הוט: מלחמת ייצוג עובדים בין ההסתדרות הכללית והלאומית

שבוע אחרי שההסתדרות הכללית פתחה בשביתה בהוט מובייל, ההסתדרות הלאומית הודיעה כי היא מייצגת את העובדים של כל קבוצת הוט ■ בהקלטות שהגיעו לידי "גלובס" טוענים מובילי ההתארגנות ל"רוח גבית מצד ההנהלה"

כחודשיים אחרי שהנהלת הוט הודיעה כי היא אינה מכירה בהתאגדות של עובדי הוט מובייל (סלולר ואינטרנט) במסגרת ההסתדרות הכללית בטענה כי הוט נחשבת ל"יחידת מיקוח אחת" למרות ההפרדה המבנית בין החברות השונות בקבוצה, הודיעה היום (ב') ההסתדרות הלאומית כי היא הפכה לארגון היציג של הוט כולה.

על-פי הערכות, הוט לא תמהר להודיע על הכרה ביציגות של הלאומית אחרי שניהלה מאבק עיקש בהתארגנויות קודמות הן במסגרת ארגון כוח לעובדים, הן במסגרת ההסתדרות הכללית ואפילו במסגרת ההסתדרות הלאומית עוד בשנת 2009 - אולם בפועל היא תעדיף לראות בסופו של יום את ההסתדרות הלאומית כארגון העובדים שפועל בחצרה על פני הארגונים האחרים.

ההודעה של ההסתדרות הלאומית נמסרה למנכ"ל הוט אילן צחי שבוע בלבד אחרי שעובדי הוט מובייל פתחו בשביתה בחסות ההסתדרות הכללית, ולפני שבית הדין לעבודה הכריע בהליך המשפטי שמתנהל בין הוט לכוח לעובדים, סביב השאלה האם הוט היא יחידת מיקוח אחת או כזו המורכבת ממספר יחידות נפרדות ובהן הוט מובייל.

יצוין כי ההתארגנות של עובדי הוט מובייל בהסתדרות הכללית החלה בחודש ינואר האחרון והבשילה במהלך אפריל, ואילו ההתארגנות בלאומית החלה בחודש מארס ונמשכה ביתר שאת באפריל.

בשבועות האחרונים הגיעו לידי "גלובס" עדויות מוקלטות, ולפיהן מובילי ההתארגנות בהסתדרות הלאומית טענו כי הם זוכים ל"רוח גבית" מצד ההנהלה, זאת להבדיל מהתארגנויות תחת ארגונים אחרים.

בצילום וידיאו שהגיע ל"גלובס" נראה כיצד עובד בהוט נחסם על-ידי מערכת המחשוב של החברה כשהוא מנסה להיכנס לאתר ההצטרפות אל ההסתדרות הכללית, בעוד הכניסה לאתר של ההסתדרות הלאומית נותר פתוח (כעת שני האתרים חסומים).

עובדים אחרים טענו כי מנהלים זוטרים ומנהלים בדרגי ביניים בחברה, כמו גם מנהלי מכירות, יצרו את הרושם כי ההתארגנות בלאומית היא צעד מבורך, וציינו את ההשפעה שיש למנהלים ועובדים אלה על רבים מהעובדים.

כך או אחרת, נראה כי הטקטיקה הטובה ביותר של מובילי ההתארגנות במסגרת ההסתדרות הלאומית הייתה אחרת: לפי עדויות אותנטיות שהגיעו אלינו, מוביל ההתארגנות טענו כי לאור ההתארגנות של עובדי הוט מובייל בהסתדרות הכללית, עובדי החברה האם (הוט) עלולים להיפגע בעתיד מצעדי התייעלות אם הם לא יהיו מאוגדים בעצמם.

בהסתדרות הלאומית הבהירו היום בתגובה כי "הנהלת הוט הערימה קשיים רבים על ניסיונות ההתארגנות של הלאומית, כולל זימון לשימועים ומניעת הצבת דוכנים להחתמת עובדים". בנוגע לחסימת האתר של ההסתדרות הכללית, נמסר כי הדבר אינו ידוע לארגון.

יו"ר ועד הפעולה של עובדי הוט, כפיר אלמסי, אמר היום: "זוהי נקודת ציון היסטורית לעובדי החברה. בניסיונות הקודמים להתאגדות בשנים האחרונות מנתה החברה פי שניים ופי שלושה ויותר עובדים ממצבת העובדים כיום. החלטנו בצעד אמיץ לעשות מעשה שיבטיח את רווחת העובדים ויקנה בטחון תעסוקתי. ייצוג עובדים על-ידי ארגון עובדים הוא צורך ראשון במעלה בנקודת הזמן הקריטית בה אנו נמצאים".

מהנהלת הוט נמסר כי "החברה פועלת על-פי הוראות הדין ומכבדת את זכות העובדים להתאגד". בחברה טרם הגיבו על העדויות בדבר ההעדפה לכאורה של הוט להסתדרות הלאומית על פני ארגונים אחרים.