אין תשובות לבעלי אג"ח סקיילקס: "סמסונג זה הנעלם הגדול"

מחזיקי האג"ח יחליטו אם לפרק את סקיילקס או לקחת את השליטה בה ■ אקסלנס החליט להעמיד לפירעון הלוואה בהיקף 50 מ' ש' שנתן לסקיילקס לפני שלושה חודשים

אילן בן דב, סמסונג סיטי בכיכר רבין / צילום: אסף ברנר
אילן בן דב, סמסונג סיטי בכיכר רבין / צילום: אסף ברנר

הגישה של החברה היא לא להרים ידיים, אלא לעבוד ביחד. יש המון גורמים ואינטרסים שפועלים מסביב, ואנחנו רוצים לדעת מה מחזיקי האג"ח רוצים, לכן הצענו להם להצטרף לדירקטוריון" - כך אמר הבוקר יהל שחר, מנכ"ל סקיילקס, במהלך אסיפת מחזיקי אג"ח שקיימה החברה, שבשליטת סאני של אילן בן דב.

האסיפה כונסה על מנת לדון בבקשת החברה לדחות את תשלומי החוב שמיועדים לסוף החודש, ולהתחיל במגעים לביצוע הסדר חוב נוסף בסקיילקס, על רקע ההרעה ביחסי העבודה עם סמסונג, יצרנית מכשירי הסלולר הקוריאנית שסקיילקס מייבאת לארץ.

שחר מסר לנוכחים דיווח בסוגיית הפעילות מול סמסונג, שהיה קצר ועמום ולא לווה במצגת, מה שעורר תרעומת בקרב המחזיקים שלא זכו לקבל תמונת מצב עדכנית בנושא המהותית ביותר לחברה בימים אלה.

באסיפה נשמעו מספר ספקולציות מצד המחזיקים, ובהן כי סמסונג חדלה מלספק מכשירים לסקיילקס, אשר מבצעת כעת 'מכירת חיסול' של יתרת המלאי שנותר אצלה לקראת סגירת הפעילות. "החברה מוכרת מכשירים בכל יום", היה המקסימום ששחר הסכים להגיד בנושא זה, מבלי להתייחס למצב המלאי הנוכחי, והאם סקיילקס עדיין מקבלת אספקה של מכשירים ואשראי לפעילות מסמסונג.

ברקע, דיווחה הבוקר סקיילקס כי גוף מוסדי שהעמיד לה הלוואה בהיקף 50 מיליון שקל לפני שלושה חודשים, מעמיד לפירעון את ההלוואה, בצירוף התראה מוקדמת על מימוש מניות חברת הסלולר פרטנר שניתנו לו כבטוחות.

הכדור בידי מחזיקי האג"ח המובטחות

הגוף המוסדי המדובר הוא אקסלנס, המנוהל על ידי עוזי דנינו, והחלטתו "למשוך את השטיח" מתחת לפעילות החברה, בעקבות חוסר הוודאות שנוצר בה, מסמנת את הדרך גם ליתר הנושים, ובראשם מחזיקי האג"ח. אלו ייאלצו לקבל החלטה תוך זמן קצר, האם להעמיד את החוב כלפיהם לפירעון מיידי ולהביא לפירוק סקיילקס ומכירת נכסיה, או להעריך שניתן יהיה להגיע להסדר עם סמסונג שיצדיק השארה של סקיילקס כ"עסק חי", ואז לפעול לגיבוש הסדר חוב נוסף, שכחלק ממנו מניות השליטה בסקיילקס יעברו לידי מחזיקי האג"ח.

נכון לסוף מארס, לסקיילקס חוב אג"ח בסך כ-880 מיליון שקל (במונחי קרן), בשבע סדרות שונות שניתן לחלקן לשלוש קבוצות עיקריות: מרבית החוב, כ-550 מיליון שקל, נמצא בסדרות ז'-ט' וסדרה 1, שבהן ביטחונות מעטים שניתנו במסגרת הסדר החוב הראשון שהושלם בתחילת השנה; כ-200 מיליון שקל מכילות סדרות ד' ו-ו', המגובות בשעבוד על מניות פרטנר המכסה כ-90% מהיקף החוב; יתרת החוב, כ-135 מיליון שקל, הם בסדרה י' הפרטית, שלה שעבוד במניות פרטנר המכסה את כל החוב כלפיה. על רקע זה, בניגוד ליתר הסדרות, המחזיקים בסדרה זו לא נקטו בינתיים צעדים כלשהם כנגד החברה.

בשלב זה, הכדור נמצא בעיקר בידיהם של מחזיקי האג"ח המובטחות, שזימנו אסיפה לחודש הבא במטרה להעמיד אותן לפירעון מיידי. אם לא יקבלו הצעה - אם מידי החברה עצמה או ממחזיקי האג"ח עם הביטחונות המעטים - הם צפויים למנות כונס שימכור את מניות פרטנר המשועבדות להם, ולהביא למכירת יתר הנכסים שבידי החברה, על מנת להיפרע ממלוא החוב כלפיהם.

מהלך זה מנוגד לאינטרס של מחזיקי האג"ח הלא מובטחות, שבמקרה כזה יישארו עם שיעור החזר נמוך, שנאמד היום בכ-40%. חברת לפידות שבשליטת יעקב לוקסנבורג (לוקסי), המחזיקה בעיקר באג"ח בעלי הביטחונות הנמוכים אך גם ביתר הסדרות, מונתה לנציגות מטעם מחזיקי האג"ח הללו.

לוקסי התייחס היום לניגוד האינטרסים בין הסדרות, ואמר למחזיקי האג"ח המובטחות: "שלא יהיה לכם ספק - סבן תקשורת (השותפה עם סקיילקס בשליטה בפרטנר, ר' ש') מסתכלים מהצד וצוחקים. במקום לקנות את ה-2.4% ממניות פרטנר שיש לסקיילקס במחיר שמגלם פרמיית שליטה הוגנת, הם אומרים לעצמם 'שייתנו לסקיילקס להתפרק, המניות יגיעו לשוק ונוכל לקנות אותן בזול'. כל מכירה או רצון למכירה ישחקו לידיים של סבן, שיש מצידו רצון לקנות את המניות".

המצב שנוצר לאחרונה בסקיילקס, נזכיר, הביא לביטול הסדר חוב בחברה האם סאני, בהיקף של 270 מיליון שקל, שם צפויים מחזיקי האג"ח לתספורת של יותר מ-50%.