מבחן דרכים: אאודי S8 החדשה - מחלקה ראשונה לגרמניה

כשמהנדסי אאודי תכננו את ה-S8 מודל 2014 הם ניצבו בפני דילמה לא פשוטה: מה עוד אפשר להוסיף למכונית סלון-פאר סופר-מתוחכמת והיפר-חזקה שמאיצה מהר יותר מפרארי? התשובה הייתה, כמובן, עוד קצת מהירות

פלח רכבי היוקרה בישראל נמצא בשנתיים האחרונות בגאות חסרת תקדים. אבל אפילו בתוך החבורה המכובדת ומוצפת המזומנים של מותגי הפרמיום, בולטת במיוחד התופעה של אאודי. בין 2010 ל-2013 רשמה אאודי זינוק עקבי של כ-60% במסירות, וכמעט הכפילה את הנתח שלה בשוק הרכב. בחמשת החודשים הראשונים של 2014 לבדם רשמה אאודי עלייה נוספת של 18%, והעלתה על הכביש יותר מ-1,600 מכוניות - קצב משוער של יותר מ-3,000 מכוניות בשנה, כזה שהיה מוכר עד היום רק במותגים "עממיים".

אאודי, כך נראה, הצליחה למצוא את שביל הזהב ללב הקונצנזוס של האוכלוסיות השבעות והמבוססות בישראל, וכיום לקוחותיה נעים בין צעירים שמקבלים מתנה מההורים לרגל סיום הבגרות או תואר, ועד פנסיונרים שרוצים "משהו סולידי ולא מתבלט ב-200 אלף דולר". עם כזו אהדה מקומית, אין זה מפתיע שגם ספינת הדגל של אאודי, ה-S8, מיהרה לנחות בישראל זמן קצר לאחר שעברה את שדרוג אמצע החיים שלה.

עיצוב סדרת ה-A8 היה ונותר שנוי במחלוקת. בניגוד לקווי העיצוב העגלגלים והידידותיים ששולטים כיום בפלח הזה (ע"ע מרצדס S החדשה), ללימוזינה של אאודי עיצוב טכנולוגי - קווים חדים וזוויות מורכבות, יציבה רחבה ונמוכה שמחבקת את הכביש וסיומת אנכית כמעט של החזית והזנב. מודל 2014 המחודש מתהדר גם בפגושים רב-שכבתיים מורכבים למראה ובפנסי LED צרים, שכמעט לא נראים לצד הגריל הענק.

העיצוב של סטיב ג'ובס

העיצוב הזה, שלקוח מעולם הארכיטקטורה המודרנית, פונה יותר לאינטלקט ופחות לרגש. אפילו חישוקי ה-20 אינץ' העצומים בגוון טיטניום אופנתי לא משנים בהרבה את הרושם. מנגד, עיצוב מטוס ה"חמקן" הזה טומן בחובו יתרונות על כבישי ישראל, במיוחד כשמדובר במכונית של מיליון שקל ו-520 כ"ס. זו מכונית המיליון הראשונה שבה נסענו בארץ שלא זכתה לשאלות מציקות, להזמנות למרוצי רמזורים ולשאר הטרדות.

אם העיצוב החיצוני הוא "אינטל", תא הנוסעים הוא לחלוטין "אפל". סביר להניח שאם סטיב ג'ובס היה עוסק בעיצוב פנים בתעשיית הרכב, כך הייתה נראית התוצאה. הנהג והנוסעים מוקפים בקווים מינימליסטיים ובחומרי דיפון קרירים, בוהקים והדוקים, שמשדרים איכות חסרת פשרות; פסי LED בלתי נראים מייצרים תאורה אפקטיבית בכל פינות התא; אין כמעט מתגים בולטים לעין; ויש הרבה מסכי צבע שהמשתמש יכול לערוך על פי טעמו האישי, כולל הורדת אפליקציות. אולי כמחווה לג'ובס הקונסול המרכזי מצויד גם בלוח מגע קטן, שמזהה תנועות אצבע ומתרגם אותן לטקסט ומספרים, כמו במכשיר האפל ניוטון המיתולוגי.

פינוקי הנוסעים הם בדיוק מה שניתן לצפות ממכונית בפלח הזה, כלומר מרחב רגליים וכתפיים על גבול ההגזמה מאחור, עבודת עור ועץ מרהיבה וכל פריט נוחות הדוניסטי שעולה על הדעת, כולל מערכת עיסוי שיאצו מרובת תוכניות במושבים הקדמיים שגורמת לסכסוכים קשים בין הנוסעים על הזכות לשבת מלפנים.

