ראובן ריבלין בנאום ראשון: "אהיה איש של כולם, איש העם"

ריבלין גבר על מאיר שטרית בסיבוב ההצבעה השני - 63 קולות לריבלין ו-53 לשטרית ■ נתניהו בירך: "איש הליכוד והמחנה הלאומי ניצח" ■ כרמל שאמה צפוי לחזור לסיעת הליכוד ביתנו

ראובן ריבלין /  צילום:  יהודה שגב
ראובן ריבלין / צילום: יהודה שגב

בתום כמה חודשים סוערים במיוחד וקמפיינים עתירי השמצות, חברי הכנסת הכריעו: ח"כ ראובן (רובי) ריבלין הוא הנשיא העשירי של ישראל. בתום ספירת קולות הסיבוב השני התברר כי ריבלין זכה ב-63 קולות, וגבר על יריבו ח"כ מאיר שטרית (התנועה) שגרף 53 קולות.

ריבלין, מועמד הליכוד ומחנה הימין, יהיה האזרח מספר אחת למרות התנגדותו העזה של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שפעל נגדו במשך כל החודשים האחרונים ולא הפסיק עד לרגע האחרון ממש. טקס השבעתו של ריבלין לנשיא יתקיים בחודש הבא.

נתניהו אמר לאחר הבחירה בטקס שהתקיים באולם שאגאל בכנסת: "רובי אני רוצה לברך אותך. אתה שואב מבאר עמוקה ועשירה של מורשת ישראל, הציונות והיהדות. אנחנו מכירים ומוקירים את הדרך הארוכה שאתה עשית ואביך זכרונו לברכה עשה. אתה כאיש ארץ ישראל והאזרח הראשון של מדינת ישראל עומדות בפניך שתי משימות גדולות: ללכד את עם ישראל ולייצג את ישראל כלפי העולם. אני רוצה לברך אותך בהצלחה מלאה".

ריבלין אמר בטקס כי "שטרית, וואי איזה פייט נתת. היום הגענו למערכת בחירות קשה ומטלטלת. אמון הציבור בבחירת הנשיא ספג פגיעה קשה ומחובתינו לשקם את אמון הציבור. כנסת ישראל הייתה עבורי בית. בשתי כנסות ישבתי בראש הבית הזה ושמרתי מכל משמר על ההליך הדמוקרטי".

"חברי וחברותי חברי הכנסת, זכיתי באמונכם היום. אני נאלץ החל מרגע זה להשיל את גלימת הפוליטיקאי ולעזוב את ביתי, הליכוד. האמון שנתתם בי היום מחייב אותי לא להיות איש של מפלגה. אני מהיום איש של כולם, איש העם. אני מקווה שאצליח למלא את שליחותי באופן שיפיג את חששות מתנגדיי".

בסיום הכריז ריבלין: "תחי הדמוקרטיה הישראלית. תחי מדינת ישראל".

את מקומו של ריבלין בסיעת הליכוד-ביתנו צפוי לתפוס ח"כ לשעבר כרמל שאמה, שדורג במקום ה-32 ברשימת המפלגה לכנסת. שאמה, שהיה ח"כ בכנסת ה-18 ולא הצליח להתברג במקום ריאלי בכנסת הנוכחית, צפוי לחזור לשורות הכנסת לאחר שריבלין יושבע לנשיא בחודש הבא.

ריבלין הוביל בפער של עשרה קולות על שטרית אולם עד לרגע האחרון מאחורי הקלעים נמשכו המאמצים לגייס קולות. בטרם הסתיימה ספירת הקולות גברו ההערכות בכנסת כי שטרית הוא זה שיוביל בפער ניכר על ריבלין לאחר שהצליח לזכות בתמיכת חברי כנסת רבים מסיעות האופוזיציה: העבודה, מרצ, בל"ד, חד"ש, וש"ס, וכן בזכות תמיכה רחבה של ח"כים מיש עתיד וישראל ביתנו. גם בקרב חברי סיעתו של ריבלין, הליכוד, זכה שטרית לתמיכה גדולה מהצפוי.

רובי ריבלין מאיר שטרית מירי רגב ודני דנון / צילום: דוברות הכנסת
 רובי ריבלין מאיר שטרית מירי רגב ודני דנון / צילום: דוברות הכנסת

למאמצים להביא לזכייתו של שטרית, או לניסיונות להביא להפסדו של ריבלין, היו שותפים גם יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, וראש הממשלה, בנימין נתניהו, שפעלו מאחורי הקלעים נגד מועמד סיעתם, אך לא צלחו.

