פימי וסקיי ירכשו השליטה בדפי זהב ב-100 מ' ש'

השתיים מנהלות מו"מ מתקדם מול המוסדיים המחזיקים בחברה ■ דפי זהב עשויה להפוך לחברת האינטרנט הראשונה בפורטפוליו של פימי, שרוב השקעותיה עד כה התמקדו בחברות תעשייתיות

קרן פימי וקרן סקיי מנהלות מגעים מתקדמים לרכישת שליטה משותפת בחברת דפי זהב מידי הגופים המוסדיים, תמורת כ-100 מיליון שקל. כך נודע ל"גלובס".

בשבועות האחרונים מנהלות שתי קרנות הפרייבט אקוויטי מו"מ משותף עם המוסדיים - שמחזיקים במלוא מניותיה של קבוצת אתרי האינטרנט בעקבות הסדר חוב תקדימי שנחתם בשלהי 2009 - לרכישת רוב החזקותיהם בה.

אם העסקה תבשיל, תהיה זאת הפעם הראשונה שבה קרן פימי, שמנוהלת ע"י ישי דוידי, מבצעת עסקה משותפת עם קרן פרייבט אקוויטי אחרת. בנוסף, דפי זהב תהפוך לחברת האינטרנט הראשונה בפורטפוליו של פימי, שרוב השקעותיה עד כה התמקדו בחברות תעשייתיות.

דפי זהב (ששמה הרשמי כעת הוא קבוצת "זאפ גרופ") כוללת 20 אתרים, ובראשם אתר השוואת המחירים ZAP, אתר זאפ-דפי זהב, פורטל המסעדות Rest, פורטל הבריאות והרפואה Doctors ואתר החתונות "מתחתנים". בתחילת השנה חשף "גלובס" כי קרן סקיי, המנוהלת ע"י צבי יוכמן וניר דגן, מתעניינת ברכישת השליטה בדפי זהב, ובאותם ימים ניהלה הקרן מגעים עם בעלי המניות על מתכונת של הזרמת הון לתוך החברה (כ-40 מיליון שקל) שלאחר שנתיים תומר למניות.

כעת מתברר כי בעלי המניות בדפי זהב, המנוהלת ע"י ניר למפרט, נוטים לאשר מתווה אחר, לאחר שחלק מהמוסדיים התנגדו למתווה המקורי שלדעתם היטיב יתר על המידה עם סקיי. יש לציין כי גם הפרסומאית יפית גרינברג (ג. יפית) הגישה הצעה למוסדיים המחזיקים בדפי זהב לרכישת השליטה בחברה, אך הצעה זו הייתה נחותה מזו שהגישה סקיי.

את ההחלטה למכור את השליטה בחברה קיבלו בעלי דפי זהב על רקע הצורך בגיוס הון לחיזוק הפעילות השוטפת של הקבוצה וצמצום חוב של כ-140 מיליון שקל לבנק הפועלים (שמחזיק בכ-10% ממניות החברה). לשם כך נשכרה חברת הבנקאות להשקעות וואליו בייס של ויקטור שמריך ועידו נויברגר.

ככל הידוע, הגופים המוסדיים עדיין חלוקים בדעתם לגבי עתיד החזקותיהם בחברה: חלקם מבקשים לממש את ההחזקות, בעוד שאחרים מעוניינים להזרים בעצמם את ההון הנדרש להמשך פעילותה ולשמור על שליטה בה. אחת הסיבות לכך היא שדפי זהב נחשבת לחברה טובה, ורווחית ובעלת פוטנציאל צמיחה - מה שמסביר גם את ההתעניינות הרבה שהיא מעוררת.

שינתה מיקוד לעולם הדיגיטלי

בעלי המניות הגדולים בדפי זהב, שכאמור מוחזקת במלואה על ידי המוסדיים, הם מנורה מבטחים (20%), פסגות (11%), כלל ביטוח (10%) וכן מיטב דש ואקסלנס (7% כל אחד). את השליטה בחברה קיבלו המוסדיים כאמור ב-2009, לאחר שהחברה הודיעה כי לא תוכל לעמוד בהתחייבויות של כחצי מיליארד שקל (כ-350 מיליון שקל למחזיקי האג"ח והיתרה לבנק הפועלים).

ההסדר אפשר לדפי זהב להמשיך בפעילותה העסקית, שכלל שינוי מיקוד עסקי לעולם הדיגיטל וכן מיתוג מחדש תחת השם זאפ והצמדתו לאתרים המובילים בקבוצה. לפני מספר חודשים נפרדה החברה ממדריכי הטלפונים והעסקים המודפסים שלה, שהיוו את ליבת עסקיה במשך 45 שנה.

הסדר החוב בדפי זהב נבע ממשבר נזילות כתוצאה מצעדים פיננסיים שביצעה בעלת השליטה בה לשעבר, קרן מרקסטון.

לפני 9 שנים רכשה מרקסטון את דפי זהב מקבוצת עורק תמורת 110 מיליון דולר, וכדי לפרוע את החוב לבנק לאומי (שמימן את הרכישה) גייסה אג"ח מהמוסדיים בהיקף של כ-320 מיליון שקל.

שנתיים לאחר הרכישה מכרה הקרן את דפי זהב לידי קרן בבקוק אנד בראון האוסטרלית, תוך שהיא רושמת תשואה נאה על ההשקעה בזכות המינוף הגבוה, אולם בהמשך הכריזה בבקוק אנד בראון על פשיטת רגל, ודפי זהב נקלעה לקשיים ולא הצליחה לפרוע את התחייבויותיה.

בעלי מניות בדפי זהב
 בעלי מניות בדפי זהב