האם צוואת הרב עובדיה יוסף תביא לסכסוך ירושה משפטי?

לפי פרסומים, מנהיגה הרוחני המנוח של ש"ס הוריש את כל מורשתו, שהיא בעלת שווי כספי עצום, לבנו משה יוסף ולכלתו יהודית ■ מומחה ירושה: "דבר כזה לא עובר בשקט" ■ מומחה אחר: "אופתע אם מישהו יתקוף את הצוואה"

האם הרב עובדיה יוסף המנוח, מנהיגה הרוחני של מפלגת ש"ס ואחד מגדולי התורה, יצטרף לשורת בעלי הון שצוואתם הובילה לסכסוכי ירושה עתירי אמוציות? הבוקר (א') פורסמה "צוואתו" של הרב עובדיה יוסף - מכתב בכתב-ידו, שהופקד בידי נאמנו, עו"ד דוד גלאס, המסדיר את גורל הרכוש הרב שהותיר אחריו, ועיקרו: העברת מרבית רכושו במתנה לבנו הצעיר, הרב משה יוסף, תוך העדפתו על 10 אחיו.

המכתב כולל את כל ה'טריגרים' שמציתים את סכסוכי הירושה המוכרים לנו - הרבה כסף, אמוציות ויורשים מנושלים, אך האם באמת אנו צפויים למאבק ירושה קשה? אם שואלים את המומחים בדיני משפחה וירושה, התשובה היא "חד-משמעית: כן".

עו"ד שמואל מורן, מומחה לדיני משפחה וירושה, המייצג בעלי הון בעריכת צוואות ובסכסוכי ירושה, מבהיר כי "בהנחה שאין פה הסדר בין בני המשפחה, שבו הורישו את כל הכסף והרכוש לבן אחד, והוא ידאג לאחרים ויחלק את הכסף, ובאמת האבא מעדיף ילד אחד על-פני הילדים האחרים - אז קודם כל מבחינה רגשית זו פגיעה קשה מאוד בילדים שלא ירשו דבר, ובדרך-כלל זה מוביל גם להליכים משפטיים ולסכסוכי ירושה דרמטיים".

לדבריו, "מניסיון העבר שלי, העדפה של בן אחד על פני האחרים היא מתכון בטוח למאבקים משפטיים ולמשברים נפשיים קשים ביותר, בין היתר סביב השאלה למה העדיפו אחד על פני האחרים. זה כל-כך טעון רגשית, וזה הופך לטעון משפטית. שאלות כמו 'למה לא אהבת אותי מספיק' מנקרות הרבה שנים קדימה אצל הילדים ומוצאות ביטוי בהליך משפטי.

"אם אדם בעל הון ורכוש רבים, כמו הרב עובדיה, לא הוריש את רכושו שווה בשווה ליורשים, אז הוא יכול היה לצפות את הסכסוך בין היורשים. המורישים צריכים להביא בחשבון את התוצאות של חלוקה לא שוויונית".

"העדפה בוטה"

גם עו"ד רועי טירר, שותף במשרד עורכי הדין טירר, מהמשרדים הוותיקים בדיני משפחה, צופה מלחמת ירושה. "ברגע שעושים העדפה של יורש אחד באופן כל-כך בוטה וניכר, כשאחד יותר דומיננטי וכל השאר על סף נישול - אז מן הסתם כל אחד מהיורשים המנושלים רץ לעורך דין ובוחן את האופציה של תקיפת הצוואה - אולי הייתה השפעה בלתי הוגנת, אולי הצוואה פגומה".

לדברי עו"ד טירר, שני הדברים שמציתים את מאבקי הירושה הגדולים ביותר רלבנטיים במקרה של הרב עובדיה: "הראשון זה העובדה שמדובר בכספים גדולים, ובכספים הגדולים יש על מה להילחם, והיורשים המנושלים מרגישים 'אין לי מה להפסיד'; הדבר השני זה הפגיעה הגדולה מצד ההורה המנשל - 'אני פגוע מאוד, ולכן אני אלך לעורך דין'. בגלל שתי הסיבות האלה יורש מנושל לא יוותר לכל הפחות על האופציה לקבל חוות-דעת מקצועית משפטית על הצוואה".

עו"ד זאב ולנר, מומחה מוביל לדיני משפחה וירושה, מוסיף כי "מכתב מהסוג שהותיר אחריו הרב עובדיה אמור להיות מה שנקרא 'צוואת שכיב מרע', שהיא צוואה שכותב אותה אדם על ערש דווי, ולא 9 שנים לפני פטירתו, אלא אם הוא חזה מוות מיידי של עצמו באותו זמן. כאשר אדם כותב צוואה בכתב-יד ללא קיום של עדים, הוא כותב אותה רק כשהוא חוזה את מותו, וזה צריך להיות סמוך למוות, ולכן יכולה להיות ליורשים טענה כנגד הצוואה".

בהקשר זה עלתה כבר הטענה כי מדובר ב"מתנה מחיים" על-פי הדין היהודי, ולא בצוואה, אך גם זה - כך ולנר - לא יחסום תקיפה של המסמך. "אם כל היורשים הנוגעים בדבר לא יסכימו שהדיון יתנהל בבית הדין הרבני, אז כל ההלכות הדתיות לא יהיו רלבנטיות. ואני בהחלט מאמין שזה לא יעבור בשקט ותהיה כאן מלחמת ירושה, כי באופן הרגיל בכל משפחה החלוקה יותר שוויונית, וכאן מדובר בנישול של מרבית בני המשפחה.

