רכישה בתחתית: זה הזמן להשקיע באיטליה, ספרד, יוון ופורטוגל

לעתים נדירות נוצרות הזדמנויות השקעה כה מתגמלות כפי שקורה היום במדינות מוכות המשבר באירופה ■ דעה / איתי כץ

גילוי נאות: לכותב שורות אלה אין נכסים במדינות ה-PIGS, אבל אני מתכוון לקנות וממליץ גם לכם. אנסה להסביר מדוע.

הזמן הנכון להשקיע כסף הוא תמיד עכשיו. סיבות לחשוש מהשקעה קיימות תמיד: מצב הכלכלי בארץ ובעולם, המצב הבריאותי, הקרוב החולה והילד שעומד להיוולד. אבל בעיות הן סיבות להשקעה, לא להימנע ממנה. מי שזקוק לכסף היום יצטרך יותר מחר, וכדאי שישקיע אותו כעת.

הזמן הכי טוב להשקיע הוא כאשר המחירים נמוכים, כלומר, בעת משברים. כשהכלכלה קורסת, רוב האנשים ממהרים למכור נכסים מחשש שערכם ירד. טעות גמורה: המחירים לעולם נמוכים מכפי שיהיו אחרי ההתאוששות; כשהבורסה נופלת, המפעלים נסגרים, האבטלה מזנקת, המחירים יורדים, "הדם זורם ברחובות" - צריך לקנות, לא למכור. לקנות גם אם המחירים ימשיכו לרדת חודשים ושנים אחרי הרכישה, בסוף זה יעלה.

אבל הזמן הכי טוב לרכישות הוא בשיא המשבר, בתחתית. וזה בדיוק מה שקורה כיום במדינות ה-Pigs באירופה. מדינות הפיגס ("החזירים") - 'P' לפורטוגל, 'I' לאיטליה, 'G' ליוון (Greece) ו-'s' לספרד (Spain) - הן מדינות נוצריות מסורתיות בדרום אירופה שבעבר היו בין העניות והנחשלות ביותר ביבשת.

עם הצטרפותן לשוק ולאיחוד האירופי ולאחר מכן לגוש האירו, הן עברו ארבעה עשורים של צמיחה פנומנלית והפכו למדינות מערביות מודרניות. אבל המשבר הפיננסי הגלובלי חשף כשלים וקשיים בכלכלתן, שחיתות, בזבוז, בועות, ובעיקר מינוף-יתר. הן נקלעו למשבר קשה, שאיים על יציבות גוש האירו כולו ואילץ את המדינות העשירות בגוש, בעיקר גרמניה, להשקיע הון עתק כדי לייצב אותן.

המדינות הללו, כולן, נמצאות כרגע בקצה התחתית. איך אני יודע? אינטואיציה והרבה נתונים.

נתחיל בנתונים. האבטלה במדינות הללו גבוהה מאוד, אבל נמצאת בירידה. האבטלה בספרד זינקה ב-2010 ל-20%, הגיעה בתחילת 2013 לשיא היסטורי של 27%, וכיום עומדת על 26%. האבטלה ביוון הגיעה גם היא אשתקד לשיא של 27.5%, וכעת היא 26.8%. האבטלה בפורטוגל ירדה בשנה האחרונה מ-13% ל-11.8%. האבטלה באיטליה הגיעה בדצמבר 2013 ל-12.8%, ומאז ירדה לכ-12.5%.

פורטוגל, איטליה ויוון רשמו ב-2013 צמיחה שלילית של 1.3%, 1.8%, ו-4% בהתאמה. ספרד עברה ברבעון הראשון של 2014 לצמיחה חיובית של 0.5% בקצב שנתי, לראשונה מאז 2009. הצמיחה השלילית בשלושת המדינות האחרות התמתנה, והגיעה ברבעון הראשון השנה, בקצב שנתי, ל-0.3% באיטליה, 0.3% בפורטוגל ו"רק" 1.1% ביוון. אירלנד עברה לצמיחה חיובית של 0.6% כבר ב-2013.

וכאשר לאנשים יש מקומות עבודה והכנסות, הם קונים דירות במקום למכור והמחירים מפסיקים לרדת. מחירי הבתים בספרד, שעלו במאות אחוזים עד 2007, ירדו מ-2008 עד 2013 בכ-25%. שיא הירידה - 15% - התרחש ב-2013. ואילו השנה, המחירים בספרד אינם עולים ואינם יורדים.

בפורטוגל, מחירי הדירות ירדו ב-11% ב-2012, ב-7% ב-2013. ברבעון הראשון של 2014 הם דווקא עלו ב-1%. באיטליה המחירים ירדו אשתקד ב-9%, ואילו ברבעון הראשון של השנה הנוכחית הם עלו ב-2%. ואילו מחירי הדירות ביוון, שירדו בין 2007-2012 בכ-25%, עלו בשנה האחרונה בכ-7% ונמצאים כ-20% מתחת למחיר ב-2007.

ויש דברים שאינם מופיעים בנתונים הסטטיסטיים, אבל כל תייר יכול להבחין בהם, אם הוא מסתובב מספיק בשטח ושם לב לפרטים הרלוונטיים. לפני שנתיים היה קשה למצוא בערי איטליה וביוון רחוב שאינו מוצף בשלטי "למכירה". כיום מספר השלטים הללו הולך ופוחת, ובערים מרכזיות, כמו רומא ומילאנו, הם כמעט נעלמו.

התנועה בקניונים גוברת, חנויות ומסעדות שנסגרו נפתחות מחדש, התורים חוזרים ומתארכים והמחירים חזרו לעלות. נפח התנועה בכבישים שוב עולה, לא רק בליסבון, פירנצה וברצלונה, אלא גם בערים הקטנות יותר. מספר ההפגנות ירד. התושבים במדינות הללו מפגינים שמחת חיים גם במצבים הגרועים ביותר, אבל התחושה שלי, לפחות, היא שכיום הם קצת שמחים יותר ממה שהיו ב-2012.

כמי שקנה ומכר למעלה מאלף נכסים בישראל, גרמניה וארצות הברית ותמיד ידע לקלוט את כיוון השוק, אני יודע בוודאות: בתקופה הזאת, שבה כל כך קשה למצוא במה להשקיע, מדינות ה-Pigs הן אחת ההשקעות הכי פחות גרועות שיש.

■ הכותב הוא יזם נדל"ן, בעל חברת KIG ומיזם "דירות לעם". כל הנאמר במאמר זה הינו בגדר המלצה וכל מי שפועל על פי הנאמר כאן עושה זאת על אחריותו בלבד.