחק הגורלי מול פולין בדרך לזכייה במונדיאל הביתי ב-1974.

מחאה ציבורית מסוימת ניכרת גם בפורטוגל, ששיחקה תמיד בחולצות אדומות ובמכנסיים ירוקים, לפי צבעי הדגל הלאומי, אך כעת תופיע באדום בלבד. "לאן נעלם החלק הירוק של הדגל שלנו? זו חרפה, עוד לפני שמדברים על כך שהתלבושת החדשה מכוערת מאוד", זועם העיתונאי לואיס ויאגאס.

כריסטיאנו רונאלדו במדי נבחרת פורטוגל / צלם: רויטרס
 כריסטיאנו רונאלדו במדי נבחרת פורטוגל / צלם: רויטרס

שומרים על המסורת

מקרה מרתק במיוחד התרחש בצרפת, שם החליטה היצרנית נייקי לשנות את ההיסטוריה עוד לפני שהתקבלה ההנחיה מפיפ"א. במהלך מוקדמות המונדיאל זנחו הצרפתים במפתיע את המדים בצבעי הדגל שאפיינו אותם במשך עשורים - חולצות כחולות, מכנסיים לבנים וגרביים אדומים. אפילו כינוי הנבחרת, טריקולור, מנציח את שלושת הצבעים, והמעבר לצבע כחול בלבד עורר הדים קשים ברחבי המדינה. כאשר הנבחרת הייתה על סף הדחה מביכה בפלייאוף מול אוקראינה, היו שטענו כי הדבר נובע מבגידה במסורת.

בסופו של דבר, הצליחו הצרפתים להעפיל לטורניר, וגם החזירו עטרה ליושנה עם הצבעים המקוריים והמוכרים, שילבשו בברזיל. לא חל שינוי בעיצוב החולצות, אך המכנסיים הלבנים והגרביים האדומים חזרו בגדול - ולעזאזל שידורי ה-HD. זו גם גישתן של חלק ניכר מהנבחרות המשתתפות. עם כל הכבוד לדרישות הטכנולוגיה, מאמינות התאחדויות כדורגל רבות ברחבי העולם כי שמירה על המיתוג המוכר היא מפתח לחיבור לקהל, וגם מתכון יעיל להגברת המכירות.

המארחת תופיע בתלבושת הרגילה שלה, אשר מקורה במונדיאל הקודם שנערך על אדמתה. עד 1950 שיחקה ברזיל בלבן, אבל אחרי ההפסד הכואב לאורוגוואי במשחק המכריע בגביע העולם, שבעקבותיו התאבדו מאות אוהדים ברחבי המדינה, הוחלט שיש צורך בשינוי. במסגרת תחרות בין קוראי אחד העיתונים הנפוצים בברזיל, שנועדה לשלב את כל ארבעת צבעי הדגל הלאומי במדים, הוחלט כי החולצות יהיו צהובות עם פסים ירוקים דקים בצדדים, המכנסיים כחולים והגרביים לבנים. ברזיל זכתה מאז בחמישה גביעי עולם, והמדים לא השתנו. הם יישארו כאלה גם הפעם, כי פשוט אי אפשר אחרת.

כמוה יעשו עוד רבות. מקסיקו, למשל, תשחק עם חולצות ירוקות, מכנסיים לבנים וגרביים אדומים. צ'ילה תשאיר את המכנסיים הכחולים לצד חולצות אדומות, ואוסטרליה תופיע עם מכנסיים ירוקים מתחת לחולצות הצהובות. האם תהיה לכך השפעה על ביצועי הנבחרות על כר הדשא? זה כבר סיפור אחר לגמרי.