מאחורי הסורגים

"כתום הוא השחור החדש" היא אחת הסדרות המוצלחות שנוצרו בשנים האחרונות

"כתום הוא השחור החדש" - עונה חדשה, יום ג' 21:30, "הוט 3"

אחת הגאוות הגדולות של yes היא ערוצי הסדרות שלה. גם כמי שסדרות אינן כוס הבירה שלו, די לי במבט אחד ברשימת הסדרות זוכות פרסי ה"אמי", כדי להבין שיש סיבה לגאווה.

דווקא משום כך ההחמצות של yes - בין אם מדובר בהפקות ייעודיות מקומיות של הוט כמו "זגורי אימפריה" (לא אהבתי, אבל אני כנראה היחיד) ולהבדיל "כביש 90" המעולה, או בסדרות רכש כמו "מד מן" ו"כתום הוא השחור החדש" (שעונתה השנייה בישראל תחל הערב) - בולטות יותר ומצליחות לאזן את הפער האיכותי בין שתי חלופות השידור הרב-ערוצי בישראל.

לפחות על-פי עונתה הראשונה, "כתום הוא השחור החדש" היא אחת הסדרות המוצלחות ביותר שנוצרו בשנים האחרונות, ולמרות הווייתה השונה, קשה שלא לראות חוט מקשר בינה ובין דרמות/קומדיות כמו "העשב של השכן" ו"שובר שורות": מעבר של אדם נורמטיבי שהצופה יכול להתחבר אליו, לעולם של פשע ורשע.

בניגוד לגיבורי "העשב של השכן" ו"שובר שורות", ב"כתום הוא השחור החדש" המעבר אינו תהליכי והדרגתי, אלא מתבצע באחת, כאשר אישה צעירה ונורמטיבית מושלכת (בגין חלקה בעסקת סמים פעוטה מעברה הרחוק) לכלא נשים אימתני.

היפה בסדרה הוא שהיא אינה צובעת את עולם האסירות בצבע אחד, אלא מפגינה אלפי גוונים של כתום: יש בין האסירות סוגים שונים של התנהגויות, כשהמשותף היחיד לכולן הוא הרצון לשרוד במיקרוקוסמוס הזה של החיים מאחורי הסורגים (קצת כמו "אוז" המופתית, אבל פחות דרמטי כמובן).

העונה השנייה שתיפתח הערב (ג') היא, על-פי יוצרתה ג'נג'י קוהאן, מעט קודרת יותר מהראשונה. אני מקווה שאין זאת אומר שההומור של העונה הראשונה ישקע באפלוליות הכלא - או במילים אחרות: שהיוצרות (שכבר זכו לחוזה מחודש להפקת העונה השלישית), לא יתחילו לקחת את עצמן ברצינות מדי ולהאמין לכל מה שכותבים עליהן בעיתונים.

* ציון: 9