ארלדן וקרביץ לגילה: האם תאושר רכישת סטימצקי?

במקביל לפנייה לממונה על ההגבלים נערכת בדיקת נאותות לסטימצקי ■ לפי ההסכם, מרקסטון לא תקבל כסף, והרוכשים יעבירו לרשת כ-10-20 מיליון שקל

בעוד כ-10 ימים תסתיים בדיקת הנאותות שמקיימות רשת קרביץ וקבוצת ארלדן, בעלת השליטה בהוצאת כתר, בדרך לרכישת סטימצקי מקרן מרקסטון. במקביל, כך נודע ל"גלובס", פנו הרוכשים הפוטנציאליים רשמית לממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, כדי לבדוק מה תהיה עמדתו בעניין הרכישה.

מהלך זה, הנדרש לפי חוק, מעיד על רצינות כוונותיהם, על רקע המידע שנחשף בפניהם במסגרת בדיקת הנאותות, וחרף הצרות הנמשכות בסטימצקי.

כזכור, הצרה האחרונה ברשימה זו נוספה לפני מספר ימים, כשהממונה גזר קנס של 1.5 מיליון שקל על סטימצקי ועוד 50 אלף על העומדת בראשה, איריס בראל, ללא אפשרות שיפוי מהחברה. הקנס ניתן בעקבות חקירה של רשות ההגבלים העסקיים בנוגע להפרת תנאי מיזוג שנקבעו ב-1995 במיזוג בין רשת סטימצקי לרשת ספרי.

גורם בקרב המו"לים הביע סיפוק על הקנס שניתן, ובפרט זה שהושת על בראל: "אני שמח על כך ש-50 אלף שקל צריכים לבוא מאיריס, ואין אפשרות שיפוי. אני מאוד תומך בכך שמנהלים ישלמו על פאשלות שלהם, ולא רק החברה שבראשה הם עומדים".

עדיין מוקדם לדעת מה תהיה עמדת הממונה בנושא הרכישה, אבל בניגוד למצופה בענף, ספק אם הממונה ימהר לאשרה, למרות המצב הקשה של סטימצקי. ראשית, כי יש גורמים נוספים שעשויים לקנות את הרשת, ועתה ממתינים לראות מה יעלה בגורל המגעים בין מרקסטון לבין ארלדן וקרביץ, כך שהמהלך הנוכחי לרכישה אינו הסיכוי האחרון להצלת הרשת ממצב בו תגיע לכינוס נכסים. שנית, וחשוב מכך, כי מיזוג תוך הגבלה בתנאים מסוימים נתפס שם כנראה כפחות ריאלי לביצוע.

בשבועות האחרונים גורמים בשוק הספרים העריכו כי הממונה יאשר מיזוג כזה, בין הרשת המחזיקה בכחצי מהענף לחברה המחזיקה באחת ההוצאות הגדולות בו, אך יציב תנאים מגבילים. אלא שמצב כזה יהיה מועדף פחות על רשות ההגבלים, שלא אוהבת הגבלות התנהגותיות שקשות לאכיפה, ומעדיפה הגבלות מבניות.

יש לציין כי במסגרת העסקה שגובשה מרקסטון לא תקבל כסף מהרוכשים, ולרשת סטימצקי הם יזרימו כ-10-20 מיליון שקל.

מרשות ההגבלים נמסר: "זהו מיזוג מורכב שידרוש מהרשות בדיקה מעמיקה".

מארלדן וקרביץ לא נמסרה תגובה עד לפרסום הידיעה.