"חוק המע"מ מוסיף שמן למדורה ויעיר את שוק הנדל"ן"

יזם הנדל"ן יגאל דמרי מסביר למה החליט להישאר בבורסה: "לחברה ציבורית יש יותר אפשרויות לצמוח" ■ להערכתו: "ב-5-4 השנים הקרובות מצב שוק הדיור יחמיר"

יגאל דמרי / צלם: איל יצהר
יגאל דמרי / צלם: איל יצהר

למרות התלונות הרבות הנשמעות כלפי הבורסה המקומית, בעיקר בשל הרגולציה המתגברת שגורמת לירידה במספר החברות הנסחרות בה, סבור יזם הנדל"ן יגאל דמרי כי היתרונות הטמונים במסחר באחד העם עולים על החסרונות. בחודש שעבר מכר דמרי כ-2% ממניות חברת הנדל"ן הנושאת את שמו, תמורת 11.5 מיליון שקל, במטרה להגדיל את החזקות הציבור בה, וכך לסלול את דרכה למדד היתר 50. משם, דמרי כנראה מקווה כי תיסלל דרכה של החברה גם למגרש של הגדולות - מדד ת"א 100.

החלטתו של דמרי על הגדלת חלק הציבור בחברה, התקבלה כשנה וחצי לאחר שבחן אפשרות לבצע הצעת רכש ולהצטרף לגל מחיקות החברות ששטף אז את הבורסה. היום הוא מסביר כי "בסיטואציה בה היינו אז, לא הייתה תנועה במניה, לכן לא היה טעם להישאר בבורסה. אבל אחר כך הבנתי שעדיף דווקא לנסות להגדיל את הסחירות באמצעות הגדלת החזקות הציבור. מאז המכירה שביצעתי חל שיפור במסחר, ואני מקווה שהמגמה הזו תימשך".

דמרי אומר כי "כחברה ציבורית, המחויבות שלנו כלפי בעלי המניות גדולה יותר, וטוב לי עם זה - אין לנו מה להסתיר. לחברה ציבורית יש יותר אפשרויות לצמוח ולהתפתח, ומלבד זאת, ככה חוסר הוודאות לגבי הדור הבא בחברה מצטמצם". דמרי מציינת עשור כחברה בורסאית, ובשנה האחרונה זינקה מנייתה ב-43%, לשווי חברה של כ-600 מיליון שקל.

אחרי המימוש האחרון, דמרי מחזיק ב-74.5% מהון החברה, ולצידו מחזיקים במניותיה מספר משקיעים מוסדיים גדולים, בהם מיטב דש (כ-7%), הראל (כ-6%) ואקסלנס (כ-6%). לחברה שלוש סדרות אג"ח בהיקף של כ-400 מיליון שקל, הנסחרות בתשואות של עד 3%.

"אני לא רואה ירידת מחירים באופק"

דמרי נחשב לאחד היזמים הוותיקים בשוק המקומי, וכיום החברה שלו בונה כ-1,500 דירות ב-20 פרויקטים ברחבי הארץ, מתוכן מכרה כבר יותר מ-800, בתמורה כספית כוללת של 1.05 מיליארד שקל. דמרי לא מתרגש מהיוזמות השונות שמנסה לקדם הממשלה, בניסיון להוריד את מחירי הדיור, המרכזיים שבהם הם התוכנית להוריד את שיעור המע"מ לאפס ותוכנית מחיר המטרה שתקבע מחיר מרבי לדירה.

"למרות הצעדים השונים שמתכננים, לדעתי בארבע-חמש השנים הקרובות מצב שוק הדיור יחמיר", הוא אומר. "אנחנו שומעים הצהרות על כך שהמחירים יירדו, אבל אני לא רואה את זה באופק. בסופו של דבר, הכול עניין של היצע וביקוש, וכרגע יש היצע נמוך וביקוש יציב, לכן יש מחסור".

דמרי סבור כי "חוק המע"מ מוסיף שמן למדורה, ויעיר את השוק שישן קצת בחודשים האחרונים. אף אחד עוד לא הבין את החוק הזה, אבל אני חושב שתהיה התנפלות על דירות, משום שהרבה רוכשים יושבים כעת על הגדר והשוק קפוא בגלל זה".

גם כך הציגה דמרי רבעון ראשון משופר, עם רווח נקי של 22 מיליון שקל, לאחר רווח של 53 מיליון שקל ב-2013 כולה. ההכנסות ממכירת דירות ברבעון הגיעו ל-196 מיליון שקל, כאשר דמרי מכרה במהלכו 132 דירות - קפיצה של 35% ביחס למספר הדירות שמכרה ברבעון המקביל. דמרי אומר כי "בסך הכול, ברבעון הראשון הייתה פגיעה קלה מחוק המע"מ, אבל בגדול אנחנו שומרים על ממוצע מכירות טוב".