כל צחנה לטובה

המועמדים הפוליטיים הבאים יגלו לנו הכול ויבדקו טוב-טוב את עברם

יש אירועים שבהם התהליך שהביא אותם לעולם חשוב יותר מהאירוע עצמו. עם כל הכבוד למנצח במרוץ לנשיאות, נדמה שיש משהו הרבה יותר חשוב מזהותו: הנורמות החדשות שנקבעו. תהליך הבחירות לנשיאות תרם לדמוקרטיה הישראלית כמעט יותר מכל כהונות הנשיאים עד כה. מעולם לא היה נשיא שתרם למדינה עוד לפני שבכלל נבחר כפי שקרה הפעם.

באופן פרדוקסלי, לא 120 איש (או נכון יותר, 119, מאחר שח"כ מאיר פורוש ויתר על התענוג וטס לחו"ל) בחרו את הנשיא, אלא המוני גולשי ישראל שגילו אקטיביות נמרצת ברשתות החברתיות, חרצו גורלות, פשפשו בארונות המועמדים והפשיטו את החמישייה שהתייצבה על קו הגמר עירום ועריה.

אף שבחלק מהמקרים הממצאים היו קשים, יש לברך על התהליך הזה. בתום חודשים ארוכים של הכפשות, הטלת רפש וזריקת בוץ, התברר שמכונת הרנטגן הכי משוכללת היא תהליך הבחירות עצמו. המצב רחוק מלהיות אופטימלי, הדרך עד לשקיפות מלאה עוד ארוכה, אבל ישראל 2014 עלתה על הדרך הנכונה, שממנה אין חזרה.

תהליך השיקוף והחקירה שליווה את קמפיין הבחירות לנשיאות השפיע על התוצאה ועוד יהדהד גם במרוצים אחרים במערכת הפוליטית ובהתמודדויות עתידיות על תפקידים ציבוריים.

אזרחי ישראל לא יפגשו שוב מועמד לתפקיד נגיד הבנק המרכזי של המדינה שדילג, משום מה, על עמדת הקופה בדיוטי פרי; שום גנרל לא יבקש להפוך לרמטכ"ל בטרם בדק היטב שגבולות אחוזתו לא חרגו מהקו הנכון ואיש לא יבקש להיות נשיא בטרם הצטייד בשלל מסמכי משכנתא עדכניים על כל דירה ודירה שברשותו.

אין ספק, מעכשיו יהיה ברור לכל מי שירצה להציג מועמדות לתפקיד כלשהו שעליו לחשוף את הונו, את דירותיו, את מכוניותיו ואת שלדיו. הוא יצטרך להציג כשירות לתפקיד, מצב בריאותי תקין ועבר ללא רבב.

נדמה שעוד בטרם החלה כהונת הנשיא החדש, הוא הציב יחד עם שאר המועמדים שהגיעו לקו הגמר רף חדש של אמות מידה ציבוריות. אמנם חלק מהמועמדים נגרר לכך בעל כורחו וספק אם במהלך רגיל של בחירת נשיא היינו מגלים כמה דירות יש לח"כ מאיר שטרית, מהי משכורתו של חתן פרס נובל או לומדים על ההתגייסות של משפחת איציק לרכישת הדירה בגן העיר בתל אביב, ועד כמה זקנה מכוניתה של השופטת דורנר.

אבל בשורה התחתונה, אנחנו מקבלים לא רק דייר חדש במשכן הנשיא אלא גם תהליך נוקב ואגרסיבי של שקיפות וחקירה שייצור ישראל ראויה יותר למנהיגיה ומנהיגים ראויים יותר לאזרחיה. גם אם התהליך היה מכוער, רקוב והעלה צחנה, יצא ממנו רק טוב. לא רק אור השמש מחטא, גם המרוץ לבית הנשיא.