גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כמה צמחו הכנסות צ'ק פוינט?

למה וול סטריט לא התלהבה מ-6% עלייה שנרשמו בהכנסות החברה

ההכנסות של צ'ק פוינט ברבעון הראשון של 2014 הסתכמו ב-342.2 מיליון דולר, לעומת הכנסות בסך 322.7 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2013.

צמיחה של 6% בהכנסות שהתגלגלה לאורך השורות הנוספות שבדוח רווח והפסד, כשבשורה התחתונה הרוויחה ענקית אבטחת המידע 153 מיליון דולר, בהשוואה ל-148 מיליון דולר ברבעון המקביל - עלייה צנועה של 3.3%.

בדוח Non GAAP, שמנטרל הוצאות שאינן משפיעות על ערך החברה (בעיקר בגין הטבות שגלומות בהקצאת אופציות למנהלים ולעובדים), דיווחה החברה על רווח של 164 מיליון דולר, לעומת 159 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2013 - עלייה של 3.1%.

וול סטריט לא ממש התלהבה מהתוצאות, ומניית החברה ירדה לאחר פרסומן. אולי זה קשור לסעיף ההכנסות הנדחות (Deferred Revenues) שבמאזן. הכנסות אלו, כפי שהוסבר כאן בטור הקודם, מבטאות בדרך כלל מצב שבו החברה מחויבת לספק שירות/מוצר ללקוח ועדיין לא סיפקה אותו.

המחויבות נובעת מתנאי העסקה מול הלקוח, כשלרוב גם החברה עצמה מוציאה חשבונית בגין העסקה. בחברות שמספקות תוכנה הסעיף הזה יחסית נפוץ, ונובע מכך שבעת מכירת התוכנה החברה המוכרת מתחייבת (במקרים רבים) לספק שדרוגים, עדכונים, תחזוקה ועוד על פני תקופה מסוימת.

מכאן, שערך המכירה בעת העסקה הראשונית כולל מרכיבים שעדיין לא נמכרו, ולכן מבחינה חשבונאית לא ניתן להכיר בהם באותה עת. למעשה, החברה צריכה לפצל את העסקאות לשניים - מרכיב שסופק בעת העסקה (התוכנה הבסיסית) ומרכיב שיסופק בעתיד - השדרוגים והתמיכה. המרכיב הראשון סופק ולכן יוכר מיד כהכנסה בדוחות הכספיים, ואילו המרכיב השני יוכר על פני זמן בהתאם למימוש השדרוגים והתמיכה על ידי הלקוח. בינתיים, עד שההכנסה תוכר, היא מוגדרת כהכנסה נדחית - מחויבות הנמצאת במאזן החברה.

צבר הזמנות חלש יותר? לא בהכרח

במאזן של צ'ק פוינט ברבעון הראשון מופיעות הכנסות נדחות בסך 573.2 מיליון דולר במסגרת התחייבויות שוטפות, כלומר סכום זה אמור להיות מוכר בטווח השנה הקרובה. חוץ מזה, ישנן הכנסות נדחות במסגרת ההתחייבויות הלא שוטפות בסך של 86.7 מיליון דולר, כלומר הכנסות שיוכרו בדוח הרווח והפסד החל מעוד שנה.

בסך הכול ההכנסות הנדחות נכון לסוף מארס 2014 מסתכמות בכ-660 מיליון דולר. בסוף הרבעון המקביל אשתקד הסתכמו ההכנסות הנדחות לשנה הקרובה (במסגרת ההתחייבויות השוטפות) ב-586.7 מיליון דולר, וההכנסות הנדחות לטווח העולה על שנה (התחייבויות לא שוטפות) הגיעו ל-84.9 מיליון דולר, ובסך הכול הכנסות נדחות של כ-672 מיליון דולר.

מכאן, שלמרות שההכנסות של החברה המשיכו לצמוח (לעומת רבעון מקביל), הרי שההכנסות הנדחות בהשוואה לאותה תקופה דווקא ירדו, בשיעור נמוך אמנם של פחות מ-2%. ככלל, הנתון הזה כאמור עלול לבטא צבר הזמנות חלש יותר לעומת תקופה קודמת, אבל ממש לא בהכרח. בפועל יש גורמים נוספים שמשפיעים על ההכנסות הנדחות ועל המגמה בסעיף זה, והעיקריים שבהם: תמהיל המוצרים שהחברה מוכרת, והחלוקה למרכיבים - בין ההכנסות בפועל למרכיב ההכנסות הנדחות.

כאשר נמכרים יותר מוצרים/תוכנות/שירותים שהמרכיב של ההכנסה העכשווית מכלל ההכנסה בגינם (סך החשבונית - הכנסות בפועל והכנסות נדחות) גדול יותר מאשר בעבר, אז מן הסתם ההכנסות בפועל יעלו לעומת ההכנסות הנדחות. אך ברגע שתמהיל המכירות משתנה (וזה קורה באופן שוטף), כשהיחס בעסקאות בין המרכיב שניתן להכירו באופן מיידי כהכנסה לבין המרכיב הנדחה, משתנה, אזי המתאם בין ההכנסות הנדחות במאזן להכנסות בפועל משתנה גם הוא.

