בכירי ההיי-טק: הספרים שכל סטארט-אפיסט צריך לקרוא

שמונה יזמים, משקיעים ומנהלים בכירים בתעשיית ההיי-טק ממליצים בפרויקט חגיגי לכבוד שבוע הספר 2014

מדף ספרים / צלם: יו-טיוב
מדף ספרים / צלם: יו-טיוב

הפינגווין והלוויתן - ניצחון שיתוף הפעולה על האנוכיות / פרופ' יוחאי בנקלר

ד"ר נמרוד קוזלובסקי, שותף ב-JVP Cyber Labs

קיראו ספר כלכלה וזו התמונה המצטיירת לכם: טבע האדם הוא אנוכי. אנשים מונחים על-ידי פונקציית מטרת תועלתנית שביסודה הרצון למקסם את הרווח האישי שלהם. אנשים ישתפו פעולה רק אם הם מסוגלים לראות רווח אישי הצומח להם מנקיטת אסטרטגיה של שיתוף פעולה. הגנת קניין רוחני היא חיונית לתמרץ חדשנות. הנחות אלה נראות לכם? יוחאי בנקלר הסתכל על המציאות הדיגיטלית והיא לא הסתדרה לו עם התיאוריה הכלכלית.

בספרו, פרופ' יוחאי בנקלר מעמיד למבחן הנחות אלה שביסוד הקפיטליזם האנוכי ומפריך אותן. כחוקר של כלכלת המידע הוא מציג לנו מגוון דוגמאות שמלמדות כי טבע האדם כנראה אחר. אנשים רוצים לשתף פעולה. הם לא מונחים רק על-ידי אינטרס אישי. לא הגנת קניין רוחני מניעה אותם אלא הרצון להיות שותפים ביצירה. תועלת אישית ורווח אינם חזות הכול.

ויקיפדיה, כדוגמה, היא יצירה מופלאה של שיתוף מתנדבים היוצרים ביחד את פסיפס הידע האנושי הרחב והמרשים יותר מכל אנציקלופדיה שידענו בעבר (באותה העת, בריטניקה, שהתבססה על מודל הוצאה לאור תאגידי, הפסיקה את הדפסתה). מיליוני האנשים המעלים סרטונים ליו-טיוב מלמדים אותנו על הרצון לשתף ביצירה. בדומה, פרויקטי קוד פתוח, דוגמת מערכת ההפעלה לינוקס (ממנה סימן הפינגווין שבכותרת הספר) מלמדים כי הרצון ליצור ולשתף פעולה יכולים ליצור יחדיו מערכות תוכנה מורכבות.

בספרו פורס לנו פרופ' בנקלר את התיאוריה הכלכלית החדשה המתהווה ברשת, תיאוריה של שיתופיות. במחקריו השונים בוחן המחבר את התנאים לקיומה של יצירה שיתופית והתאמתה בעיקר למוצרי מידע ופרויקטי מידע (כמו כתיבת תוכנה), שהם בעיקרם מודולריים, מתחלקים להרבה משימות קטנות ומאפשרים יצירה ביזורית.

אולם, המחבר אינו עוצר בפרויקטי מידע ותוכנה ולטענתו הכלכלה השיתופית שנחשפה בעידן המידע ישימה בשינויים המתחייבים גם לייצורם של מוצרים פיזיים. טבע האדם, על-פי בנקלר, הוא טוב מנעוריו והוא מעוניין לשתף פעולה וליצור יחדיו בהיווצר התנאים שמאפשרים זאת. המניע הכלכלי אינו הכוח המניע היחיד והתיאוריה הכלכלית הקפיטלסטית הסתירה לנו אמת בסיסית זו.

קריאת ספרו של בנקלר מאירת עיניים בהסתכלות על עידן המידע ונוסכת אופטימיות רבה באשר לפוטנציאל החדשנות והצמיחה של פרויקטים המבוססים על שיתוף ידע ושיתוף פעולה ביצירה משותפת.

ד
 ד

Getting Things Done / David Allen

אדן שוחט, שותף בקרן ההון סיכון Aleph ויזם סדרתי

הספר הוא אחד מאותם ספרים משני חיים וזה לא משהו שמישהו אומר בקלות. כיזמים, תמיד יש לנו יותר דברים לעשות מהזמן הדרוש לכך - זו עובדת חיים שלעולם לא תשתנה. הדרך היחידה לפתור את זה היא: קודם כל, לשמור על ראש צלול ושנית, לתעדף כדי לעשות את הדברים החשובים קודם. ועדיין, הדבר היחיד שרשימות מטלות טובות בו הוא להתעלם מהן אחרי שסיימנו לכתוב אותן.