חברי כנסת בליכוד סיפרו כי זכו לשיחות שכנוע מכיוון אנשיו של נתניהו לתמוך בשטרית. עם זאת, עם תום ההצבעה בירך נתניהו את ריבלין ואמר כי "איש הליכוד ואיש המחנה הלאומי ניצח. אני מצפה לשיתוף פעולה עם הנשיא הנבחר למען אחדות עם ישראל וכל אזרחי ישראל".

על רקע הקמפיין עתיר התככים והמזימות, נותר ריבלין המועמד היחיד שנגדו לא הוטחו האשמות או חשדות. בתנועה לאיכות השלטון בירכו על היבחרו. "כאביר התנועה לאיכות השלטון לשנת 2012 אנחנו בטוחים כי ריבלין יעשה את המיטב למען העם מתוך ערכיות, צניעות, העצמה ואונה המלווים את כל פועלו הציבורי", מסרו.

בכנסת היו מי שציינו בבדיחות כי לשם שינוי חברי הכנסת בחרו כפי שרצה העם. לאורך כל החודשים האחרונים גבר ריבלין בסקרים על המועמדים האחרים באחוזים ניכרים אולם לא היתה לכך כל משמעות מכיוון שהגוף הבוחר הוא לא הציבור אלא חברי הכנסת בלבד.

אמש נראה היה כי הקרב על המקום בסיבוב השני הוא בין שתי הדליות, איציק ודורנר, אולם הבוקר, בשעות המוקדמות בטרם החלה ההצבעה, התברר כי מאחורי הקלעים נרקם דיל חוצה מפלגות לתמיכה בשטרית, שכולל את העבודה, יש עתיד וחברי כנסת מבל"ד וחד"ש.

בסיבוב השני הצטרפו לתמיכה בשטרית מרבית מצביעי דליה איציק, דליה דורנר ושכטמן. איציק, שבסיבוב הראשון זכתה ל-28 קולות, הזמינה את ח"כ שטרית ללשכתה בתום הסיבוב הראשון והבטיחה לו כי תסייע לו לגייס קולות שיביאו לניצחונו. דורנר, שנחשבה לבעלת סיכויים סבירים לעלות לסיבוב השני גרפה 13 קולות בלבד ואילו זוכה פרס נובל, הפרופ' דן שכטמן, זכה בקול בודד אחד בלבד של ח"כ רות קלדרון מיש עתיד.

יו"ר הכנסת לשעבר דליה איציק, שנחשבה לבעלת סיכויים גבוהים לעלות לסיבוב השני ואף להיות הנשיאה הראשונה של ישראל, הביעה אכזבה בתום ספירת הקולות ואמרה כי "סברתי שאני יכולה להיות נשיאה טובה, קיבלת הישג מכובד ללא מפלגה. עשיתי קמפיין והשתדלתי לעשות אותו נקי. אני מכבדת את הכנסת ואת ההחלטה".

איציק התייחסה גם לחשדות שהתעוררו נגד המתמודדים בן אליעזר והשר סילבן שלום ואמרה שמוסד הנשיאות ספג מכה קשה. "כל מי שייבחר יצטרך לטפל גם בנושא הזה", סיכמה. איציק הביעה תמיכה פומבית במאיר שטרית. "הוא יכול להיות נשיא מצוין לישראל. יש לו מזג נשיאותי והוא יכול לעשות את זה בצורה יוצאת מן הכלל"' , אמרה.

שכטמן, שרק עוד אתמול הצהיר כי יעלה לסיבוב השני, אמר עם היוודע התוצאה והמביכה כי "זו תוצאה פנטסטית, לא יכולתי לתאר לעצמי תוצאה כזו. אם הייתי מקבל עשרה קולות זה לא היה כזה מוחלט". שכטמן הוסיף כי "התוצאה מראה את הניתוק של הכנסת מהציבור".

לדבריו, "החיים שלי כל כך טובים מחוץ לבית הנשיא, וכיף לי לחזור אליהם. רציתי לשרת אתכם, את הילידים והנכדים שלכם, אלב הכנסת בחרה במישהו אחר, ואני מקווה שהוא יעשה עבודה נהדרת". כשנשאל מי הקול שהצביע עבורו ענה: "ראש הממשלה, גדעון סער, או ריבלין בעצמו. כשנשאל האם נכוונה ממערכת הבחירות השיב: "חס וחלילה, זה היה מאוד מעניין".

השופטת בדימוס דליה דורנר שלא עלתה גם כן לסיבוב השני, איחלה הצלחה לנשיא שייבחר. "לי היה מעניין וחשוב. לא נבחרתי, אחזור לשגרת חיי, אמרה. "אלה החיים ואני מקבלת את זה ברוח טובה. אני חוזרת לפעילות ציבורית, להגנה על חופש הביטוי ולקידום זכויות אדם", הוסיפה.