בתיאוריה, אם תמהיל המוצרים היה קבוע, והמרכיבים של כל חשבונית היו קבועים (המרכיב באחוזים של ההכנסה בפועל לצד מרכיב ההכנסות הנדחות), ניתן היה לצפות למתאם בין ההכנסות בפועל וההכנסות הנדחות. בפועל, כאמור זה לא כך, ולצד סיבות לגיטימיות והגיוניות, חוסר מתאם עלול לבטא בעיה בעתיד או כבר בהווה, דרך גמישות חשבונאית בעת חלוקת המרכיבים של עסקת המכירה.

גמישות חשבונאית מחמיאה

זה לא המצב בצ'ק פוינט. האמינות של מנהליה לא הוטלה מעולם בספק (בטח שלא בטור זה), אבל באופן כללי בחברות עם מרכיב גדול של תוכנה ושדרוגים, ועם צורך לחלק את ההכנסות לבפועל ולנדחות, קיימת גמישות שלעיתים ניתן לנצלה לצורך הצגת דוחות כספיים משופרים.

הנה דוגמה תיאורטית: נניח שחברת תוכנה מוכרת את המוצר שלה ב-1,000 דולר, כשיחד איתו היא מספקת ארבעה שדרוגים ותמיכה על פני השנה. נניח שהנהלת החברה מעריכה שההכנסות מהתוכנה עצמה בשלב סגירת העסקה (הפקת החשבונית) הן 600 דולר, בעוד שההכנסות הנדחות המבטאות את המחויבות לשדרוגים הן 400 דולר. בכל רבעון לאחר יום העסקה, בעת מימוש השדרוג תכיר החברה ב-100 דולר, משמע תכיר ב-400 דולר בשנה הקרובה. הבעיה עם השיטה הזו אינה בבסיסה, שהוא נכון חשבונאית, אלא במדידה - זה לא טריוויאלי לקבוע שההכנסות היום הן 600 דולר וההכנסות הנדחות הן 400 דולר - זה גמיש ועשוי להשתנות על פני התקופה.

נניח שהחברה התיאורטית הזו החליטה לשנות את מרכיב ההכנסות בפועל וההכנסות הנדחות, כך ש-800 דולר יירשמו מיד ו-200 דולר יתחלקו על פני ארבעת הרבעונים הקרובים. יכול להיות שזה נעשה מסיבות אמיתיות/כלכליות, מכיוון שהחלוקה בפועל של המרכיבים השתנתה (ערכו של כל רכיב השתנה), אבל החשש הגדול הוא שהחברה עשתה את המהלך הזה בגלל שלא עמדה בתחזית ההכנסות (והרווח) לתקופה הספציפית. וכך, דרך החלוקה מחדש של החשבונית ביום העסקה, היא בעצם הצליחה להגדיל את ההכנסות שלה.

במצב כזה, היא עשויה לעמוד בתחזית שלה, אך מצד שני צפוי שההכנסות הנדחות במאזן יירדו (סך מרכיב זה יירד מ-400 ל-200 דולר). כלומר, הירידה בהכנסות הנדחות עלולה לרמז על הכרה גדולה יותר של הכנסות בפועל לעומת המצב בעבר. זאת כאמור דרך לא לגיטימית (שמטרתה לעמוד בציפיות בלבד), אך באופן שוטף חברות מוכרות תוכנה במסגרת עסקאות מורכבות שכוללות סוגים שונים של מוצרים, כך שמעבר לעובדה שלכל מוצר יש החלוקה למרכיבים הייחודית לו, הרי שלכל חשבונית ועסקה יש את הייחוד שלה, ולא ניתן לדבר על שיעור קבוע לאורך זמן של מרכיבי העסקה.

הכנסות צ'ק פוינט

הכותב הוא מרצה לחשבונאות, ניתוח דוחות כספיים והערכות שווי, ויועץ בתחומים אלו. בכל מקרה, אין לראות בכתבות אלה משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירה של ני"ע. כל הפועל בהסתמך על המאמר ו/או על תוכנו, אחראי באופן בלעדי לכל נזק ו/או הפסד שייגרם לו

עוד כתבות

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

חיזבאללה מפרסם את שמותיהם של 5 מפעילי הארגון שנהרגו בחלב

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

מטבעות דיגיטליים / אילוסטרציה: Shutterstock

מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%; הביטקוין צמוד ל-70 אלף דולר למטבע

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות אירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על כ-69.7 אלף דולר למטבע ● נעילה ירוקה באסיה, מדד שנגחאי עלה ב-1%

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות