האם הצעת ח"כ שלח קורעת את רשת הביטוח של ילדיך?

לא ניתן לקבל מצב בו הורים שולחים את ילדיהם לצבא בריאים, ולאחר שחלו או נפצעו משרד הביטחון ישליכם כחפץ שאין בו שימוש ■ דעה

הצעת החוק של חבר הכנסת עפר שלח, שעניינה קיצוץ מסיבי בהכרה בחיילי סדיר וקבע כנכי צה"ל, מקריבה על מזבח הפלטפורמה של קיצוץ תקציב הביטחון את עתידם של חיילים אלה.

על פי הצעת החוק, חיילי סדיר שנפגעו במהלך שירותם הצבאי יצטרכו להוכיח מעתה "תנאים מיוחדים בשירות" שגרמו למחלתם, מה שיגרום לכך שתביעותיהם להכרתם כנכי צה"ל יידחו בזו אחר זו, ויהא עליהם לנהל מאבקים משפטיים ארוכי שנים בביהמ"ש כדי להוכיח את ה"מיוחדות" בתנאי שירותם. כך, חיילים שילקו במחלות נפש או במחלות כרוניות כגון סוכרת נעורים, סרטן, אפילפסיה, עור וכו', יושלכו לאזרחות מהיום למחר עם פרופיל 24, בלא שיוכרו כנכי צה"ל, ולאחר שנתנו את נשמתם למדינה.

הפרסומים בתקשורת, לפיהם חיילים מקבלים "הכרה אוטומטית" במחלות בהן לקו תוך כדי שירותם הצבאי או בעקבותיו, מעוותים את התמונה ואת המצב המשפטי כיום. ההכרה במחלות בהן לקו חיילי סדיר וקבע אינה פשוטה כלל, גם לפני אימוץ הצעת החוק של ח"כ שלח. נכון להיום, החיילים נלחמים שנים בבתי המשפט מול מערכת משומנת היטב של אגף השיקום, מול פרקליטים מפרקליטות המדינה המייצגים את אגף השיקום, כדי שיוכר הקשר הסיבתי בין תנאי שירותם לבין המחלה בה לקו. מדובר במערכת הממומנת מכספי ציבור ושאין כל מניעה מבחינתה לנהל תיקים במשך שנים, בכל הערכאות המשפטיות, החל מוועדות ערעור, דרך בתי משפט שלום, מחוזי ועד העליון.

הצעת החוק היא חדשות רעות מאוד לחיילים סדירים ששירתו כלוחמים, לא נפצעו בגופם אך לקו בנפשם עקב המתח שבתנאי השירות; חייל סדיר ששירת ביחידת מחשבים מובחרת, בה נחשף ללחץ רב ולקה בסוכרת; טכנאי מטוסים בסדיר, שהיה חשוף לשמש; חייל סדיר, ששירת בתנאי אבק וחום וחלה בפסוריאזיס.

כל אלה ייאלצו להוכיח את "המיוחדות" בתנאי השירות, שעה שיטענו נגדם שגם באזרחות הם יכולים היו לחלות במחלות אלו... ההבדל המהותי הוא, שבאזרחות באפשרותו של עובד להתפטר מהעבודה, ואילו בשירות סדיר לא נתונה לו פריבילגיה כזו. כך, על פי הצעת החוק, חיילים אלה שחלו יאלצו לבלות שנים על גבי שנים בבתי משפט, שיפרשו וינתחו את המונח "המיוחדות בשירות".

הגיוס לשירות סדיר הינו חובה חוקית. במצב זה, על צה"ל לקחת אחריות מוחלטת על חייליו ולא לדחותם מעליו בהזדמנות הראשונה שהם נעשים לנטל. לא ניתן לקבל מצב בו הורים שולחים את ילדיהם לצבא בריאים ושלמים ולאחר שחלו או נפצעו, משרד הביטחון ישליכם כחפץ שאין בו שימוש, בבחינת "הכושי עשה את שלו".

אף משרתי הקבע שיחלו במחלות כרוניות כגון מחלות והפרעות נפשיות, סוכרת, כליות, מעי רגיז, פסוריאזיס, אפילפסיה, מלנומה, טרשת נפוצה; ובנכויות כגון אוטם מוחי, אוטם שריר הלב וכו' - כל אלה לא יוכרו כנכי צה"ל, למרות שמחלות אלה נגרמו כתוצאה מתנאי שירותם. רשימת המחלות בהן יוכרו הינה מזערית, וכוללת נזקי קרינה וכיו"ב. משרתי הקבע יופקרו עתה לגורלם אל מול הביטוח הלאומי, שעניינו והתמחותו בעובדים אזרחיים, ללא הכרה והתמחות בתנאי השירות הייחודיים לצבא. במצב כזה, החשש שאוכלוסייה זו תיפול בין הכיסאות ותיוותר ללא כל סעד סוציאלי - גדול עד מאוד.

■ הכותבת היא מומחית בייצוג נכי צה"ל, יו"ר ועדת נכים תגמולים ושיקום בלשכת עו"ד, ולשעבר סגנית פרקליטת מחוז ת"א.