IBI: יש הרבה היגיון ב"שיגעון" שמובילה גולן טלקום

אורי ליכט מבית ההשקעות IBI, פרסם סקירה מקיפה על המהלכים האסטרטגים שביצעה גולן טלקום ■ להערכתו, הסכם השת"פ עם סלקום מאפשר לגולן מרחב תמרון רב והיא עשויה בסוף להתמזג או להירכש ע"י חברה מתחרה

מיכאל גולן / צלם: תמר מצפי
מיכאל גולן / צלם: תמר מצפי

על רקע מלחמות המחירים שמנהלות חברות הסלולר בשנים האחרונות, אורי ליכט, מנהל מחלקת המחקר של בית ההשקעות IBI, פרסם סקירה חדשה בה הוא מנתח את המהלכים האחרונים של אחת משחקניות הסלולר החדשות בשוק - גולן טלקום.

גולן טלקום הכריזה על קרב נוסף מול חברות הסלולר הוותיקות כאשר השיקה לפני מספר שבועות מבצע אגרסיבי חדש, חבילת הכל כלול (עם ג'יגה גלישה) במחיר של 35 שקל בחודש. ליכט מציין בסקירה כי החברה, שברשותה כבר כ-480 אלף מנויים, קיבלה חזרה את מלוא הפיקדון ממשרד התקשורת אך ממשיכה להוביל את הקו הלוחמני נגד חברות הסלולר הוותיקות.

ב-2013 הפסידה גולן טלקום לפי הערכות כ-100 מיליון שקל, אך ליכט מציין בסקירה כי "מצאנו היגיון רב בדרך הפעולה האגרסיבית בה בחר מנכ"ל החברה, מיכאל גולן". להערכתו, הסכם שיתוף הפעולה שזה עתה נחתם מול סלקום צפוי לתת מרחב פעולה גדול לחברה, להוביל לחסכון נוסף בעלויות ולמתן באופן משמעותי את ההפסד הצפוי בשנת 2014.

ליכט מציין בניתוח שערך כי ההסכם החדש מול סלקום טומן בחובו כמה יתרונות משמעותיים עבור גולן טלקום. גולן טלקום לא תצטרך לבצע השקעות ברשת חדשה, תהיה לה היכולת לפרק את רשת האנטנות אותה הקים ולחסוך את עלות אחזקתה אשר נעמדת בעשרות מיליוני שקלים בשנה והעברה כמעט מלאה של החוזה החדש לתשלום קבוע מה שמוריד כמעט לחלוטין את העלות השולית של לקוח חדש ושל הגידול בהיקף צריכת הנתונים.

המסקנה העיקרית אליה מגיע ליכט בניתוח שפרסם היא שיש הרבה היגיון מאחורי המהלכים האסטרטגיים של גולן טלקום. להערכתו, "שינוי מבני יוביל בסופו של דבר למכירה, לרכישת חברה מתחרה או למיזוג עם אחת מהחברות הוותיקות. במקרה שכזה נתח השוק ומספר הלקוחות יהוו את הבסיס העיקרי לתמחור העסקה".

יתרה מכך, ליכט סבור כי ההסכם החדש מול סלקום מאפשר לגולן טלקום מרחב תמרון רב, עם מבנה עלויות רזה יותר, ללא פגיעה בתזרים וללא צורך לבצע השקעות משמעותיות או לשלם תשלום חד פעמי גדול כמו במקרה של פרטנר והוט מובייל.

מגולן טלקום נמסר בתגובה כי: "חברת גולן טלקום הינה חברה פרטית וככזאת אינה נוהגת לפרט בערוצי התקשורת את נתוניה, אך עם זאת אינה יכולה להישאר אדישה לנתונים הבדיוניים וההזויים שמופיעים בדו"ח שפרסמה אי בי אי. חשוב לציין שהנתונים כמובן אינם מגולן טלקום ואין קשר כלשהו בינם ובין המציאות. גולן טלקום תמשיך את המהפכה התקשורתית בזירת הסלולרית ובקרוב גם בחבילת טריפל".