ישראלים שיעבדו בבנייה ירוויחו לפחות 9,000 שקל בחודש

משרד הכלכלה משדרג, או ממחזר אם תרצו, את התוכנית לעידוד עבודת ישראלים בענף הבנייה - עם תקציב של 90 מיליון שקל ■ עד היום תוכנית דומות לא נחלו הצלחה - ב-2013 לא נפתח אף קורס, ובקורס מ-2012 הוכשרו רק 450 ישראלים

נפתלי בנט ויאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור
נפתלי בנט ויאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור

תוכנית הכשרת ישראלים בענף הבנייה מקרטעת כבר שנים והיום (א') הכריזו במשרד הכלכלה על שדרוג התוכנית. נזכיר כי כבר ב-2009 הוחלט לצמצם את המכסות להבאת עובדים זרים כחלק מהחלטה עקרונית להפחתת עובדים זרים ועידוד עבודה ישראלית בתחום זה, אבל מאז ועד היום תוכנית זו לא נחלה הצלחה.

בינתיים הממשלה כבר הספיקה לאשר (ב-2011) תוספת לעובדים זרים לרמה של 8,000 איש עד יולי 2014. בהקשר זה נזכיר כי רק היום עברה בממשלה החלטה נוספת הכוללת שינוי נוסף בתחום זה, כאשר במקום הפחתת העובדים הזרים לענף לרמה של 5,000 עובדים שהייתה אמורה להתבצע החל מיולי 2014, תגדל המכסה לעד 15 אלף עובדים עד יולי 2019.

מדובר למעשה על 'שידור חוזר' של החלטות ממשלה קודמות שמצהירות מצד אחד כי מתווה העובדים יפחת בצורה הדרגתית מחד כאשר המדינה תפעל לעודד את כניסתם של עובדים ישראלים לתחום מאידך. כאמור, עד היום תוכנית זו לעידוד ישראלים לא נחלה הצלחה, כאשר על פי הנתונים היבשים בשנת 2013 כולה לא נפתח אף לא קורס אחד להכשרת ישראלים וקורס יחיד שפעל היה קורס שהתחיל עוד ב-2012.

במסגרת קורס זה הוכשרו כ-450 ישראלים לעבודה בבניין, מהם משובצים היום לעבודות שונות בענף רק פחות ממחצית - כ-180 איש בלבד. רק לפני שבוע נחשף ב"גלובס" כי קורס שהיה אמור להיפתח להכשרת מנהלי עבודה בענף, כחלק מאותה תוכנית ותיקה, לא נפתח וזאת בשל אי העברת תקציב לשכירת כיתות הלימוד באשדוד.

כאמור, לצד הגדלת המכסה בשנים הקרובות הכריזו היום במשרד הכלכלה על התוכנית המחודשת לעידוד עבודת ישראלים בענף הבנייה. על פי ההודעה שנשלחה בשיתוף פעולה בין משרד הכלכלה, משרד האוצר, התאחדות בוני הארץ והסתדרות עובדי הבניין והעץ, תכלול התוכנית החדשה תקציב של כ-90 מיליון שקל.

על פי התוכנית, עתידה המדינה לקדם קורסים בתחום הבנייה ולהוביל לכך ששכר המינימום לאחר ההכשרה ופרק זמן מסויים של עבודה בתחום יעמוד על לא פחות מ-9,000 שקל לחודש וזאת במקום כ-6,000 שקל לחודש כיום.

עוד על פי התוכנית תסבסד הממשלה את הכשרת העובדים בתחומים הטפסנות, הברזלנות, המנופאות, החשמלאות, השרברבות, צבע וטיח וריצוף; 10 מיליון שקל יוקצו לניהול הפרויקט ולפרסום לצורך שיפור התדמית של הענף והמבנה הקיים של הקורסים ישונה כדי לקצר את טווח ההכשרה.

נציין שוב כי תוכנית זו, במתכונת מעט שונה, כבר קיימת למעשה ועובדת במשך מספר שנים במהלכן היא לא רשמה הישגים מרשימים. ההכרזה על התוכנית היום מצד כל המעורבים בעניין ממחזרת למעשה את אותה התוכנית שכבר פועלת, עם הבטחה להעלאת שכר המינימום לעובדים הישראלים שייכנסו לתחום. כעת נותר לראות האם הכסף המובטח בהיקף 90 מיליון שקל אכן יועבר ליעדו, האם יפתחו קורסים והאם יהיה ביקוש מצד ישראלים לעבודה בענף.

שר הכלכלה, נפתלי בנט אמר היום בהקשר התוכנית להכשרת ישראלים: "המחסור בעובדים מקצועיים בתחום הבנייה הוא בעל השלכות עומק על הכלכלה בישראל. הוא גורם לייקור עלויות הבנייה ומחירי הדירות כתוצאה מכך, הוא מאלץ את הממשלה להכניס עובדים זרים למשק, והוא חוטא ליעד שלנו לצמצום האבטלה. היום הממשלה נוקטת בצעד אקטיבי כדי לפתור את המחסור הזה על ידי הזרמת משאבים להכשרה של עובדים חסרי ניסיון מוקדם שירוויחו 9,000 שקל כבר בהתחלה".

שר האוצר יאיר לפיד: "הכשרת עובדים ישראלים בענף הבנייה בארץ היא צעד נדרש במשימה שלנו להורדת מחירי הדיור. שילוב אלפי עובדים ישראלים בענף תסייע לקבלנים ותביא לעלייה בהתחלות הבנייה שיגדילו את היצע הדירות בישראל. במקביל, ההכשרות והתמריצים שיינתנו בתחום הם צעד נוסף שיסייע לשילוב החרדים בשוק העבודה".

ניסים בובליל, נשיא התאחדות בוני הארץ: "בשנים האחרונות הפך המחסור בעובדים מקצועיים בענף הבנייה, לאחד מהחסמים המרכזיים המקשים עלינו הקבלנים, בוני הארץ, לעמוד במשימה הלאומית של הרחבת הבנייה למגורים במשק. לשם כך פעלנו בנחישות לאורך שנים כדי להביא להגדלת מספר העובדים בתחום זה. התאחדות בוני הארץ השקיעה מאות שעות אדם באיסוף מידע, ניתוחו והצגתו לגורמים המחליטים בממשלה במטרה לקדם את הטיפול בחסם זה. אנו שמחים מאוד כי כעת נראות תוצאות ראשונות למאמץ הזה בשטח".

יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ: "אני שמח מאוד שמשא ומתן שארך שנה וחצי הבשיל לכדי בשורה ענקית לענף הבניין ולמשק הישראלי בכלל. אני שמח על התעקשותנו על עמדתנו, ועל כך שמצאנו אוזן קשבת ושותפות אמת הן אצל המעסיקים והן במשרד הכלכלה. ההסכם הזה הוא ההוכחה להערכה הגדולה הקיימת לפיילוט שאנחנו הובלנו "בונים ישראלים". ההסכם הזה יאפשר תנאים טובים למבקשים לעבוד בענף הבנין, שכר הולם ואופק ממשי לקידום".