לא אפיזודה חולפת

"אפיזודס" היא הסדרה הקומית המוצלחת ביותר על המסך בימים אלה

"אפיזודס", יום ד' 22:00, ערוץ yes oh

אולי בגלל השמחה על שידורי המונדיאל המתקרבים, החמצתי בשבוע שעבר את פרק הפתיחה של העונה השלישית של "אפיזודס", הסדרה הקומית המוצלחת ביותר על המסך.

שחקנים שמשחקים תפקיד שקרוב לסיפור חייהם אינם המצאה חדשה בהוליווד. הדוגמה הטובה ביותר היא של צ'ארלי שין ב"שני גברים וחצי" שלא הצליחה לצלוח את הפרידה ממנו, למרות ליהוק יקר ויוקרתי בדמותו של אשטון קוצ'ר. גם מאט לה-בלנק המוכר יותר כג'ואי מ"חברים", משחק את עצמו: כוכב עבר שלא מצליח לשחזר את ההצלחה, אבל עשיר, נאה ומוכר דיו כדי לפצות את עצמו ברומנים עם נשים מזדמנות.

במרכז העלילה עומד זוג כותבים בריטי, בעל ואישה שאולפן הוליוודי רוכש את הסדרה המצליחה שכתבו באנגליה. מרבית העונה הראשונה עסקה בהבדלים המנטליים בין שתי התרבויות. העונה השנייה עסקה בעיקר באופן שבו הפכו שני היוצרים לחלק מההוויה ההוליוודית ונפרדו זה מזו. העונה השלישית מחזירה אותם זה לזרועותיו של זו, כאשר בינתיים "ג'ואי" מוצא אהבה בזרועות אשתו העיוורת של המפיק המפוטר של התוכנית, בעוד המאהבת הכנועה של אותו מפיק, הופכת למפיקה הראשית.

מבולבלים? כל עוד הבלבול הזה מלווה בפאנצ'ים מדויקים ומצחיקים עד דמעות, מה לנו כי נלין?

* ציון: 9

ארץ לעולם לא

"כופר נפש", יום ד' 21:00, ערוץ yes דוקו

סרטה של קרן שעיו שזיכה אותה בפרס סרט הביכורים בפסטיבל "דוקואביב" הוא חובה לכל ישראלי שמבקש לראות בפליטים מאפריקה בבחינת "מהגרי עבודה" או "מסתננים". נכון, הם היו מעדיפים להגר לאירופה שסגרה את גבולותיה בפניהם, והבחירה שלהם בישראל כארץ מקלט אינה מתוך התפעמות מהמעשה הציוני, אבל הם פליטים, כלומר, מי שנסו על נפשם ולא מי שביקשו להגר לצורך רווחה כלכלית.

יש בסיפורים האישיים שמובאים בתוכנית בכדי לגרום לכלל אדם, ודאי לכל ישראלי, לנוע בכיסאו באי נוחות: לא מדובר ב"מהגרי עבודה", אלא במי שנמלטו על נפשם משלטון רודנות אכזרי ונפלו מן הפח אל הפחת כשחלקם מוחזקים במחנות מעצר, מעין מתקני כליאה מאולתרים שהקימו הבדווים על אדמת סיני כדי לדרוש כופר עבור נפשם של הכלואים, בעודם מתעללים בהם לפעמים עד מוות.

אפשר לטעון שזו לא הבעיה שלנו, הישראלים, ושיש לנו די צרות גם מבלי שעשרות אלפי אריתראים נמלטים יידפקו על שערינו. מה שאי אפשר הוא ליטול מהם צלם אנוש, כמו שעושים פוליטיקאים פופוליסטים בקלות רבה מדי.

* ציון: 9