"לזכייה של מכבי יש ערך של מיליוני דולרים עבור אלקטרה"

מכבי ת"א קיבלה מהספונסרית הראשית שלה בונוסים מיוחדים עבור הזכייה ביורוליג, אבל גם נותנת החסות רשמה רווח מיתוגי נאה

חגיגות הזכייה של מכבי תל-אביב ביורוליג כללו בימים האחרונים כמובן את אנשי הקבוצה והאוהדים. אבל מי שחגג כל הדרך ממילאנו היו גם הגופים המסחריים שמלווים את המועדון, ובראשם הספונסר הראשי אלקטרה.

יקי ודמני, שסיים החודש 7 שנים בתפקיד מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה והיה זה שהוביל את ההסכמים של החברה מול מכבי, מסביר כי "לשלושת הימים במילאנו יש ערך של מיליוני דולרים עבור אלקטרה".

ודמני מציין כי "בזכייה הזאת אלקטרה הכניסה את עצמה לזיכרון הספורטיבי לכל החיים, כי המשחק הזה ישודר, והתמונות האלה יישארו לעולם. קח לדוגמה את הנפת הגביע של טל ברודי מ-1977, שעד היום מופיעה עם הכיתוב של עלית על החולצה. גם אם אלקטרה תסיים את החסות עם מכבי בעתיד, היא תונצח באירועים האלה לדורות הבאים. וזו השקעה משתלמת מאוד, בניגוד למשל לחברה שקונה דף בעיתון או לקמפיין בטלוויזיה - ששם זה פורסם ומת באותו רגע".

זו השנה השישית שאלקטרה היא הספונסר הראשי של מכבי תל-אביב, אחרי שהחליפה את עלית עם אותו הסכם נצחי. לפני תחילת העונה נכנסו אלקטרה ומכבי למשא-ומתן על הארכת חוזה, שהתארך והתארך, בין היתר אחרי שאלקטרה ביקשה להקטין את סכום החסות שעמד על 2 מיליון דולר לעונה.

בסופו של דבר הצדדים החליטו לחתום על חוזה לעונה אחת (2013/14), ושינו את בסיס ההתקשרות כך שיהיה בנוי לפי הצלחות על המגרש - מה שהתברר בימים האחרונים כמשתלם מאוד עבור המועדון.

ודמני סירב להיכנס לסכומים סביב ההסכם עם מכבי תל-אביב, אבל גורמים בסביבת הקבוצה מאשרים כי ההסכם הנוכחי עם אלקטרה מורכב מבסיס של 1.5 מיליון דולר אותו משלמת החברה לקבוצה.

בנוסף, יש בו 3 סעיפי בונוס - 200 אלף דולר עבור העפלה לפיינל-פור של היורוליג; 250 אלף דולר עבור זכייה ביורוליג (שני בונוסים שמכבי כבר הבטיחה העונה); ובנוסף מענק של 100 אלף דולר עבור זכייה באליפות. מי שמשתתף במימון החסות היא לא רק אלקטרה מוצרי צריכה אלא גם אלקטרה בע"מ.

המשא-ומתן על הסכם חדש צפוי להיפתח בקרוב, וכבר עכשיו ברור כי העונה המוצלחת של מכבי תל-אביב והעובדה שמניות המועדון בעלייה יביאו אותה בעמדת עליונות ברורה לשולחן. הערכות הן כי חברות מסחריות נוספות ינסו לנצל את הסיטואציה ויבחנו אפשרות לקחת את החסות הראשית.

***

אלקטרה הייתה הראשונה שהבינה שהובלת חסות היא פרויקט שמחייב ניהול צמוד, ולכן העסיקה את ברוריה ביגמן, שניהלה את כל הקשר בין הקבוצה לחברה, לאוהדים ולכתבי הספורט. ביום שישי האחרון חולקו 4,000 חולצות צהובות ממותגות של אלקטרה לאוהדי מכבי שיצאו למילאנו בעמדות חלוקה ממותגות של החברה.

עם זאת, אחת הבעיות שאלקטרה מתמודדת איתה בקשר עם מכבי (ולמעשה חלק גדול מהגופים המסחריים שמלווים קבוצות ספורט או ליגות בישראל) הוא חוסר הרצון של חלק מגופי התקשורת "לשתף פעולה עם ההסכם", במקרה של מכבי הימנעות מלכנות את הקבוצה "מכבי אלקטרה תל-אביב".

מי שראה את ההכרזה של השדר יורם ארבל בערוץ 10 בעת הנפת הגביע של גיא פניני, שמע אותו אומר "גביע אירופה למכבי אלקטרה תל-אביב". העניין הזה הוא חלק מהבנות יש בין אלקטרה לערוץ 10.

"יש פה פספוס של אמצעי התקשורת בישראל, וזה משהו שלא קורה בעולם", אומר ודמני. "מובילג'ירג'י וארזה, אפס פילזן, ארמני מילאנו - אלה שמות ספונסרים שכלולים בשמות של הקבוצות, וכולם קוראים להם ככה. פה נוצר מצב של גול עצמי, כי כל העולם ניזון מהקשר הזה. ברגע שיש ספונסרים, זה מניע את כל גלגלי תעשיית הספורט, ממנו ניזונים גם מדורי הספורט והשדרים, וזה מממן את הנסיעות של כתבים לחו"ל. יש גופי תקשורת שלא מוכנים להזכיר את השם, למרות שזה השם הרשמי של הקבוצה".

בעניין ערוץ 10 אומר ודמני כי "הם הבינו שמדי פעם צריך להגיד את השם המפורש אלקטרה. היו אמצעי תקשורת שרצו מאיתנו כסף כדי שיזכירו את השם אלקטרה, ובעיניי זה לא תקין".

דוני הכלב, הקמע של מכבי ת
 דוני הכלב, הקמע של מכבי ת

בשידור של מכבי ביורוליג, שדר הטלוויזיה מכריז בין 6-8 פעמים את השם המפורש של הספונסר הראשי במהלך משחק.

לפני 4 עונות זכו אלקטרה במסגרת עם הקשר עם מכבי לאיזור חסות יוקרתי נוסף. "לזכותו של שמעון מזרחי יאמר שהוא שכנע את היורוליג להכניס חסות נוספת, על גב החולצה", אומר ודמני. וכך צירפה אלקטרה את המותג ווירלפול שאותו היא משווקת בישראל.

***

על ההחלטה להאריך את ההסכם עם מכבי אשתקד למרות שמבחינה ספורטיבית הקבוצה הייתה רחוקה מתקופת השיא שלה (איבדה את האליפות, לא הצליחה להעפיל שנתיים ברציפות לפיינל-פור של היורוליג), אומר ודמני: "יש המון מחקרים שמראים מה קורה לספונסר שעוזב מותג ספורט בתקופה לא כל-כך טובה. הייתי גם בעלית כשהמותג מכבי תל-אביב היה פחות אהוד, וההליכה ביחד של ספונסר יש בה יותר מסתם הליכה - היא מסמלת את החיבור בין הצדדים. יש מותגים שעובדים עם קבוצות, ויש כאלה שעובדים לרוחב. הייניקן (ספונסרית של ליגת האלופות - ט"ו), למשל, לעולם לא יתחברו לקבוצה, אלא יתחברו לליגה או לפרויקט כדי להישאר עם כולם".