לפיד: "אנחנו מחפשים הסכם גירושים עם הפלסטינים"

שר האוצר הציג בכנס הרצליה את התוכנית המדינית שלו, המבוססת על שני עקרונות יסוד - היפרדות מהפלסטינים וביטחון ■ לפיד מאיים: "נפיל את הממשלה אם יהיה ניסיון לספח ישובים באופן חד צדדי"

יאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור
יאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור

בעקבות הקיפאון במשא-ומתן עם הפלסטינים וממשלת האחדות עליה הם הכריזו עם חמאס, שר האוצר יאיר לפיד הציג הערב (א') במסגרת כנס הרצליה את התוכנית המדינית שלו, אותה הוא מכנה "תוכנית ההיפרדות".

לפיד טען בפתח דבריו כי הסדר מדיני הוא אינטרס מובהק של ישראל ואבו מאזן יודע ומנצל זאת. "הסדר מדיני ימנע את בידודה הבינלאומי של ישראל, יגביר את הבטחון האישי של כל אזרח, ייצור 'בום' כלכלי שיקפיץ את התל"ג שלנו ויעלה באופן דרמטי את רמת החיים בישראל ומעל הכל - יסיר מעלינו את האיום של מדינה דו לאומית שהמשמעות היחידה של הקמתה היא סיום קיומה של ישראל כמדינה יהודית וחיסול הציונות".

שר האוצר הוסיף עוד כי "גם אם המתכונת הנוכחית נכשלה, אסור ליצור ואקום מדיני, מפני שכל ואקום סופו להתמלא והוואקום הזה יתמלא בטרור, בבידוד בינלאומי, בנזק כלכלי ובאיומים בטחוניים. עלינו לעשות ככל שביכולתנו כדי לחזור לשולחן המשא-ומתן, להדק מחדש את שיתוף-הפעולה שלנו עם האמריקאים, ולצרף לשיחות גם את מדינות ערב המתונות כדוגמת סעודיה או מדינות המפרץ, המעוניינות ליצור איתנו ציר חוסם איראן".

היפרדות וביטחון בשלושה שלבים

לאחר מכן לפיד עבר להציג את עיקרי התוכנית המדינית שלו, המבוססים על שני האינטרסים החיוניים ביותר עבור ישראל - ביטחון והיפרדות.

"ההיסטוריה לימדה אותנו שיעור קודר: אנחנו יכולים לסמוך רק על עצמנו. כדי שיהיו לנו סידורי ביטחון אמינים וקשיחים, אנחנו צריכים להשאיר בידינו את כל האפשרויות לפעול בשטח כדי לשמור על חיי אזרחי ישראל. בנושא זה אין מקום לפשרה", אמר לפיד.

"הדבר השני, הוא שאנחנו רוצים ליישם את עקרון שתי המדינות ולהיפרד מן הפלסטינים. לא מסיבת נישואין אנחנו מחפשים עם הפלסטינים, אלא הסכם גירושים. אנחנו לא יכולים ולא צריכים לשלוט ב-4 מיליון פלסטינים שבעוד דור יכפילו את מספרם. ישראל היא מדינה חזקה עם כלכלה חזקה, אבל אם לא ניפרד מהפלסטינים, נאבד גם את הזהות היהודית של מדינת ישראל וגם את היתרון היחסי שלנו על מדינות האיזור", טען שר האוצר.

בהמשך דבריו לפיד רמז גם לרעיונות שהציגו חבריו לקואליצה, חברי מפלגת הבית היהודי וטען כי רעיון הסיפוח שבו הם תומכים הוא קיצוני והזוי. לדבריו, "גורמי ימין קיצוני דוחפים את המדינה לעבר רעיונות הזויים של סיפוח שיובילו אותנו אל האסון הקרוי מדינה דו לאומית. אני לא יודע אם מדובר בתרגיל ביחסי ציבור או בכוונה אמיתית, אבל אנחנו לא ניתן לזה לקרות.

