לנמק את ההשגה ולצרף את כל המסמכים

הגשת ראייה חדשה או העלאת טענה עובדתית חדשה שלא עלו בשלב ההשגה פוגעת בתפקידו של בית המשפט לבחון את שיקול הדעת של פקיד המס

סעיף 87 לחוק מיסוי מקרקעין, קובע כי אדם החולק על שומת מנהל מס שבח, רשאי להגיש השגה בכתב תוך 30 ימים ממועד קבלת השומה. עוד קבע המחוקק כי ההשגה תהיה מנומקת. סעיף 87 לחוק מיסוי מקרקעין, הינו סעיף מקביל לסעיף 150 (א) לפקודת מס הכנסה. לעיתים, בשל סד הזמנים הדחוק שניתן להגיש בו השגה (30ימים), לא מועלות בכתב ההשגה כל הנימוקים, ולא מצורפים להשגה כל המסמכים למשל חוו"ד של מומחים או הערכת שווי של שמאי. נשאלת השאלה מה דינם של מסמכים או טענות שלא בה זכרם בשלב ההשגה.

לאחרונה, פסק בית המשפט העליון בעניין רע"א 777/14, יורם ליבוביץ ואח' נ' פקיד שומה גוש דן, כי הליך ערעור מס, אינו דומה להליך רגיל המתנהל בערכאה שיפוטית ראשונה, זאת משום שתפקיד בית המשפט בהליך מסוג ערעור מס הוא לבחון את שיקול הדעת שהפעיל פקיד המס בעת הוצאת הצו.

משכך הגשת ראייה חדשה או העלאת טענה עובדתית חדשה שלא עלו בשלב ההשגה פוגעת בתפקידו של בית המשפט לבחון את שיקול הדעת של פקיד המס. עוד נאמר בפסק הדין, כי אמנם יתכנו מצבים חריגים שבהם ערכאת הערעור על החלטת פקיד המס תראה לנכון לקבל ראיות חדשות על מנת להשיג שומת אמת, אך אלו יתאפשרו רק במקרה בו יינתן הסבר מניח את הדעת לסיבה בגינה לא הוגש המסמך בשלב ההשגה.

נציין כי גישת בית המשפט העליון כפי שהיא באה לידי ביטוי, סוטה מהלכות קודמות שנקבעו בבית המשפט העליון. כך למשל בהלכת זמר (ע.א. 307/85, מנהל מס שבח נ' עידית זמר) העוסקת בביטול עסקה, קבע בית המשפט העליון מפי כב' השופטת נתניהו כי בית המשפט הדן בערעור מס, אמור לקבל טענות חדשות שלא עלו בשלב ההשגה, משום שכאשר מוגש ערעור על החלטת פקיד המס, נפתח פתח נוסף לעיון בשומה ומוטלת חובה על בית המשפט שהשומה תהיה שומת אמת לא רק מול המערער אלא מול כל ציבור הנישומים.

יש לזכור כי החלטת בית המשפט העליון לפיה לא ניתן להגיש מסמכים חדשים או לטעון טענות חדשות שלא עלו בשלב ההשגה, פועלת לשני הכיוונים. לא יוכל פקיד המס לטעון טענה שלא הועלתה על ידו בשלב ההשגה או להציג ראייה חדשה שלא עמדה בפניו.

אנו סבורים כי האיזון הראוי הוא כי יש לאפשר בשלב הערר להגיש מסמכים מהותיים היכולים להביא למס אמת, הגם שלא עלו בשלב ההשגה, משום שועדת ערר מס שבח, הינה ועדת מומחים שסמכויותיה הינה של ועדת חקירה, אשר לא כפופה לדיני הראיות הרגילים.

יש לזכור כי הפרוצדורה אינה מיטת סדום שבה מקצצים את רגליו או מתיזים את ראשו של בעל דין כדי להכניסו לתוכה. עם זאת, מוטלת על ציבור המייצגים חובה לדאוג כי כבר בשלב ההשגה, יועלו כל הנימוקים והראיות, תוך כדי גיבוי מסירתם לרשויות.

  • הכותב הינו ממשרד זיו שרון ושות' עורכי דין
  • האמור במאמר הינו על דעת הכותב בלבד, אינו משקף בהכרח את עמדת רשויות המס ואינו תחליף לייעוץ משפטי פרטני.