שאלות ותשובות: כל מה שרציתם לדעת על המהפכה בתאילנד

צבא תאילנד הכריז אמש על משטר צבאי אחרי משבר פוליטי ממושך ■ ראשי הצבא טוענים כי לא מדובר במהלך פוליטי אלא מהלך שנועד "לשמירה על חוק וסדר" ומניעת הסלמה של המצב

צבא תאילנד הכריז על משטר צבאי לפנות בוקר (ג') אחרי משבר פוליטי משתק שנמשך שישה חודשים. חיילים התפרסו ברחובות בנגקוק, הורו על הפסקת שידורי תחנות טלוויזיה ונערכו מול מחנה מפגינים פרו-ממשלתיים גדול בשולי העיר. הגנרלים דורשים להפסיק את המחאות הפוליטיות ולהימנע מפרסום "חומרים הפוגעים בביטחון הלאומי" בתקשורת.

המצב הביטחוני כנראה איום ונורא אם הצבא נקט צעד כזה. האם כולם מסתתרים בבתיהם?

ממש לא. החיים נמשכים כרגיל ברוב חלקי בנגקוק, כפי שהיו במהלך רוב המשבר שהניב לעיתים תקריות קטלניות אבל בדרך כלל מקומיות מאוד. כ-25 בני אדם נהרגו בששת החודשים האחרונים, כולל שלושה בהתקפת ירי ורימוני יד על מפגינים נגד הממשלה בשבוע שעבר. לאחרונה היה גם איום של עימות נרחב יותר כאשר המפגינים משני הצדדים התארגנו בעקבות הדחתה של ראש הממשלה יינגלוק שינווטרה על ידי בית המשפט החוקתי. אבל נאמני הממשלה מצויים במרחק כ-40 ק"מ ממרכז בנגקוק, המעוז של האופוזיציה, והם הודיעו שיישארו במקומם. בסך הכול, המצב רחוק מלהיות קיצוני במידה שמחייבת את התערבות הצבא.

אז מדוע החליט הצבא לפעול עכשיו?

הגנרלים אומרים שזהו מהלך לא-פוליטי שנועד "לשמירה על חוק וסדר" ומניעת הסלמה של המצב, והממשלה הזמנית המותקפת מכל עבר קידמה בברכה מסויגת את ההכרזה על מצב חירום. אבל מבקרי הצבא אומרים שזהו חלק מהפיכה הדרגתית מתוכננת היטב של הממסד המסורתי במדינה. בתרחיש כזה, הכוחות המזוינים פועלים כדי לחזק את המפגינים שתומכים באליטה ברחובות, שאין להם תמיכה עממית רחבה, אך הם נעזרים בתומכיהם בממסד האזרחי והצבאי במדינה כדי לבטל את שלטון הפרלמנט ולהציב במקומו כת צבאית שלא נבחרה.

גרעין קשה של מפגינים בראשות סותפ תאוגסובן, סגן ראש ממשלה לשעבר, הפך לאגרסיבי עוד יותר, והשתלט על תחנות טלוויזיה, ירה והיכה עוברים ושבים באתרי מחאה ואיים על חיי שרים בממשלה ובני משפחות שלהם. המהלך של הצבא עשוי להחניק את מחאות תומכי הממשלה לפני שגוף אחר, כמו הסנאט או ביהמ"ש החוקתי, ינחית את המכה הסופית על הממשל הנבחר הנוכחי.

הכול נשמע קונספירטיבי מאוד. למה הצבא לא חולל הפיכה רגילה והדיח את הממשלה?

בגלל הכימיה העדינה והנפיצה מאוד של הפוליטיקה בתאילנד. הצבא מחזיק בכוח רב בתקופה המודרנית. הוא ביצע 18 ניסיונות הפיכה, רבים מהם מוצלחים, מאז תום המלוכה האבסולוטית ב-1932. אך ההפיכה האחרונה, נגד ממשלתו של תקסין שינווטרה ב-2006, הייתה קצת שונה: היא עוררה את זעמם של תושבי האזורים הכפריים, שבחרו פעמיים בתקסין, וכן ביקורת בחו"ל. הפיכה גלויה עלולה גם ליצור בעיות כמו קיצוץ הסיוע הצבאי מארה"ב, בעלת ברית ותיקה.

