התושבים ניצחו: לוויתן יחובר לחוף ללא מתקן יבשתי

בתוכנית חיבור לוויתן לחוף שהגישה נובל לוועדות התכנון אין מתקן קבלה יבשתי לגז וכל הטיפול נעשה בים, כדרישת התושבים ■ מטה המאבק: "הממשלה בזבזה 5 שנים ועשרות מיליונים על תוכנית לא רלוונטית"

מאגר לוויתן יחובר לחוף הישראלי ללא הקמת מתקנים על היבשה, כך עולה מתוכנית הפיתוח של המאגר שהגישה חברת נובל אנרג'י לוועדות התכנון.

לפי התוכנית, שתרשימה מוצג כאן לראשונה, יתבצע כל הטיפול בגז המופק מלוויתן בים - כדרישת התושבים. בדומה לתמר יופק גם הגז מלוויתן באמצעות ראשי באר שיונחו על קרקעית הים בעומק 1,750 מטרים. מראשי הבאר יוזרם הגז למתקן הפקה, אחסון והזרמה צף (FPSO), שיעגון במרחק 7.7 קילומטרים מהמאגר. משם יוזרם הגז בצינור שאורכו 110 קילומטרים למתקן הפחתת לחץ, שיוקם מול חוף דור, בעומק מים של 80 מטרים ובמרחק 11 קילומטרים מהיבשה. מהמתקן ימשיך הגז בצינור לאתר הכניסה בשטח 4 דונם, ומשם ימשיך 6 קילומטרים מזרחה לתוך היבשה עד שיתחבר לצנרת הגז הארצית של חברת נתג"ז, דרומית לכפר פורדיס. בנקודת החיבור לצנרת תוקם תחנת שסתומים קטנה שתאפשר לשלוט בכניסת הגז לתוך המערכת הארצית. מדובר בניצחון חשוב לתושבי עמק חפר וחוף הכרמל, המתנגדים להקמת המתקנים לקליטת הגז בקרבתם.

בינתיים, ממשיכה הממשלה במהלך שבו החלה בשנת 2010 לקדם את תוכנית המתאר הארצית למתקני קליטת גז ביבשה, למרות שלא ברור מתי והאם יהיה בהם צורך. כזכור, מינה ראש הממשלה בנימין נתניהו את מנכ"ל משרדו הראל לוקר לסייע ליזם התוכנית, משרד התשתיות הלאומיות, בהסרת החסמים להתקדמות הפרויקט, שהוגדר כבעל חשיבות אסטרטגית.

לפי התוכנית, שהכין צוות מתכננים בראשות האדריכל גדעון לרמן, ייבנו שני מתקני קבלה גדולים בשטח של כ-200 דונם כל אחד ליד קיבוץ עין החורש בעמק חפר וליד תחנת הכוח חגית ביקנעם.

התוכנית נמצאת כיום בשלב בדיקת אלפי ההתנגדויות שהגישו תושבי המועצות המקומיות עמק חפר, חוף הכרמל וכרמל מנשה, שגם הקימו מטה מאבק משותף למען העברת כל מתקני הטיפול בגז לים. בנובמבר החליטה המועצה הארצית לתכנון ובנייה לאשר את התוכנית להפקדה ברוב של 13 מול 6. לדברי גורמים בקרב המתנגדים להקמת מתקני הקבלה, תוכנית הפיתוח של לוויתן "מוכיחה שמדינת ישראל השקיעה עד היום עשרות מיליונים כדי לתכנן תוכנית כלל לא רלוונטית".

בפגישה שנערכה לאחרונה בין נציגי נובל לנציגי עמק חפר, הבהירו נציגי נובל כי הם אינם מתכוונים להקים מתקן טיפול ביבשה מהסיבה שבמקרה כזה יצטרכו להקים מתקני דחיסה על פי הבארות בגלל ירידת לחץ לאחר מספר שנים של ניצול המאגר. מתקני הדחיסה יחייבו את נובל לשנות את שיטת הטיפול בגז.

ראש מועצת עמק חפר, רני אידן, אמר ל"גלובס", כי "מזה זמן רב אנחנו מתריעים בפני המדינה שתכנון מתקני הטיפול בגז ביבשה עולה מיליונים ומדובר בכסף שנזרק סתם. חברות הגז חייבות לטפל ולזקק את כל הגז בים כדי שניתן יהיה לדחוס אותו ולשמור על לחץ גבוה על מנת שיגיע ליבשה. לכן, אנחנו עדיין תמהים מעצם העובדה שהמדינה ממשיכה לתכנן ולדרוש 260 דונם למתקני טיפול וזיקוק בעמק חפר.

"מה ההיגיון? למה לשפוך כסף על תוכניות, מתכננים, ועדות והליך בירוקרטי, כשהכל לא רלוונטי? חבל שמי שהגדיר את המשבצת שמיועדת לתכנון ממתקני הגז פעל על פי תפיסות מיושנות ולא אפשר למתכננים להציע מתקנים בעומק הים, אלא הגביל אותו רק ליבשה ולאזור הרדוד בים".

כך יגיע לחוף הגז מלוויתן
 כך יגיע לחוף הגז מלוויתן