בודו-טרכטנברג: "האצה בתמ"ג ב-2014, ללא גז"

המשנה לנגיד בנק ישראל בוועידת שוק ההון: "האינפלציה בתוך יעד יציבות המחירים אבל היא נמוכה. האינפלציה של המוצרים הסחירים היא כבר שלילית"

ד"ר נדין בודו-טרכטנברג / צילום:  תמר מצפי
ד"ר נדין בודו-טרכטנברג / צילום: תמר מצפי

"מה אנו רואים ומה אנו לא רואים כאשר אנו מסתכלים על המשק כעת? האינפלציה בתוך יעד יציבות המחירים אבל היא נמוכה. האינפלציה של המוצרים הסחירים (מוצרים שניתן לייבא-א.פ.) היא כבר שלילית. קרי, אנו מייבאים דפלציה. לעומת זאת, בקרב המוצרים הלא סחירים אנו קרוב ל-2%". כך אמרה היום (ב') המשנה לנגיד בנק ישראל, ד"ר נדין בודו-טרכטנברג בהופעתה הפומבית הראשונה מאז מינויה, בוועידת שוק ההון של "גלובס" בשיתוף BDO זיו האפט.

"לגבי הצמיחה, אנו שוב צריכים לשאול את השאלה מה אנו מייבאים מחו"ל. אם משווים את התתפתחויות ללא גז, אנו רואים דווקא האצה בתמ"ג ב-2014, ללא גז. אנו רואים ירידה בצריכה הפרטית ובעיקר בצריכה הפרטית השוטפת שזה מוזר מאוד ובדומה לרבעון השחור, הרבעון הראשון של 2009. אבל אסור לשכוח: גם הרבעונים הראשונים של 2014 היו לא טובים עבור אירופה וארה"ב. בארה"ב הייתה צמיחה שלילית ובאירופה הצמיחה היתה אפסית. האמריקאים והאירופים לא רואים בזה האטה פרמננטית אלא אירוע נקודתי. חלק מזה השפיע גם על המשק בארץ. אנו מודעים מאוד לעובדה שהנתונים הללו עשויים לעבור רביזיה, כמעט בוודאות".

לדבריה, "המדד המשולב אכן מצביע על ההאטה. זה גם נכון אם מסתכלים על יצוא סחורות. לדבר הזה הייתה השפעה על רמת שער החליפין הריאלי. היצוא מושפע מזה. חלק מההשפעה היא בפיגור. בד בבד, ראינו נתונים טובים כמו מדד אמון הצרכנים, יצוא שירותים וגם מסים ישירים ובעיקר מס בריאות שממשיך לעלות", וסיכמה: "אז התמונה איננה ברורה ומזכירה ציור אימפרסיוניסטי: כל אחד יכול לפרשן את הנתונים לכיוון שהוא רוצה ולא הייתה תמונה ברורה שמצדיקה שינוי במדיניות".