מוזיאון ישראל רכש את היצירה "הרפואה" של גוסטב קלימט

היצירה יועדה לציור התקרה באוניברסיטת וינה אך נדחתה בשל העירום

מוזיאון ישראל רכש לאוספיו את היצירה הנדירה "רפואה" (1898-1897) של האמן גוסטב קלימט. העבודה נעשתה כחלק מהכנה לקומפוזיציה מורכבת שצייר קלימט על תקרת האולם הראשי של אוניברסיטת וינה. זהו ציור שמן נדיר ומרשים, פריט יחיד ששרד משלושה ציורי הכנה לפרויקט הענק, בהזמנת משרד התרבות והחינוך האוסטרי בשנת 1894. היצירה משקפת נקודת מפנה סגנונית בעבודתו של הצייר, בין הסגנון הבארוקי לסגנון מאוחר יותר הנקרא זצסיון. מאוחר יותר החל קלימט את השימוש בעלי זהב, המזוהה במיוחד עם יצירותיו.

סיפורו של הציור מעניין במיוחד כיוון שהוא נדחה על-ידי מזמיניו במקור. ציורי התקרה הוזמנו מקלימט ומעמיתו פרנץ מאץ' ונועדו לפאר את תחומי הידע הנלמדים באוניברסיטת וינה. הסדרה, שכותרתה "ניצחון האור על החושך", כללה ציור מרכזי המוקדש להשכלה, וארבעה ציורים מסביבו, המייצגים את מדעי הפילוסופיה, הרפואה, המשפט והתאולוגיה. אך כשהוצגה "הרפואה" בפני משרד התרבות היא עוררה שערורייה - בשל השימוש בעירום. המחלוקת המשיכה גם כאשר הוצגה הגרסה הסופית של היצירה בתערוכת הזצסיון העשירית בווינה, בשנת 1901. המבקרים, ובמיוחד הרופאים שבהם, הגיבו ליצירה בזעם רב, ותרמו בכך להחלטתה של האוניברסיטה שלא להציג את היצירה באולם הגדול.

עבודות המוערכות במיליוני דולר

עבודות השמן של קלימט מוערכות במיליוני דולרים. ב-2006 פורסם כי רון לאודר רכש את יצירת המופת "פורטרט אדל בלוך באואר" תמורת 135 מיליון דולר. יצירות אחרות של קלימט נמכרו במכירות פומביות בעשרות מיליוני דולר. "הרפואה" נרכשה עבור המוזיאון במכירה פרטית, על-ידי קבוצת תורמים אמריקנים, אך המחיר אינו ידוע.

את הציור המקורי רכש מהאמן ד"ר הרמן ויטגנשטיין (בן דודו של הפילוסוף לודוויג ויטגנשטיין), שמשפחתו הייתה בין תומכיו הגדולים של קלימט, והוא נשאר במשפחתו עד עתה. זהו ציור השמן הראשון של קלימט באוסף המוזיאון, שיש בו עבודות של האמן על נייר. היצירה מוצגת בימים אלה לקהל.

"מתווה קומפוזיציה ל'רפואה' הוא דוגמה מוקדמת ליצירתו הייחודית של קלימט אשר מבשרת גם על תחילת "תקופת הזהב" שלו והיא תוספת חשובה ומשמעותית לאוסף המוזיאון. היא לוכדת את הרגע שבו התרחק קלימט מהמגמות המסורתיות באמנות והחל את המעבר למודרניזם, המאפיין את המאה ה-20," אמר ג'יימס סניידר, מנכ"ל מוזיאון ישראל. "יצירות איקוניות מסוג זה מחזקות את יכולתו של המוזיאון להציג רצף עלילתי של תולדות האמנות החזותית ואנו שמחים לחלוק את ההתרחבות עם מבקרינו. אנחנו גאים במיוחד להחזיק בשריד זה מאחת מיצירותיו המכוננות של קלימט".

ב"הרפואה" מציג קלימט חופש ביטוי אמנותי, משיכות מכחול סוחפות ודגשים דרמטיים. הדמות הראשית בציור היא היגייה - אלת הבריאות והניקיון במיתולוגיה היוונית. היא ניצבת בקדמת חלקו התחתון של הציור ומוארת באור השחר, עם נגיעה של שמים כחולים בפינה השמאלית העליונה. פניה מצוירים בבירור במשיכות מכחול צפופות, הפנים היחידים שזוכים לתשומת לב רבה כל כך, וממוסגרים בעלה הזהב שהפך עד מהרה למאפיין הסגנוני המזוהה ביותר עם יצירתו של קלימט.

משמאלה, מרחפת דמות אישה עירומה, ומימינה - עמוד דמויות סמליות הכרוכות זו בזו המתואר כ"גלגל החיים". היצירה מטילה ספק בהישגיו של המדע ומרמזת שהמחלה והמוות הם גורל בלתי נמנע של בני האדם.