הפטנט שיאפשר לבנות בחיסכון של 50% בזמן ועלות

יזם וממציא ישראלי קורא תיגר על הלבנים הרגילות: פטנט בשם Smart Brick אותו רשם בארה"ב מאפשר לבנות בתים ומגדלים בדומה מאוד לשיטת הלגו, עם הבטחה לחיסכון של 50% בזמן ובעלויות

בעזרת מדפסת תלת ממד הצליחו לאחרונה הסינים לבנות עשרה בתים מבטון בתוך 24 שעות. שיטת ה-Contour Crafting - טכניקת בנייה מהירה בשכבות באמצעות המדפסת, יצאה מקטגוריית הקוריוזים והתבררה כעובדת וניתנת ליישום, והיא מתיימרת לשנות תוך שנים אחדות את כל מה שידענו ולמדנו על הליכי הבנייה.

אבל עד שזה יקרה, יזם וממציא ישראלי בשם רוני זוהר פיתח שיטת בנייה פשוטה בהרבה ואולי מהפכנית לא פחות. ה-Smart Brick של זוהר ("לבנה חכמה" בתרגום חופשי) הוכרה לאחרונה כפטנט על ידי ה-USPTO, רשות הפטנטים האמריקאית, ונרשמה כפטנט להגנה בכל העולם.

ללא מנופים

הלבנה החכמה בנויה מבטון מחוזק והיא נראית בדיוק כמו אחת מאבני הלגו המוכרות לנו. גם אותה ניתן לחבר בקלות ובמהירות ללבנה אחרת - וכך לבנות רצפות, קירות ותקרות בבנייה שקטה, זולה, מדויקת, מהירה וחזקה.

"המבנה עצמו מחובר יחד. כל בלוק מהודק אחד לשני, וגם מודבק עם דבק ייחודי. גם התקרה מחוברת לקיר וזה מה שנותן לשניהם חוזק גדול. אם אנחנו רוצים לקחת כדוגמא בנייה בלגו, וכולנו שיחקנו בלגו כשהיינו ילדים, אנחנו יודעים שברגע שהקוביות מחוברות היטב, המבנה חזק מאוד. העיקרון נשמר גם במקרה הזה", מסביר זוהר בראיון בלעדי ל"גלובס".

"הבנייה עצמה שקטה מאוד, ללא מנופים. זו בנייה ללא שימוש במחצבים מיותרים כמו ברזל, חול ומים, הכול נעשה בצורה חכמה ומדויקת. הרעיון הוא שנגיע לעבוד עם חומרים מתקדמים בהמשך, אבל כרגע אנחנו משתמשים בבטון כי זה התקן ואנחנו לא רוצים לעשות מהפכה גם בנושא הזה".

הלבנה אמנם עשויה מבטון, אך בזה פחות או יותר מסתיים הדמיון שלה ללבנת בטון "רגילה וטיפשה" שכמעט ולא השתנתה ב-100 השנים האחרונות. נכון שיש כמה "בלוקים מתקדמים" עם יכולות בידוד, אך "הלבנה החכמה" מכילה לדברי זוהר כמעט את כל התכונות הרצויות לבנייה: שליטה תרמית גבוהה ("60% מתצרוכת החשמל בעולם היא על חימום וקירור של מבני מגורים. מתוך זה הגיע הרעיון לבלוק שברובו הוא חלול, עשוי מבטון חזק וקל עם אפשרות לבידוד מתקדם"); חלל מוכן מראש לצינורות, כבלים וחוטי חשמל; רמת גימור גבוהה - חוץ או פנים; וחוזק מבני יוצא דופן.

אין ספק שהיתרון הייחודי ביותר של הלבנה הוא הגמישות הרבה שלה, המאפשרת שימוש באותם הבלוקים לבניית הרצפה, הקירות והתקרה לסוגים שונים של מבנים - מבתים צמודי קרקע, דרך בתי דירות ועד מגדלי מגורים.

המהנדס ד"ר דורון שלו מדגיש כי "בשיטה הנוכחית, עם הלבנים המסורתיות והמוכרות, מייצרים לכל בניין סט שלם של אלמנטים תלויי גאומטריה ספציפית. עם Smart Brick אתה יכול לקחת את אותה לבנה, להתקין ממנה קירות בממדים שונים, פעם לבניין הספציפי הזה ופעם לבניין אחר לגמרי. בדיוק אותה אבן בסיס תגיע לאתר. עם הלבנה אתה יכול לייצר קיר בממדים שונים, פתחים בממדים שונים, זאת אומרת הלבנה כאבן בסיס היא הרבה יותר ורסטילית. נכון שהיא דורשת עוד פעילות נוספת באתר, כי אתה צריך עכשיו להתקין ממנה קיר שלם, אבל מדובר בהליך זריז ופשוט עד הפיכתה מאבן בסיס לאלמנט הביניים, אותו קיר".

זוהר גם מציג בדיקה שערך המהנדס טוני לופו, ולפיה בנייה באמצעות ה-Smart Brick תקצר את משך הבנייה ב-50%, תוך חיסכון בכוח אדם ובחומרי בנייה.

"אין צורך בתקנים"

כמה זה עולה? עלות לבנה חכמה צפויה להגיע לכ-25 שקל ליחידה. לפי בדיקה שערך המהנדס קובי גמזו, קבלן שיחליט להשתמש בלבנה החכמה לצורך בניית שלד לבניין בן 8 קומות ישלם 800 אלף שקל בסה"כ- לעומת 1.5 מיליון שקל בבנייה רגילה.

נכון להיום, מדובר כאמור בפטנט בלבד ועדיין לא ניתן להצביע על בניין שאכן נבנה כך בפועל. יחד עם זאת, זוהר מתעקש שלא מדובר ברעיון מעניין שיתגלגל מעתה במשך שנים ברגולציה ובסחבת בירוקרטית.

"בגדול אנחנו יכולים לבנות את זה גם היום", מסביר זוהר, "אנחנו עומדים תחת תקן בנייה טרומית ואין שום צורך בתקנים חדשים. בהמשך גם נרצה שיהיה תו תקן מיוחד למוצר שלנו, אבל למעשה אנחנו יכולים לבנות כבר היום.

"אני מקווה שבתוך שנתיים מהיום נתחיל לבנות את הבניין הראשון שלנו. לצורך כך אנחנו עדיין זקוקים להשקעה של 3 מיליון דולר לפיתוח סופי של המוצר, ואנחנו נמצאים במגעים עם גופים פרטיים ועם חממות מהעולם כולו".