"פער גדול בין הפרסומים על עובדי בניין זרים למצב בפועל"

על-פי דוח חדש של מרכז המידע והמחקר של הכנסת, מספר העובדים הזרים שהצליחה המדינה להביא לישראל לעבודה בתחום הבניין במסגרת הסכמים בילטראליים בשנים האחרונות עומד על 1,369 בלבד

אתר בנייה / צילום: תמר מצפי
אתר בנייה / צילום: תמר מצפי

"נראה כי יש פער גדול בין הפרסומים והכותרות המנצנצות אודות הגדלת המכסה של העובדים הזרים לענף הבנייה והאצת הבנייה לבין המצב בפועל". כך אמרה יו"ר ועדת העובדים הזרים של הכנסת, חברת הכנסת מיכל רוזין, בדיון מיוחד שערכה הוועדה בעקבות אישור הממשלה להגדלת המכסה של העובדים הזרים לענף הבנייה מ-8,000 ל-15 אלף עד יולי 2019.

הוועדה דנה בנושא ההסכמים הבילטראליים והגדלת המכסות של עובדי הבניין והבהירה כי למרות השמועות על הסכם בילטראלי קרוב עם ממשלת סין, הנתונים היבשים מעידים כי לשמועות אלו אין בסיס. עוד טוענת רוזין כי על-פי נתונים עדכניים לא ברור כיצד עומדת הממשלה להביא עוד אלפי עובדים זרים כאשר עד כה הצליחו לגייס למטרה זו מאות בודדות בלבד.

"ב-2005 החליטה הממשלה, ובצדק, להביא את העובדים הזרים לישראל בהסכמים בילטראליים כדי למנוע מצב של סחטנות וסחר עבדים באמצעות דמי תיווך", הוסיפה רוזין. "אין ספק שיש צורך ממשי בעוד ידיים עובדות, אך כמדינה מתוקנת לא נביא עובדים בתנאים של ניצול. מהרשויות עולה כי לא קיים הסכם בילטארלי עם ממשלת סין לגבי הבאת עובדים זרים".

יש לציין שבמהלך הדיון בוועדה הודו גם גורמי ממשלה אחרים כי היעד שנקבע ועומד על 15 אלף עובדי בניין אינו ריאלי וכי זו הסיבה שנקבע כי בשלב הראשון מדובר בשינוי המכסה מ-5,000 (המספר אליו היתה אמורה לרדת המכסה בסוף החודש הנוכחי, א"ח) ל-8,000 ורק בהמשך ל-15 אלף עובדים.

על-פי דוח חדש של מרכז המידע והמחקר של הכנסת שהוכן לקראת הדיון בוועדה, מספר העובדים הזרים שהצליחה המדינה להביא לישראל לעבודה בתחום הבניין במסגרת הסכמים בילטראליים בשנים האחרונות עומד על 1,369 בלבד. מדובר בכ-1,000 עובדים זרים שהגיעו מבולגריה ב-2012 ו-2013 יחד, וכ-361 עובדים זרים שהגיעו ממולדובה ב-2013-2014.

יש לציין כי על-פי נתוני רשות האוכלוסין וההגירה במשרד הפנים צפויים להגיע עוד כ-300 עובדים זרים לענף בזמן הקרוב ממולדובה, מה שיעלה את המספר הכולל של עובדים זרים שיגיעו לענף הבניין מאז 2012 לרמה של 1,669 עובדים סך-הכול. נזכיר כי המכסה הקיימת מאפשרת הבאת 8000 עובדים זרים והחלטת הממשלה האחרונה שהתקבלה מדברת על 15 אלף עובדים זרים, כך שהמספרים הנוכחיים מעלים את השאלה כיצד, ומאיפה, יגיעו עוד אלפי עובדים.

עוד על-פי הדוח של מרכז המידע והמחקר של הכנסת, בשנת 2011 התקבלה החלטת ממשלה מספר 3454 בה נקבע כי "הבאת העובדים הזרים בהתאם להסכם תיעשה אך ורק ממדינה אשר התקשרה עם מדינת ישראל בהסדר או בהסכם בילטראלי להבאת עובדים זרים". נזכיר שהסכמים בילטראליים הנוגעים להבאת עובדים זרים בענף הבניין נחתמו עד כה רק עם בולגריה ומולדובה.

במקביל, גורמי ממשלה שונים ציינו במספר הזדמנויות כי נכון להיום עומלת המדינה על חתימת הסכמים בילטראליים נוספים עם סין ועם רומניה אולם הסכמים אלו טרם נחתמו.