גם אתם יכולים להוריד את דמי הניהול בקרן הפנסיה

עבור ישראלים רבים סוגיית המחיר שהם משלמים עבור קרנות ההשתלמות, קופות הגמל וקרנות הפנסיה שלהם עדיין רחוקה מלהיות פתורה, והם משלמים יותר מכפי שהם יכולים ■ אז מה הפתרון? • לדירוג קרנות השתלמות

בורסה / צלם: פוטוס טו גו
בורסה / צלם: פוטוס טו גו

משפחה ישראלית ממוצעת מוציאה מאות רבות של שקלים מדי חודש עבור כלל השירותים הפיננסיים שהיא רוכשת. לא מדובר בהוצאה שכרוכה בתשלום בפועל כמו קניות בסופר, אלא בתשלום נמשך על שירות שנרכש בעבר. בחלק מהשירותים הפיננסיים שאתם צורכים, התשלום בכלל לא יורד מהחשבון שלכם, כך שעבור חלקים נרחבים מהציבור הוא פשוט עובר מתחת לראדר, הגם שמדובר בתשלום משמעותי.

נראה שבשנים האחרונות הציבור החל לצאת מהאפילה בה הוא נמצא שנים רבות בכל הקשור לתשלום באפיקי החיסכון לטווח הבינוני והארוך -תשלום שנקרא "דמי ניהול" ויורד מהחיסכון שלכם ולא משולם בנפרד על-ידכם. אבל, זה לא מספיק. עבור ישראלים רבים סוגיית המחיר שהם משלמים עבור קרנות ההשתלמות, קופות הגמל וקרנות הפנסיה שלהם עדיין רחוקה מלהיות פתורה, כשהם משלמים יותר מכפי שהם יכולים.

על מה מדובר? החברות שמנהלות את קרנות ההשתלמות גבו ב-2013 דמי ניהול בהיקף מצטבר של כ-985 מיליון שקל; החברות שמנהלות את קופות הגמל לתגמולים גבו בתקופה זו דמי ניהול בהיקף מצטבר של כ-1.23 מיליארד שקל; ואילו קרנות הפנסיה החדשות גבו כ-1.2 מיליארד שקל.

מדובר בסכומים אדירים שלא מתחלקים שווה בשווה בין העמיתים השונים. ישנם עמיתים המשתייכים לגופים גדולים, בהם הם עובדים, ולכן הם נהנים מהטבות בדמי הניהול ומשלמים דמי ניהול נמוכים יחסית. ואולם, רבים אחרים לא נהנים מגב חזק וחוסכים בעצמם - אלו נשכחו מאחור לאורך שנים ולא יכלו לזכות להטבות הניתנות ללקוחות גדולים יותר. כעת מציאות זו יכולה להשתנות. מנועי השוואה, כמו RAK, יכולים לסייע להם לשפר את מעמדם ביחס לגופים שמנהלים את החיסכון שלהם. זה נכון לא רק ביחס לחסכונות, אלא גם ביחס למוצרים פיננסיים אחרים, כגון ביטוחי הרכב וביטוחי הדירה, שעולים לכל אחד מאיתנו אלפי שקלים מדי כל שנה.

כך, לאחרונה דווח על מחקר שערכה ענקית הביטוח הבינלאומית סוויס-רה, שעוסקת בביטוח לחברות ביטוח וככזו היא מרכזת עסקי ענק שנעשים מסביב לעולם. במחקר נמצא כי הטכנולוגיה החדשנית משנה את יחסי הגומלין בין חברות הביטוח לבין צרכני הביטוח. מצד אחד לחברות הביטוח יש נגישות לידע ומידע רב יותר לגבי הלקוחות שלהם, ומנגד הצרכנים מגבירים את השימוש שלהם במנועים האינטרנטיים כמקור למידע וייעוץ, ואף רכישה.

השינויים הללו מתרחשים בקצב מהיר, לא רק בגלל התקדמות הטכנולוגיה אלא גם בשל הערך שהאתרים המשווים מספקים ללקוחות, ובכלל זה היכולת לראות אם מה שהלקוח משלם בפועל הוא תעריף "מלא" שגבוה מהממוצע, או שמא גם הוא יכול ליהנות מהטבות ומהנחות. חשוב שגם אתם לא תישארו מאחור ותבדקו כיצד אתם יכולים להוריד את דמי הניהול שמנוכים מהחסכונות שלכם או את הפרמיה שאתם משלמים עבור הביטוח.

עם זאת, יש לזכור כי המחיר אינו חזות הכל, השאלה היא גם מה האיכות של המוצר או השירות אותו אתם קונים. גם בהיבט זה RAK עושה עבורכם את העבודה, ומרכז במקום אחד שורה של ספקי שירות איכותיים, שמהם ניתן לבחור את המוצר הטוב ביותר עבורכם.

*** הכותב הוא מנכ"ל RAK, אתר להשוואה ורכישה של מוצרים פיננסיים באינטרנט בו שותף "גלובס"