בן דב ימשיך לשלוט בסאני אך לא יקבל פטור מתביעות עתידיות

הישארותו של בן דב בשליטה, חרף תרומת הבעלים הנמוכה להסדר החוב בחברה, היא לדעת מומחה ביהמ"ש בהסדר, רו"ח יואב כפיר, בעלת שווי כלכלי

רו"ח יואב כפיר, המומחה מטעם ביהמ"ש בהסדר החוב של סאני שבשליטת אילן בן דב, הגיש לאחרונה לחברה ולמחזיקי האג"ח שלה חוות דעת מעודכנת לגבי ההסדר, שהיקפו כ-270 מיליון שקל. בעבודת המומחה שחיבר, מבקש כפיר לשדרג את מתווה ההסדר באמצעות שלושה מנגנונים עיקריים: אי מתן פטור מתביעות עתידיות לבן דב; העמדת החוב לפירעון מיידי, ככל שיהיה שינוי שליטה בחברה; ומנגנון פיצוי למחזיקי האג"ח.

הצעת הסדר החוב בסאני, אשר הינה חדלת פירעון זה שנה וחצי ובקופתה לא נותר כסף, אינה כוללת תספורת, אלא פריסה של חובות האג"ח באמצעות הנפקת סדרות אג"ח חדשות הכוללות מרכיב ריבית נדחה. מדובר באג"ח שייפרעו החל מ-4.5 שנים לאחר החתימה על ההסדר. במתווה זה בן דב נשאר בעל השליטה בחברה, למרות תרומה צנועה יחסית שמוערכת בכ-4 מיליון שקל, בנוסף להפיכת חוב אישי של החברה כלפיו בהיקף 10 מיליון שקל, לחוב נחות.

אחת הסוגיות המעניינות שמעלה כפיר בעבודתו היא התייחסותו למסקנות הביניים של ועדת אנדורן, להסדרי החוב בשוק המקומי. למעשה מדובר בהתייחסות ראשונה של מומחה מטעם ביהמ"ש לנושא זה, מה שנותן בעקיפין סוג של תוקף למסקנות הוועדה.

כך, כפיר מתייחס במפורש לפרק 7 של מסקנות ועדת אנדורן, הנוגע למעמדו של בעל שליטה: "מבחינה כלכלית, ברור כי החברה לא מסוגלת לפרוע את חובותיה. לכאורה עולה השאלה למה אין המחזיקים במקרה זה לוקחים גם את מניות החברה, בין אם דה פקטו כמו במקרה של אלביט הדמיה, או בין אם באופן של מכירת שליטה כמו במקרה אי.די.בי", הוא כותב.

ובכן, לגישתו של כפיר הישארותו של בן דב כבעל שליטה בסאני היא בעלת שווי כלכלי, או לפחות בעלת אופציה להניב שווי שכזה למחזיקים. זאת, לאור ההתניה הקיימת בהסכם שיש לחברה הבת סקיילקס עם סמסונג הקוריאנית, לפיה ככל שיהיה שינוי בשליטה בחברה, יכולה סמסונג להפסיק את זיכיון מכירת הסמארטפונים שלה, אשר מהווה יותר מ-29% משווי נכסי סקיילקס, ומכאן חשיבותו למחזיקי האג"ח.

יחד עם זאת, כפיר מבקש למנוע מצב בו יינתן לבן דב, חרף תרומת הבעלים הנמוכה להסדר החוב בחברה שבשליטתו, פטור מתביעות עתידיות. זאת, בשעה שנושאי משרה בכירה ודירקטורים בחברה כן ייהנו מפטור כזה עם החלת ההסדר.

מנגנונים לחיזוק מחזיקי האג"ח

כפיר מציע מנגנונים נוספים לשיפור מעמדם של מחזיקי האג"ח מול בעל השליטה. הראשון הוא שחילופי שליטה עתידיים בסאני, כולל שינוי כפוי כתוצאה מהליכים אחרים הקיימים נגד בן דב וממצבו האישי, יגרמו לפירעון מיידי של חוב האג"ח.

מנגנון נוסף שהכניס כפיר בהסדר נובע מהחשש שבן דב ייהנה מתמורה עתידית בגין מכירת המניות שבשליטתו לצד ג', וזאת בעוד שהמחזיקים, לפי הסדר החוב המוצע, ייאלצו להמתין מספר שנים עד לפירעון החוב כלפיהם. לפיכך הוא מציע כי במקרה של מכירה כזו, יוכלו המחזיקים להיפרע מחלק מחובם כחלק ממהלך זה.

סאני רשמה הפסד של 128 מיליון שקל בשנת 2013, אשר העמיק את הגירעון בהון העצמי שלה ל-523 מיליון שקל. בן דב מנהל זה למעלה משנה מגעים עם מחזיקי האג"ח להסדר חוב, ובדוח תזרים המזומנים ל-2013 ציינה סאני שאין כלל מזומנים בקופתה, וכי בכוונתה לממש השקעות בהיקף של 102 מיליון שקל ולפרוע למחזיקי האג"ח תשלומים בסך 151 מיליון שקל בשנה הקרובה.

לאחרונה, נזכיר, חתמה החברה הבת סקיילקס על הסכם זיכיון חדש מול סמסונג, בו נקבע כי יצרנית המכשירים הקוריאנית תמכור את המכשירים שלה בעצמה למפעילות הסלולר, ותעניק לסקיילקס זיכיון למכור את מכשיריה לרשתות פרטיות עד שנת 2020. לאור הסכם זה, מעריכים בסקיילקס את שווי הפעילות ב-514 מיליון שקל, לעומת 453 מיליון שקל בהערכת שווי קודמת.