לפיד הזהיר כי "אם לא תוקם מדינה פלסטינית לצד מדינת ישראל, במוקדם או במאוחר יבואו אלינו הפלסטינים, בגיבוי מלא של אומות העולם, ויאמרו לנו: "הבנו שאתם לא מתכוננים לתת לנו מדינה משלנו, אז תנו לנו לפחות להיות אזרחים של ממש. 4 מיליון פלסטינים יבקשו מאתנו ביטוח בריאות וביטוח לאומי, חינוך ודמי אבטלה וזכות הצבעה. אם נגיד כן, נפסיק להיות מדינה יהודית. אם נגיד לא, נפסיק להיות מדינה דמוקרטית. שתי האפשרויות הרסניות ותפקידנו הוא למנוע מהן לקרות. אם יהיה נסיון לספח אפילו ישוב אחד באופן חד צדדי יש עתיד לא רק תפרוש מהממשלה - היא גם תפיל אותה".

לפיד קרא למדינה לשרטט גבולות ברורים. "אין שום סיבה להמשיך להתחמק מהצורך לשרטט את גבולותיה העתידיים של מדינת ישראל", הוא טען והוסיף עוד כי "לסיבוב הבא של המשא-ומתן ישראל צריכה להגיע עם מפות מפורטות, שאנחנו נכין ושמבטאות הסכמה לאומית רחבה".

בהמשך, לפיד הציג את השלבים המפורטים ליישום התוכנית המדינית שהוא הציג:

בשלב הראשון, "שלב ההיערכות", תיסוג ישראל משטחים שאינם מחייבים פינוי ישובים, תוך שהיא שומרת על זכותה לפעילות בטחונית בכל שטחי הרשות. מהלך זה יתבצע תוך כדי הקפאת בניה מחוץ לגושי ההתיישבות.

בשלב השני - "שלב בניית האמון" - תתכנס ישראל לגושי הישובים תוך פינוי ההתנחלויות המבודדות. ישראל תשמור גם בשלב השני על זכותה לפעילות בטחונית בשטחי הרשות בעודה פורסת את סידורי הבטחון החדשים בתיאום עם האמריקאים. במהלך שלב זה יתקיימו שיחות ישירות בתיווך אמריקאי, ברמאללה ובירושלים, על גבולות הקבע.

בשלב השלישי, "שלב ההתאמות", יבוצעו התאמות הגבול האחרונות בין שתי המדינות, כולל חילופי שטחים, ויחלו השיחות בנושאי הליבה.

לדברי לפיד, "אין שום סיבה להמשיך להקים התנחלויות באיזורים שלא ייישארו בתחומי מדינת ישראל בשום הסכם עתידי, או להשקיע מיליארדים בתשתיות שאותן בסופו של דבר ניתן במתנה לפלסטינים. אני מעדיף להשקיע את הכסף בשיפור חייהם של ילדי ישראל, לא בשיפור חייהם של ילדי הפלסטינים".

לפיד יצא נגד ההתנחלויות המבודדות ואמר כי "ההתנחלויות האלה יקרות לנו. הן משפיעות לרעה על הצמיחה, על התל"ג, על הקשרים הכלכליים שלנו עם העולם. מלבד המיליארדים שאנחנו מפסידים בבניית תשתיות מיותרות, אנחנו מפסידים עוד מיליארדים רבים של פעילות כלכלית שבהם יכולנו להשתמש להורדת מסים, להגברת הביטחון ולשיפור השירותים האזרחיים. איפשהו בין איתמר ליצהר קבור הכסף שיכול היה לשמש לנו לכיתות קטנות יותר, לשירותי בריאות טובים יותר, לצמצום אי השיוויון בחברה הישראלית וגם לכיפות ברזל ולטילי חץ 3 ולהתעצמותו של צה"ל".