פלאפון וסלקום במו"מ להסכם חדש לשיתוף רשתות

בעקבות פרסום מסמך המדיניות של משרד התקשורת המתיר לחברות לחלוק רשת משותפת מלבד התדרים, החלו החברות במגעים להסכם חדש ■ בשורה התחתונה המשמעות היא חיסכון אדיר שיכול לנבוע לשתי החברות

עוד לא יבשה הדיו על נייר המדיניות שפרסם משרד התקשורת בסוף השבוע, ואשר פותח פתח משמעותי לשיתוף רשתות בין פלאפון וסלקום, ושתי החברות כבר החלו לעבוד על הסכם חדש שיוגש לאישור משרד התקשורת ורשות ההגבלים.

ההסכם החדש יתבסס על נייר המדיניות של המשרד, ולפיו הוא מוכן לשקול שיתוף רשתות מלא בין החברות, מלבד שיתוף בתדרים. נסביר כי שיתוף הרשתות אינו מבחין בין דור שני, שלישי ורביעי ולכן הוא יוצר כאן הזדמנות לשינוי מבני משמעותי בענף הסלולר.

ל"גלובס" נודע כי זמן קצר אחרי פרסום מסמך המדיניות של משרד התקשורת, החלו שתי החברות במגעים על יצירת הסכם חדש שאותו יגישו לאישור. פרסום המסמך למעשה אישר את מה שכבר היה ידוע, שהמשרד מתכוון ללכת על מודל של 3 רשתות סלולריות בישראל, ולכן הסיכוי לרשת משותפת בין פלאפון לסלקום שכוללת גם שיתוף בתדרים, הוא אפסי. מה שהיה חסר לחברות היא בהירות לגבי רמת השיתוף מלבד התדרים, ואת זה המסמך הבהיר.

במסמך נקבע במפורש שהחברות יוכלו לשתף את כל מרכיבי הרשת מלבד התדרים. זה אומר שהחברות יכולות לגשת למהלך של צמצום אתרים משמעותי לא רק בדור הרביעי, אלא בכל הטכנולוגיות. וזה אומר שמבחינה תאורטית ניתן להגיע לחיסכון של מאות ואולי אלפי אתרים ברחבי המדינה, דבר שהיה חשוב מאד באופן אישי לשר התקשורת.

על הנייר ייתכנו הרבה אפשרויות לשיתוף-פעולה בין החברות. בגדול הן יוכלו לחלק את הארץ לשניים ולהבטיח שאחת תנדוד על השנייה. לחילופין הן יוכלו לבצע אופטימיזציה של אתרים ולתכנן מחדש את הפריסה בכל הארץ ולהתחלק בעלויות.

בשורה התחתונה המשמעות היא חיסכון אדיר שיכול לנבוע לשתי החברות כתוצאה מההזדמנות שיצר עבורן משרד התקשורת. השאלה היחידה שנותרת פתוחה היא האם רשות ההגבלים רואה עין בעין עם משרד התקשורת את המדיניות שהתווה.

הרשות לאורך התהליך הייתה פחות נלהבת מנושא שיתוף הרשתות, ולכן אם היא תחשוב שהמשרד הלך רחוק מדי, אזי אין ממש משמעות לנייר המדיניות כיוון שהיא גוף אוטונומי ששוקל את שיקוליו הוא.