התדמית של יצרני היוקרה הגרמנים היא "סולידיות, תרבותיות ובגרות", אבל כשהדבר מגיע לגרסאות החזקות של פינות הדגל, נשארת הבגרות מאחור לטובת קרבות די ילדותיים. המודל הקודם של ה-S8 היה מלכתחילה אחת ממכוניות הסלון המהירות ביותר על פני הפלנטה, עם תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-4.2 שניות. אלא שאז מרצדס וב.מ.וו פיתחו גרסאות סלון מפלצתיות משלהן, ואאודי החליטה לעמוד על שלה: המשקל הופחת, המהנדסים עבדו שעות נוספות, ובסופו של תהליך הושק המודל המחודש עם שיפור של עשירית אחת בתאוצה ל-100 קמ"ש.

גם בלי מדידת זמנים דיגיטלית, ה-S8 היא מכונית חזקה בצורה כמעט מגוחכת. 520 כוחות סוס הם נתון נאה לכשעצמו, אבל השחקן הרציני הוא המומנט שמפיק מנוע ה-V8 טווין טורבו - 65 קג"מ שזמינים בסיבובי מנוע שבהם מנועים נורמליים כלל עוד לא התעוררו. בתאוצה עם דוושה מלאה במצב התכנות הספורטיבי, המנוע הודף את הנוסעים אל גב המושב באותה אפקטיביות. זה קורה במישור, בעליות ובכל שיפוע, ודורש הרבה תשומת לב.

אולי בגלל זה מציידת אאודי את המכונית כסטנדרט בשלל עזרים אלקטרוניים מחוכמים להגנה אקטיבית, כולל גדג'ט אחד שמתריע מפני סטייה לא מתוכננת מהנתיב. במקרה שבו מאובחן מצב עם סיכון פוטנציאלי גבוה הוא אפילו לוקח מהנהג את הפיקוד על ההגה ומטה אותו בכמה מעלות, וכן - זה מטריד כמו שזה נשמע.

מי שיתגבר על עכבות פיזיות (רכב באורך של 5 מטרים ורבע ששוקל שני טון) וכלכליות (בכל זאת, מיליון שקל), ויתייחס ללימוזינה הזו כאל מכונית הספורט שאודי טוענת שהיא, יגלה מכונת עינוגים רצינית עם הנעה כפולה, היגוי אקטיבי ושלדה שיכולה על מסלולי המרוצים המפורסמים של גרמניה. ה-S8 יכולה להפיק תאוצה צדית של כמעט 1 ג'י בפיתולים, ולשלוח לנהג מסרים מדויקים בזמן אמת על מצב הגלגלים, הכביש ונטיית המרכב.

אפשר, לחלופין, לבחור באופציית פנסיה מוקדמת: מציבים את מחשב המנוע על מצב התכנות חיסכון, מכיילים את מתלי האוויר למצב נוחות ושוקעים בנירוונה חרישית במושב האחורי (או במושב הנהג), תוך שמאות קילומטרים חולפים מתחת לגלגלים מבלי להרגיש. במצב הזה, טוענת אאודי, יכולה המכונית להשיג צריכת דלק ממוצעת של כ-10 קילומטרים לליטר. אין ספק, שזה חשוב ללקוחות הפוטנציאליים.

אאודי S8 מאובזרת היטב עולה 988 אלף שקל, אם כי חלק לא מבוטל מהלקוחות מזמינים עוד אופציות בהתאמה אישית שיכולות בקלות להוסיף 200 אלף שקל למחיר. במחיר הזה מקבלים חוויה של מחלקה ראשונה גם בפקקים המאובקים של איילון, וכבונוס גם את התאוצה המהירה ביותר שאפשר למצוא - נכון לרגע זה - בפלח ההזוי הזה.

חלק מהמתחרות

מזראטי קוואטרופורטה

1.028 מיליון שקל תעלה מכונית הסלון של מזראטי בגרסת V8. תא נוסעים אולטרה-מפואר ומאובזר כמיטב המסורת האיטלקית, שפע של מרחב רגליים, שלדה ספורטיבית ומנוע פרארי 3.8 ליטר, שמייצר 530 כ"ס ומאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-4.7 שניות.

מרצדס S קלאס AMG63

לגרסת העל החדשה של מרצדס S קלאס, שתגיע בקרוב, מנוע V8 טורבו 5.5 ליטר מייצר 585 כ"ס ומומנט אימתני של 90 קג"מ שמעיף את המכונית מאפס ל-100 קמ"ש ב-4 שניות. המחיר יתקרב מן הסתם ל-1.5 מיליון שקל.

ב.מ.וו 760

כ-1.3 מיליון שקל תעלה גרסת העל של ב.מ.וו סדרה 7, שמספקת 12 צילינדרים בנפח 6 ליטר והספק מכובד של 544 כ"ס. זוהי לימוזינת שרד רצינית, עם כל הפינוקים האפשריים וביצועים כמו אפס ל-100 קמ"ש ב-4.6 שניות.