ההבדל בין תנובה ל-waze

מדוע כשגוגל עושה קניות בישראל, אף אחד לא חרד לגורל המדינה?

מכירת טמבור לחברת קוסטו מסינגפור הצליחה לחלץ תגובות היסטריות חסרות תקדים מפוליטיקאים, אנשי עסקים וטוקבקיסטים עצבניים: ישראל מוכרת את נכסיה, מוכרים את המדינה, הסינים משתלטים עלינו. באמת, שלא נדע.

במקום לברך על היותן של חברות ישראליות אטרקטיביות דיין לחברות בינלאומיות, כך שהן מוכנות לשלם עליהן מחיר הוגן ולא מחיר שנמוך מערכן האמיתי, בין היתר בגלל הסיכון שלוקח על עצמו הקונה בחרם של מדינות ערביות שעושות איתו עסקים, עסוקים סופקי הכפיים בלהפליג למיני תרחישי אימים, שבהן תנובה וטמבור ירוקנו מתוכן, הגויים הערלים ישאבו מהן את הטכנולוגיות ויותירו את אזרחי מדינת ישראל בלי צבע לשיפוץ ובלי חלב במקרר.

קשה לי לתפוס מה ההבדל בין מכירת שתי החברות ובין האקזיטים המפוארים בהיי-טק, כמו WAZE למשל, שמכירתה הצמיחה את גאוותנו הלאומית בעוד כמה סנטימטרים טובים, וגרמה לכולנו להסתובב בתחושת ריחוף, וניצחון שלא רק שהחבר'ה שלנו טובים מספיק בשביל גוגל - הם גם הצליחו לקלף ממנה כמעט מיליארד שקל.

אז מה, בהיי-טק זה בסדר ובלואו-טק לא? מה ההבדל?

גוגל לא קנתה את פניו הנאות של נועם ברדין, אלא את הטכנולוגיה של WAZE. היא "שואבת" את הטכנולוגיה הזו באופן גלוי ופומבי, ובאורח פלא לכל "החרדים לגורל מדינת ישראל" זה לא מזיז, כי זה לגיטימי. כי איך אמר נתניהו? אנחנו מעצמת סייבר, ומעצמות סייבר צריכות לסייע לעולם.

האובססיה שלנו לשמור על "זיקה ישראלית" במכירה לסינים, כערובה לגילוי סנטימנט להמשכיות קיומן של החברות בארץ והעסקת עובדיהן, היא לא פחות ממגוחכת. זהבית כהן היא המנכ"לית הישראלית של אייפקס הבריטית. לפי ההתנהלות העסקית שלה (הלגיטימית יש לומר), כשחתמה על העסקה עם ברייט פוד הסינית, היא לא ראתה את אזרחי ישראל מול עניה, אלא את שורת הרווח שהיא עומדת להציג בפני הדיקרטוריון שלה בלונדון. הישראליות של כהן לא תרמה לאף אד מאיתנו מילימטר, ואפילו לא הכניסה שקל לקופת המדינה.

בניגוד לאייפקס שבאה לעשות על תנובה סיבוב, גם קוסטו וגם ברייט פוד הן משקיע אסטרטגי, שאכפת לו מהעסק ויש לו אינטרס כלכלי לפתח אותו ולא רק לעשות מכה, כך שהסיכוי ששתי החברות ימשיכו לפעול מהארץ, לפחות בשנים הקרובות, הוא גדול. "הנזק" הכי גדול שיכול להיגרם להן הוא שהן ייפתחו לשווקים מעבר לים.

ובואו נלך רגע עד הסוף עם האופציה שקיומן של תנובה וטמבור בישראל יסתיים. גם זה לא נורא. בעסקים הרי אין ואקום, וסוף-סוף תהיה הזדמנות לחברות שלא מצליחות לסדוק את השליטה של השתיים - למשל נירלט בצבע וטרה בחלב - לצבור תאוצה.

יש לי תרופה פשוטה לכל המלעיזים, המתלוננים והחרדים למיניהם מ"מכירת החיסול" של מדינת ישראל. בכל פעם שאתם נתקפים בתעתועי בעתה על איכר סיני שחורש שדה אורז על קופסת הקוטג' שלכם - תחזרו על המנטרה הבאה: WAZE.