"כמי שמכיר משפחות, אני יודע שדבר כזה לא עובר בשקט, ושאפילו אם אחד מבני המשפחה מרגיש את עצמו מקופח ומנושל, הוא מנסה בכל דרך לשנות את חלוקת העיזבון, כדי שגם הוא יוכל ליהנות מהירושה. כאן מדובר על 10 ילדים מקופחים".

מעבר לכך, מוסיף ולנר, כל מומחה בתחום יאמר לילדים המנושלים כי "בבתי המשפט לענייני משפחה היום קיימת ליברליות די גדולה בנושא חלוקה הוגנת של רכוש העיזבון, גם במחיר פתיחת צוואות, וכאשר כקיימת פרצה לטובת חלוקה הוגנת - בית המשפט ישתמש בה. בית המשפט לא יקיים צוואה מילה במילה, אם יכולה להיות פרשנות שמטיבה עם חלוקה הוגנת. ולכן אני מניח שמישהו ינסה את מזלו לפתוח את הצוואה ולאפשר חלוקה יותר מאוזנת של הרכוש".

"הכרזת מלחמה"

עם זאת, יש מי שסובר כי העובדה שהרב עובדיה היה "האב הרוחני עובדיה יוסף", תמנע את קרב הירושה. לדברי מומחה צוואות, שמכיר את חצרו של הרב ואת משנתו, "המקרה הזה שונה באופן קיצוני מסכסוכי הירושה המוכרים לנו במשפחת עופר או סמי שמעון, למשל. נכון שיש לזה שווי כספי עצום, אבל מה שקרה זה שהרב עובדיה הוריש לבן יוסף ולכלה יהודית את כל המורשת הרוחנית שלו.

"יש לזה גם משמעויות כספיות גדולות מאוד, אבל אופתע מאוד אם מישהו מהכלות או מהחתנים יתנגד לכך, כי זה הכרזת מלחמה נגד כל מורשתו של הרב. הוא כתב את המכתב בכתב-ידו לפני 9 שנים, כשהוא היה בשיא חדותו, אז יהיה קשה ואפילו הזוי לבוא ולטעון היום שהוא היה לא צלול".

לדברי אותו מומחה, "זו גם לא מלחמה נגד האח והגיסה שירשו את עיקר הרכוש, זו תהיה מלחמה נגד הרב עובדיה וזכרו - להגיד שהוא לא ידע מה שהוא עשה או שהייתה השפעה בלתי הוגנת עליו, זה לתקוף אותו אישית, וזה לא מתקבל על הדעת בשום צורה ואופן שמישהו יטען את זה נגד הרב עובדיה - שכושרו המנטלי היה לקוי או שהוא לא הבין את מלוא המשמעות של מה שהוא כתב.

"נכון שהם טיפלו בו - משה ויהודית היורשים - אבל הרב עובדיה היה אדם בעל רצון ברור וחד, שאין שום צל של ספק שמישהו לא יכול היה להשפיע עליו, וברור שהמסמך משקף את רצונו החד והברור. לבוא ולנסות לתקוף את המסמך הזה היום זה לא הגיוני. זו לא תהיה תקיפה של יורש את היורש השני, אלא זה יתקבל בציבור כתקיפת מעשה שעשה הרב עובדיה ופגיעה אישית בו. זו פגיעה בכבודו, בזכרו ברצונו. הוא היה אחד בדורו, ואף אחד לא יעז לתקוף את גאוניותו. אף אחד לא ינהל מלחמות ירושה על גבו".

נכון להיום, ככל הידוע, היחידים שכבר פנו לייעוץ משפטי הם בני משפחתו של הבן, הרב יעקב יוסף, שנפטר חודשים ספורים לפני פטירת הרב עובדיה.

ירושת הרב: דירות, ספרים, כתבי-יד וגלימות

מה כתב הרב עובדיה יוסף במכתב הירושה שלו שעלול לפתוח את תיבת הפנדורה הוותיקה של סכסוכי הירושה הקשים ביותר? מהפרסומים עולה כי מדובר במסמך שנכתב ב-2005 לעו"ד דוד גלאס, ושהחתימה עליו חודשה בשנת 2012.

לפי הדיווח בגלי צה"ל, הרב הבהיר במסמך כי כל הכספים, הדירות והנכסים שהעביר לבנו משה בחייו הם מתנה גמורה. הוא העניק לו גם את הזכויות על הוצאת ומכירת הספרים שחיבר, וכך גם את הבעלות על כתבי-היד הרבים שהותיר וספריית הענק השוכנת בבית ברחוב הקבלן.

הרב המנוח הוסיף במכתבו כי הוא מקנה לרב משה, היורש, את הסמכות לעשות ברכוש "כראות עיניו ועל-פי שיקול-דעתו", וכי אין "למחות בידיו של משה יוסף".

במכתב לא מוזכר הבית בו מתגוררים כעת בני הזוג משה ויהודית יוסף, המוערך בכ-10 מיליון שקל, וחפצים אישיים שהותיר הרב, בהם גם גלימות ופריטים נוספים, בעלי ערך כלכלי והיסטורי. אלה, כפי הנראה, יתחלקו בין 11 ילדיו.