הספר Getting Things Done הפך לדרך חיים עבורי ועבור הרבה יזמים אחרים. למעשה, אני מעניק אותו כמתנה ליזמים של חברות שאני משקיע בהן. מכיוון שהספר מספק דרכים ברורות וספציפיות איך לנהל טוב יותר את הזמן שלך, אתה מקבל באופן כמעט מיידי חזרה כל שעת קריאה שהשקעת בו.

כמה מהטיפים הכמעט ברורים מאליהם שכלולים בספר: כתבו את כל המטלות לרשימה אחת - כל משימה שלא כתבתם תתפוס לכם זמן מחשבה בתת מודע; עשו באופן מיידי כל משימה שדורשת פחות משתי דקות כדי למנוע מרשימת המטלות להיות אינסופית; קראו כל מייל לא יותר מפעם אחת והפכו אותו למשימה; שלבו קונטקסט בכל מטלה כך שאם אתם לא בבית, לא תיתקלו במשימות שדורשות שתהיו בבית.

בשורה התחתונה: תקראו את הספר. הוא באמת משנה חיים.

אדן שוחט / צילום: תמר מצפי
 אדן שוחט / צילום: תמר מצפי

כוונות טובות / רוני פלומן

אייל גורה - יזם סדרתי (לאחרונה הקים את Zebra medical vision) ומשקיע הון סיכון. נבחר לאחרונה כנציג הישראלי בפורום המנהיגים הצעירים של הפורום הכלכלי העולמי

בשונה מעמיתי שבטוח ימליצו על רבי מכר בתחום היזמות העולמית, הייתי רוצה להמליץ על ספר קליל ובעברית שיצא זה עתה לאור על ידי הסופרת המוכשרת רוני פלומן. הספר 'כוונות טובות' מספר את סיפורם האישי של יזמים מהמגזר הערבי, שלמרות קרבתם הגיאוגרפית ל'סטארט-אפ ניישן', חווים אתגרים שיזמים ישראלים חוו לפני עשרים שנה.

הספר מגולל גם את הדרך המרתקת אותה הם עוברים כדי ליצור אקו-סיסטם וחברות משמעותיות שישפיעו (חלקן כבר משפיעות) על אוכלוסייה של 100 מיליון דוברי ערבית מסביבנו שכבר מחוברים לאינטרנט. הספר יעניין כל יזם ישראלי שתוהה איך ואם אפשר להשפיע על המצב האזורי מבלי להיכנס לתסבוכות הפוליטיקה - פשוט לבנות מוצרים ושירותים שעשרות מיליוני אנשים יוכלו להשתמש בהם כדי לצרוך, למשל, שירותי בריאות או אפליקציות חינוכיות לילדים שלהם. אזהרה: הספר מתאר את המציאות ואין בסופו תמונה ורודה וקיטשית.

אייל גורה / צילום: עינת לברון
 אייל גורה / צילום: עינת לברון

Mindset / Carol Dweck

דרור ברמן, מנהל קרן ההשקעות Innovation Endeavors ושותפו של יו"ר גוגל, אריק שמידט

הדבר הקשה ביותר שיזמים מנהלים זה את הפסיכולוגיה שלהם. בזמן שסטארט-אפים צומחים וגדלים, יזמים מתמודדים עם אתגרים חדשים על בסיס יומיומי ובאופן תדיר שואלים את עצמם אם הם יכולים להוביל את החברה הצעירה שלהם להצלחה גדולה.

הפסיכולוגית בעלת השם העולמי קרול דוואק מאוניברסיטת סטנפורד בארה"ב חקרה את חשיבות המנטליות שלנו ביכולת להגיע להצלחה. דוואק מסבירה כי ההצלחה לא תלויה רק ביכולות ובכישרון שלנו, אלא בעיקר באם אנחנו ניגשים לבעיה עם מנטליות "גדלה" או "קבועה". לטענתה, ואני מסכים, מנטליות "גדלה" מאפשרת לנו להאמין בעצמנו, לדחוף קדימה מעבר לכל מכשול, ולהשיג כל מה שנרצה.

דרור ברמן / צילום: איל יצהר
 דרור ברמן / צילום: איל יצהר

"איינשטיין חייו והיקום שלו" ו"סטיב ג'ובס", שניהם מאת וולטר אייזקסון

פרופ' יוסי מטיאס, מנכ*ל מרכז המחקר והפיתוח של גוגל בישראל

שני ספרים מעוררי השראה הם הביוגרפיות של אלברט איינשטיין וסטיב ג'ובס, שנכתבו בידי אותו מחבר - וולטר אייזקסון. הביוגרפיות שופכות אור על שתי תקופות מרתקות - המהפכה המדעית בתחילת המאה העשרים, שאחד מעמודי התווך שלה היה איינשטיין, והמהפכה הטכנולוגית של סוף המאה העשרים שבה לג*ובס תפקיד מרכזי.

