הספונסרים בישראל קבעו: מעדיפים ספורטאים אולימפיים

בזמן שבספורט קבוצתי מתקשים לגייס נותני חסות, חברות כמו דלק, כיל ואלטשולר-שחם מעדיפות ספורטאים אינדיבידואלים ■ יעקב שחר עם 4 ספורטאים

נטע ריבקין, התעמלות אומנותית / צלם: רויטרס
נטע ריבקין, התעמלות אומנותית / צלם: רויטרס

בתחילת השבוע הודיעה קבוצת דלק, שבבעלות איש העסקים יצחק תשובה, כי תעניק חסות לגולש נמרוד משיח ותלווה אותו בהכנות למשחקים האולימפיים ריו 2016. משיח הוא לא הספורטאי היחיד שדלק מחליטה לתמוך בו: רק לפני שלושה חודשים הודיעה הקבוצה על מתן חסות גם למתעמלת האמנותית נטע ריבקין.

המקרה של דלק (שחתמה לפני מספר חודשים גם על שיתוף פעולה עם הוועד האולימפי הישראלי ותתמוך במשלחת למשחקי ריו 2016) ממשיך קו ברור מאוד בתקופה האחרונה: יותר ויותר חברות מסחריות ואנשי עסקים נכנסים לספורט הישראלי דווקא דרך תמיכה בספורטאים האישיים, ולא בקבוצות ספורט, כאשר מי שדואג לבצע בדרך כלל את החיבור בין הספורטאים לגופים המסחריים הוא הוועד האולימפי הישראלי.

הסיבות להעדפה של ספורטאים אולימפיים די ברורות: התמיכה בספורטאי אישי נחשבת ל"נקייה" בדרך כלל יותר מקבוצות ספורט, והעלות שלה מסתכמת לרוב באלפי שקלים בודדים בחודש להבדיל מעלות של חסות לקבוצות מקצועניות.

אחד מאנשי העסקים הבולט ביותר בתמיכה בספורטאים הוא יעקב שחר, בעלי מכבי חיפה בכדורגל, שנכון להיום מעניק חסות לארבעה ספורטאים אישיים: המתעמל אלכס שטילוב, השחיין יעקב טומרקין, הג'ודאית אליס שלזינגר וקופצת המשולשת העולה החדשה חנה קזנייבה.

בית ההשקעות אלטשולר-שחם, שהוא הספונסר הראשי של נבחרת ישראל בכדורגל, גליל/גלבוע בכדורסל והפועל ראשל"צ בכדוריד, מעניק חסות גם לאלופת העולם בג'ודו ב-2013 ירדן ג'רבי ולחותר דני פרידמן. חברת כימיקלים לישראל מאמצת את השחיין גיא ברנע. לחלק מהספורטאים יש יותר מנותן חסות אחד - הבולטת מכולם היא ירדן ג'רבי שמחזיקה בשלושה ספונסרים אישיים - אלטשולר-שחם, מלאנוקס טכנולוגיות וחברת כרטיסי האשראי Cal.

חלק מהספונסרים מעדיפים להישאר בעילום שם, כך למשל זוכת מדליית הארד בגלישה ב-2013, מעיין דוידוביץ', שנהנית מתמיכה כלכלית של יהלומן אנונימי.

על-פי הערכות, סך הסכמי החסות האישיים מסתכמים ב-2 מיליון שקל. החסויות מתבטאות לרוב בתמיכה כספית שמועברת מדי חודש לספורטאי.

נותני חסות לספורטאים האישיים:

יעקב שחר - אלכס שטילוב (התעמלות), יעקב טומרקין (שחייה), אליס שלזינגר (ג'ודו), חנה קנזייבה (אתלטיקה)
קבוצת דלק - נטע ריבקין (התעמלות), נמרוד משיח (גלישה)
כימיקלים לישראל - גיא ברנע (שחייה)
חברת שילוח אוריין - שחר צוברי (גולש)
CELLACT‏ - סרגיי ריכטר (קליעה)
מימון ישיר - גל נבו (שחייה)
‏אלטשולר-שחם - ירדן ג'רבי (ג'ודו), דני פרידמן (חתירה)
סנו - דני פרידמן (חתירה)
‏ביטוח ישיר - מוגס טמסה (ריצות למרחקים ארוכים)
מלאנוקס - ירדן ג'רבי (ג'ודו)
‏CAL‏ - ירדן ג'רבי (ג'ודו)
‏מיטרלי - מעין דוידוביץ' (גלישה)
צוות 3 - רון אטיאס (טקוואנדו)
בנק מרכנתיל - בת אל גטרר (טקוואנדו)