הפנסיה הסינית שלי

איך נגן על חסכונות הציבור בכלל ביטוח אחרי שהיא תימכר לזרים?

מכירתה הצפויה של חברת "כלל ביטוח" לקבוצת משקיעים סינית מעוררת דאגות רבות ומגוונות.

המכירה, שגלגולה מתרחש כבר מספר חודשים, מצטרפת לשורה של עסקאות בעלות השלכה על המשק הישראלי וביניהן מכירת תנובה לחברה סינית והמכרז להפעלת הנמלים אליו ניגשו מספר חברות בינלאומיות, שאם יצאו אל הפועל, תהיה להן השלכה משמעותית על יציבות המשק הישראלי ועל כספי הציבור.

מכירת "כלל ביטוח" לחברה הסינית תיצור מצב בו בעד תשלום כ- 1.47 מיליארד שקלים - תשלוט החברה הסינית בכספי ציבור ישראלים שנאמדים במעל ל- 150 מיליארד שקלים. מצב עניינים זה, בו קיימת ריכוזיות משמעותית בשליטה על כספי ציבור, עם השקעה נמוכה מאוד של הון פרטי הוא הרה אסון ואת השלכותיו ראינו כולנו בדיונים על חוק הריכוזיות: הפקרות בשימוש בכספי ציבור; הלוואות לבעלי עניין ומקורבים וחוסר שקיפות באופן ניהול הכספים.

הפיתוי לעשות שימוש בכספי ציבור לטובת עסקים חובקי עולם ועתירי סיכון, או לטובת עידוד מקורבים, כשהפיקוח על אופן השימוש בהם הוא דל, הוא רעה חולה במשק הישראלי. על כן, קיימת חשיבות רבה לנצל את ההזדמנות שנקרתה בפנינו עם מכירת "כלל ביטוח" ולקבוע שבמקום שהמכירה תהיה לבעל שליטה חדש וזר, יבוצע פיזור של השליטה וביטול גרעין השליטה בחברה. כך, מכירת "כלל ביטוח" צריכה להתבצע דרך מכירת מניות לציבור.

סיבה נוספת לבעייתיות במכירת "כלל ביטוח" הוא החשש שבמצב בו מחזיקים זרים יהיו בעלי שליטה על כספי החברה, לא תינתן הגנה לכספי הציבור הישראלי. שכן, בראש מעייניה של חברה זרה עומדים צרכיה ולא כספי הציבור הישראלי.

במצב בו כספי השקעות החברה יוסטו לחו"ל, חסכונות הציבור, בגובה של סכומי עתק, יעמדו בסיכון. יתירה מכך, במצב הנוכחי בו הרגולציה על השקעות של הגופים המוסדיים, בארץ ובחו"ל, היא מועטה עד כמעט לא קיימת, ישנו חשש שההשקעה בהון על ידי החברה הרוכשת תהיה מינימאלית וזאת בניגוד לעובדה שכספי הציבור שיעמדו לרשותה יהיו רבים מאוד.

למרות ההשלכות הפוטנציאליות הקשות של המכירה, נראה כי המפקחת על הביטוח עומדת לאשר אותה.

ח"כ גילה גמליאל, יצחק כהן ומיכל בירן יקיימו מחר (ד') דיון בוועדת הכספים (גילוי נאות: אני יזמתי אותו), בו יתבקשו נציגי משרד האוצר, המפקחת על הביטוח ונציגי "כלל", להסביר מדוע הם מאשרים עסקה בעלת פוטנציאל לפגוע באופן בלתי הפיך במשק הישראל, מדוע לא נבחרה האפשרות לבצע את מכירת החברה באמצעות מכירת מניות לציבור ומהן המגבלות שיבטיחו לכולנו שכספי הציבור הישראלי וחסכונותיו יהיו מוגנים גם לאחר מכירת "כלל ביטוח" לידי החברה הסינית.

  • הכותבת היא חברת כנסת ויו"ר תנועת "מרצ"