למרות ההבדל העצום באישיותם ובאופן השפעתם, ניתן לראות בסיפור חייהם ועבודתם מספר מאפיינים דומים של חדשנות, יזמות וחזון. אנו מגלים כי החדשנות המשמעותית של השניים אינה תוצאה של הפעלת כלים ידועים על בעיות ידועות אלא הסתכלות שונה על העולם, תוך התעלמות ממוסכמות וממוגבלויות מקובלות.

מעניין גם לראות כיצד כישלון או משבר הוא לפעמים מדרגה חשובה, אולי הכרחית, בדרך לפריצה הגדולה. האם ההיסטוריה המדעית הייתה שונה לו קיבל איינשטיין את המשרה המבוקשת באוניברסיטה? האם ההיסטוריה התעשייתית הייתה שונה לולא פוטר ג'ובס מאפל?

בולט אצל השניים התפקיד החשוב שיש לדמיון, נועזות ויצירתיות - דברים שלעיתים קרובות מוצאים אצל ילדים. איך נוכל לגדל את הדורות הבאים תוך שימור אותן תכונות המאפשרות חופש מחשבתי, דמיון ונועזות, ואיך ניתן להחזיר אותן - אפילו אם במעט - לכל מי שאיבד אותן?

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: תמר מצפי
 פרופ' יוסי מטיאס / צילום: תמר מצפי

חיבוק / דוד גרוסמן

נמרוד מאי, מנכ"ל חברת ההשקעותRDSeed המשקיעה בחברות סטארט-אפ בתחום הדיגיטל ולשעבר סמנכ"ל שיווק בגט טקסי

הסופר דוד גרוסמן והמאיירת מיכל רובנר מעבירים בצורה פשוטה ומרגשת את המשמעות של "בדידות" אל מול ה"יחד" דרך עוצמת האהבה וכוחו של החיבוק. לספר יש חיבור לכל המעגלים אליהם אנו משתייכים - משפחה, חברים ועבודה. יזמים בכלל, וסטארט-אפיסטים בפרט, נתקלים לא פעם בקשיים ובתחושת בדידות על מנת לממש את חלומותיהם. עבור רבים, דרכם של יזמים היא מסוכנת וחלקלקה - אך בל לנו לשכוח כי גם הם צריכים הרבה אהבה ומדי פעם חיבוק תומך.

נמרוד מאי / צילום: שי יחזקאל
 נמרוד מאי / צילום: שי יחזקאל

The Phoenix Project / Gene Kim, Kevin Behr & George Spafford

אורית חשאי, מייסדת ומנכ"לית Brayola

מהפכת הסטארט-אפים "הרזים" (lean startup), שדוגלת בהקמת חברות תוך כדי ניהול, יישום ופיתוח רזים ומצומצמים, כבר אינה חידוש למרות שהיא עדיין לא מאוד פופולרית בישראל. כמו תיאוריות פופולריות רבות יש הרבה ספרים שמלמדים מאיפה היא באה, מה העקרונות ואיך מיישמים אותם, כשהפופולרי שבהם הוא The Lean Startup של אריק רייס.

בתוך כל העולם הזה, הספר The Phoenix Project מביא נקודת מבט שונה. זה סיפור לא ארוך, שמסביר תוך עלילה קצרה, מצחיקה וקריאה מאוד את עקרונות השיטה, מדוע היא עובדת, מה הקשיים שבאים איתה ואיך אפשר להתגבר עליהם. הדרך שבה הסיפור כתוב הופכת את הלמידה למאוד מהנה. חבל שאין יותר ספרים שבחרו בשיטה הזו.

אורית חשאי / צילום: רמי זרנגר
 אורית חשאי / צילום: רמי זרנגר

Delivering Happiness / Tony Hsieh

שחר וייסר, מייסד-שותף ומנכ"ל גט טקסי

הספר של טוני הייש, מנכ"ל קמעונאית הנעליים המקוונת Zappos, עוסק במכשולים הנקרים בדרכו של יזם. בשפה וטכניקה מרתקת, הספר מסביר את החשיבות ביצירת אפקט ה"וואו" בתוך ה-DNA של החברה על מנת שהלקוחות שלך יישאו עימם את האמוציות והחוויות שכרוכות בעבודה מולך. הם בטח יספרו למכריהם על התקשורת מולך ובכך ישמשו "סוכנים" של החברה וייצרו הדים לפעילות שלך.

ראיתי את ההוכחה של הייעוץ שלו בשטח. כיזם, הגיעו אליי לא אחת פידבקים חמים על אסטרטגיות מקוריות שהגיעו מקרובים או קולגות של הלקוחות שלי. היה ניכר בתגובות האלה שהותרתי חותם ייחודי ורושם חיובי ביותר על מקבלי השירות שלי בשיטות ובחשיבה רוחבית, מיקוד וראייה לעתיד.

שחר וייסר / צילום: שחף הבר
 שחר וייסר / צילום: שחף הבר