סנגורו של אולמרט: "הוא רואה את עצמו עדיין זכאי; נערער"

התובעת, עו"ד ליאת בן-ארי: "מי שקיבל שוחד ומי שנתן שוחד הוא מושחת, ומי שמושחת דינו אחד - ללכת למאסר בפועל לתקופה ארוכה. אין איש מעל החוק"

העונשים הכבדים שהוטלו היום (ג') על מורשעי פרשת הולילנד - ובראשם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט - הותירו את המורשעים וסנגוריהם המומים, וזמן קצר לאחר מתן גזר הדין הם הצהירו כי יערערו על העונשים.

לאחר מתן גזר הדין מיהר אולמרט לעזוב את בית המשפט ולא התייחס להחלטת השופט לשלוח אותו ל-6 שנות מאסר בפועל.

דוברו של אולמרט, אמיר דן, מסר בתגובה לגזר הדין כי "מדובר בעונש חמור מאוד שחורג מכל פרופורציה ומכל עונש שהוטל עד כה בנסיבות דומות על אנשים בתפקידים דומים. מדובר בעונש שמבוסס על הכרעת דין שגויה, מגדל קלפים שכל-כולו בנוי על הנחות והשערות".

לדברי דן, "בית המשפט גזר עונש חמור על אדם שלא לקח שוחד מעולם, אדם שתרם רבות למדינת ישראל. כפי שאולמרט הצהיר, בכוונתו לערער על ההחלטה השגויה והבלתי צודקת לבית המשפט העליון".

"הרחקת לכת"

פרקליטו של אולמרט, עו"ד אלי זהר, מסר כי: "העונש חמור מאוד, וכך גם חלק מהמילים של השופט. השופט החיל את המילים הללו על כל הנאשמים, ויש בכך אולי בבחינת הרחקת לכת".

לדברי עו"ד זהר, "אולמרט לא לקח שוחד, לא קיבל שוחד ורואה את עצמו זכאי. אלה הן תחושותיו, ואיתן הוא הולך לערעור בבית המשפט העליון".

"מי שמושחת דינו אחד"

התובעת, עו"ד ליאת בן-ארי, פרקליטת מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), מסרה כי: "בית המשפט אמר היום את דבריו. ראוי לקרוא ולהפנים. מי שקיבל שוחד או נתן שוחד הוא מושחת. מי שמושחת דינו אחד - ללכת למאסר בפועל לתקופה ארוכה, להחזיר את הכספים המושחתים לידי מדינת ישראל, ואות קלון יוטבע על מי שקיבל שוחד כעובד ציבור".

לדברי עו"ד בן-ארי, "אין איש מעל החוק, ומי שפשע ייענש. אלה הדברים, ויש ללמוד אותם. זה יום לא קל למדינת ישראל ולאזרחיה. יחד עם זאת, המסר שצריך לצאת הוא שרשויות אכיפת החוק הן עצמאיות, ועל בית המשפט אין מורא. אני מקווה שפסק הדין ילמד ובסופו של יום יהיה אבן-דרך משמעותית במלחמה בשחיתות הציבורית, בנגע הזה שאנחנו נלחמים בו יום אחר יום ושעה אחר שעה".

"להסדיר את נושא ה'מעכרים'"

עו"ד נבות תל-צור, סנגורו של דני דנקנר, מסר בשם דנקנר: "אנחנו חושבים שבהמשך להכרעת הדין של השופט רוזן לגבי דנקנר, שראינו אותה כחדשנית ותקדימית בנושא של העסקת 'מעכר', גם גזר הדין הוא חמור ביותר. לטעמנו, גזר הדין אינו מתיישב עם הקביעה של בית המשפט עצמו שצריך להסדיר בחוק מחדש את נושא העסקת ה'מעכרים'".

לדברי עו"ד תל-צור, "אנחנו נביא את הדברים בפני בית המשפט העליון, כדי שיבחן את הקונסטרוקציה החדשנית שלפיה העסקת 'מעכר' מגבשת עבירה של מתן שוחד. בכל מקרה, נבקש לבחון איך ייתכן שבמקרה הראשון שקביעה כזו נקבעת נותנים את העונש המירבי של כמעט 3 שנות מאסר. לכן, דני דנקנר יערער הן על הכרעת הדין והן על גזר הדין".

"יום חשוב"

עו"ד איתן מעוז, המייצג את אביגדור קלנר, מסר כי "המילים החמורות של בית המשפט על חומרתה של עבירת השוחד מקובלות עלינו. עם זאת, אנחנו טוענים כי הן לא רלוונטיות לגבי קלנר, שיערער על הכרעת הדין לבית המשפט העליון".

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, מסר כי "זהו יום עצוב למדינת ישראל, אבל זהו גם יום חשוב לשלטון החוק במדינה. בית המשפט הוכיח שוב שאין בן אדם או נושא תפקיד במדינה שהוא מורם מהחוק או חסין בפניו".

"יוגבר המאבק בשחיתות"

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף חיים שפירא, התייחס לגזרי הדין בפרשת הולילנד ואמר כי יש לראות אותם בהקשר רחב יותר ולתת את הדעת איך מונעים מקרים דומים בעתיד.

לדברי שפירא, "משרד מבקר המדינה יגביר את המאבק בשחיתות הציבורית ולמען טוהר המידות ויקצה משאבים נוספים לצורך זה. כמו כן, אנו מרחיבים את ההגנה על חושפי שחיתות, שבלי פועלם אי-אפשר להתמודד עם התופעה".

המבקר הוסיף כי ביקורת המדינה מתמקדת עתה גם בבדיקת מכרזים במישור הארצי וביתר שאת בשלטון המקומי.