"בתים מבפנים": פסטיבל אורבני של התיידדות עם העיר

הפסטיבל האורבני "בתים מבפנים" יתקיים בתל-אביב מיום חמישי ועד שבת

העיר היא יצור חי, צומח. לעולם לא דומם. יש שחושבים שהיא מפלצת, בעוד שאחרים רואים בה חיית מחמד מסורבלת. אך האמת היא גם וגם. תל-אביב, עיר פוסט-מודרנית, שהאמן נחום גוטמן תיאר אותה כבר בשנות ה-70 כ"יושבת רגל על רגל על הבר בבית הקפה", מצליחה בגילה המתקדם להיראות כולה סטייל ומחמדים. גם כשהיא מתרוצצת מתוסכלת במסדרונות הביורוקרטיה, רובצת מיוזעת על שפת הים, מעשנת בשרשרת בצירי התנועה העמוסים, עצבנית בפקקים, או מתרווחת בשביעות רצון עצמית במבט מלמעלה, מראשי המגדלים והפירמידות הפיננסיות ומחלונות דירות היוקרה. היא יכולה להיות מאורת חטאים לילית, מפתה ומאיימת כאחד, ולגלות גם פנים מאירות, גינות שלוות ופינות מנוחה. ומאחורי כל אלה, במרחבים הפנימיים של הבתים והבניינים, רוחשים חיים ונרקמים רעיונות.

הפסטיבל האורבני "בתים מבפנים", שיתקיים בסוף השבוע - מיום חמישי ועד שבת, מאיר את מקורות הכוח של התשתית העירונית ובמקביל - את אזורי הפרא שלה. כך למשל, מינהל ההנדסה העירוני שפותח שעריו ומזמין מבוגרים וילדים לעיין בתוכניות עבר, הווה ועתיד, לצד תערוכות ואפילו סדנאות מדידה. מנגד, מבט על השינויים הכאוטיים שעוברים על שכונת נווה שאנן, שכונת הפועלים שהוקמה ב-1921 וב-1938 נבנתה בה התחנה המרכזית הישנה. השכונה הזדהמה והתפוררה, הפכה למעוז פשיעה ולאחר מכן למוקד מגורים של מהגרי העבודה, ואילו בשנים האחרונות, בעידוד העירייה, מסתמן שינוי מגמה עם כניסת סטודנטים הנהנים מסבסוד בשכר הדירה והיקף גדל של יוזמות נדל"ניות עצמאיות לחידוש הבניינים.

לא רחוק משם, האמן האורבניסט ניסן אלמוג מנחה סיור במבוך התחנה המרכזית החדשה, ומציג אותה כקרקע לצמיחת יוזמות תרבותיות והתארגנויות ספונטניות. ואילו האוצרת יעל ניר מובילה סיור בין סמטאות ההזנחה והגרפיטי של פלורנטין, ומסבירה כיצד תערוכה של אמנות רחוב במוזיאון תל-אביב משפיעה על פעילות האמנים בשטח הפתוח.

"בתים מבפנים" הוא המקרה המוזר שבו דירות מגורים פרטיות, זרוקות ואמנותיות או משופצות למשעי, נפתחות בפני זרים גמורים. המטרה היא לא רק להציץ, אלא גם להתקרב ולקבל נקודת מבט חדשה על המרחב הציבורי, על תהליכי התכנון המיטיבים או ההרסניים, הקשרים הסבוכים בין הרשויות לאדם ההולך ברחוב, חונה בכחול-לבן או יושב בדירתו.

במהלך סוף השבוע תראו אנשים משוטטים ברחבי העיר בקבוצות וביחידים, מציצים לאתרים שכלל לא ידעו על קיומם - כמו המגדלור של נמל תל-אביב, למרגלות ארובת רידינג או תחנת השאיבה "באסה"; לומדים על שימור ועל יזמות מקיימת - ועל המתח שביניהם. כך למשל, בסיור שכותרתו "האם שימור הוא כלי להלבנת אחוזי בנייה" שתעביר אדריכלית נעמה ריבה.

את האירוע, שחוגג את שנתו השמינית, ייסדו אביבה לוינסון ואדריכל אלון בן נון, המשמשים כמנהלי ואוצרי "בתים מבפנים" והוא חלק מהארגון הבינלאומי Open House World Wide, לצד ניו יורק, לונדון, שיקגו, רומא, ברצלונה, מלבורן, דבלין, הלסינקי, ועוד.

לצד אדריכלות, עיצוב, תכנון נוף וצמחייה במרחב האורבני, יתקיים פסטיבל המיצגים "תלוי במקום", העוסק בזירה האורבנית כבמה לתגובה אמנותית ותיאטרלית.

כל הפעילויות ללא תשלום. פרטים: www.batim-il.org