וושינגטון הזהירה שהיא מצפה שהצבא "יכבד את התחייבותו לפעולה זמנית למניעת אלימות, ולא לערעור מוסדות דמוקרטיים". מפקד הצבא, פרייאות צ'ן-אוצ'ה, אמור לפרוש לגמלאות בהמשך השנה. כמה פרשנים חושבים שהדבר האחרון שהוא רוצה הוא להירשם בהיסטוריה כמבצע הפיכה צבאית.

אבל הכול הולך להסתדר בסוף, לא כך? הרי תאילנד היא ארץ החייכנים, שבה לאושר יש אלף פנים.

זו תמיד הייתה ההשקפה של כמה תאילנדים, בייחוד באליטה, וכן של המשקיעים הרבים שעדיין נראים מוכנים לספוג את הקפיצות והזעזועים של הכלכלה השנייה בגודלה בדרום-מזרח אסיה. סוכנות הדירוג פיץ' אומרת אפילו שהמשטר הצבאי יסייע להתגבר על המבוי הסתום הפוליטי. אבל כל הסלמה חדשה מוסיפה לזעם במוקד מאבק מר ומסובך על עתיד החברה בתאילנד. תומכי הממשלה חשים שהאליטה מנסה לגזול מהם את סדרת הניצחונות שלהם בקלפיות. מתחת לפני השטח רוחשות שאלות נוספות, כמו האם יורש העצר, בנו של המלך המזדקן בהומיבול אדוליאדי, יירש אותו או לא. לא רבים מעיזים לדבר על כך, מפני שחוקי ההגנה על בית המלוכה בתאילנד נושאים עונשי מאסר של עד 15 שנים.

המשבר הפוליטי בתאילנד פגע בכלכלתה יותר ממה שצפו כלכלנים

המשבר הפוליטי בתאילנד פגע בכלכלתה במידה חמורה יותר מכפי ששיערו כלכלנים. התמ"ג של תאילנד נסוג ב-0.6% בינואר-מארס בהשוואה לחודשים המקבילים בשנה שעברה, כך דיווחה אתמול לשכת הפיתוח הכלכלי והחברתי בבנגקוק. זאת, בהשוואה לתחזית ממוצעת לנסיגה של 0.4% של 23 כלכלנים שנסקרו על ידי בלומברג ניוז.

המגזר היצרני והתיירות בתאילנד נפגעו בששת חודשי המשבר והמהומות, שבהם הפגינו מתנגדי ראש הממשלה לשעבר יינגלוק שינווטרה ברחובות הערים, והצליחו בסופו של דבר להדיח אותה מהשלטון באמצעים משפטיים לפני כשבועיים. הנתונים המאקרו-כלכליים שפורסמו אתמול הגבירו את הלחץ על שני הצדדים במשבר להשיג הסדר כלשהו.

הצריכה הפרטית, המקור העיקרי של ביקוש בכלכלה, הייתה חלשה במיוחד ברבעון הראשון השנה, וירדה בשיעור החד ביותר מאז המשבר הפיננסי האסיאני של 1997-1998, לפי נתונים של ברקליס. ההשקעות וההשקעה הציבורית היו מתונות, וברקליס מעריך שהמגמה הזו תימשך על רקע אי הוודאות הפוליטית. הבנק הפחית את תחזית הצמיחה שלו לכלכלת תאילנד השנה מ-3% ל-2%.

"הן ההוצאה לצריכה הפרטית והן הגידול בהשקעות לא עמדו בתחזית שלנו, מה שמאותת שהשפעת המבוי הסתום הפוליטי על הכלכלה הייתה כנראה גדולה מכפי שחשבנו", אמר גונדי קהיידי, כלכלן בקבוצת DBS הולדינגז בסינגפור. התחזית להשקעות ממשלתיות נשארת צנועה מאוד, לדבריו, ומאחר שגם העסקים לא מוכנים להתחייב להשקעות נוספות, הכלכלה עלולה לצמוח בשיעור נמוך מ-2% השנה.