פנייה ליועמ"ש: הפסק את חקירות העיתונאים בפרשת אשכנזי

בין העיתונאים החתומים על המכתב: נחום ברנע, רוני דניאל, אמנון אברמוביץ', גיא זהר, בן כספית ועוד נשיאת מועצת העיתונות, דליה דורנר, התייצבה לצדם

שורה של עיתונאים בכירים מבקשת מהיועץ המשפטי לממשלה להתערב ולהפסיק את חקירות העיתונאים בפרשת גבי אשכנזי. בין העיתונאים החתומים על המכתב שהגיע לידי "גלובס", נחום ברנע, רוני דניאל, אמנון אברמוביץ', גיא זהר, אמיר אורן, יעקב אילון, רון בן-ישי, אלון בן-דוד, נחמה דואק, יוסי יהושע, אבי יששכרוף, בן כספית, יואב לימור, כרמלה מנשה, צ'יקו מנשה וגיא סודרי.

"מזה כמה שבועות מוזמנים עיתונאים רבים למשטרה לתת עדות על שיחות שקיימו עם הרמטכ"ל לשעבר אשכנזי ושההקלטות שלהן נמצאות בידי המשטרה", נכתב במכתבם ליהודה וינשטיין. "אנו, כתבים המסקרים מזה שנים את המערכות הציבוריות של ישראל, סבורים כי יש בחקירה מעין זו, הנעשית בליווי הפרקליטות, משום תקדים המאיים על חופש העיתונות. במשך עשורים הרחיקו בתבונה רשויות אכיפת החוק את ידיהן מהתחום שבין עיתונאים למקורות בכירים.

"אם מטרת החקירה הנוכחית היא לקבוע נורמה פלילית למוסרי מידע לעיתונאים - ייכרת הענף שעליו יושב המקצוע, וייפגע אחד היסודות החשובים ביותר של משטר דמוקרטי - קיומה של עיתונות חופשית ועצמאית.

"אם כל מקור עיתונאי, בכיר ככל שיהיה, לפושע יחשב - תישלל יכולתינו להציף מידע חופשי ודיון ציבורי. מה גם, שקצר המרחק שבין העמדת מתדרך בכיר לדין על מסירת ידיעות סודיות לבין אישום באותו סעיף כנגד אלה שקיבלו את המידע. חובתה של המשטרה למצות כל חקירה של חשד לפלילים, אבל תשאול עיתונאים על מקורות המידע שלהם, ראוי שיתבצע רק בהתקיים נסיבות חריגות ומובהקות המצדיקות התערבות כזאת.

"אנו פונים אליך בבקשה בהולה לפעול לעצירת הפרקטיקה הנפסדת, המאיימת איום ממשי וקרוב על התקשורת החופשית במדינת ישראל".

בעקבות המכתב שיגרה נשיאת מועצת העיתונות דליה דורנר, המועמדת בימים אלה לנשיאות המדינה, מכתב דומה לוינשטיין. "חומרתם של הדברים המתוארים במכתב מחייבת תגובה מידית", כתבה דורנר, "עצם ההאזנה להקלטות של שיחות בין עיתונאים במסגרת ביצוע תפקידם והשימוש בהן במסגרת חקירת משטרה מעוררים שאלות כבדות משקל הטעונות בדיקה. אך יהיה הדבר כאשר יהיה, זימון עיתונאים לחקירה המתמקדת בליבת עבודתם העיתונאית ושכעולה מהמכתב מתמקדת בקשרים עם מקורותיהם, פוגע קשות בחופש העיתונות - שהקפדה מרבית עליו חיונית לאינטרסים הבסיסיים ביותר של מדינת ישראל, ליכולת הישרדותה ולדמותה כמדינה דמוקרטית.

"מלבד הפגיעה הספציפית בחופש העיתונות בכל הנוגע לפרשה הנחקרת, לחקירות המתוארות במכתב עלולה להיות השפעה מצננת קשה על יכולתה של העיתונות למלא את תפקידיה החיוניים בשירות הציבור. מן הדין אפוא כי תורה על הפסקה של זימון עיתונאים לחקירות משטרה בנושא זה, ותשוב ותבחן בקפידה את עצם השימוש בהקלטות של שיחות בין עיתונאים למקורותיהם בנושא הנדון, שעל פני הדברים אינו נדרש בוודאות קרובה להגנה על שלום הציבור".