מיני מבחן דרכים: מיצובישי אטראז' - חלל גדול, כסף קטן

האטראז' דורשת פשרות, אבל משפחתית זולה בשוק הישראלי היקר ראויה לברכת הצלחה

כשמיצובישי אטראז' החדשה תוכננה לפני כארבע שנים היא לא יועדה לגוש האירופי, אלא לפלח נישה של מכוניות "סופר-מיני זולות עם נפח מטען גדול", שזוכה לביקוש רב במדינות העולם השלישי ובמיוחד בדרום מזרח אסיה.

אלא שאז נעתרה החברה לבקשת היבואן הישראלי, שהיה זקוק למוצר משלים, וכיום המכונית התמימה הזו נחשבת לסחורה המבוקשת והמחוזרת ביותר בשוק המקומי. איך זה קרה? בשלוש מילים: מכרז הליסינג הצה"לי. למעשה, האטראז' הוא הרכב היחיד כמעט שעונה על הדרישות הטכניות של המכרז הזה, וכמעט שאין חברת ליסינג שלא מחזרת לפתחה של מיצובישי ומנסה לשריין לעצמה מחירים תחרותיים.

אבל ליסינג וצבא לחוד, האטראז' היא מכונית מעניינת לכשעצמה. במבט ראשון היא נראית כמו משפחתית בגודל תקני, עם אורך נכבד, בליטת תא מטען מכובדת ועיצוב חלקלק ואופנתי במידה. מבט שני מגלה רוחב צר מהמקובל בפלח המשפחתי, גובה נכבד וגלגלים קטנטנים. הגלגלים הם המינוס הוויזואלי העיקרי, והיינו ממליצים ליבואן לבחון את האפשרות להגדיל אותם.

כמקובל במכוניות אסיאתיות שכאלה, מרחב הפנים מעניק תחושה מפתיעה של מרווח. על בסיס גלגלים קצר במעט מהמקובל בפלח המשפחתי, האטראז' מפצה במושבים קומפקטיים, דלתות רזות יחסית, שטח שמשות גדול ותכנון חכם של החלל הפנימי. שני מבוגרים יכולים להתמקם מאחור ללא קושי, ותא המטען הוא מערה קטנה שיכולה לבלוע מטען בנפח של כ-450 ליטר.

עמדת הפיקוד מכובדת יחסית לרכב בקטגוריה הזו, לא מעט בזכות מסך מולטימדיה ענק עם שלל פונקציות נוחות. לוח המחוונים הקומפקטי מכיל את המינימום ההכרחי, ולמרות שחומרי הדיפון בסיסיים למדי - בעיקר פלסטיק כהה וקשיח - איכות הייצור גבוהה מאוד.

על הכביש האטראז' מפגינה יכולות עירוניות מרשימות. יש לה קוטר סיבוב מינימלי, היא משתחלת בקלות למקומות חניה ויש לה ספיגת זעזועים רכה ומיומנת על כבישים משובשים, אך היא בהחלט לא מכונית לשעשועי כביש. בחרטום ממוקמת יחידת הכוח המוכרת של הספייס-סטאר, שכולל מנוע 3 צילינדרים בנפח 1.2 ליטר, עם 80 כ"ס ותיבה אוטומטית רציפה. המנוע מתמודד ללא קושי עם המשקל הנמוך של הרכב (כ-900 קילו), ומי שיתעלם מהמחאות הקולניות של המנוע ויעפיל לסל"ד גבוה, יתוגמל בתחושת מרץ מפתיעה.

בונוס גדול הוא צריכת דלק מרשימה: אנחנו לא מתחייבים לגבי ה-20 קילומטר לליטר המוצהרים, אבל לא אחת, כשחששנו שמא מד הדלק נתקע, הופתענו לטובה.

המחיר הרשמי של אטראז' אוטומטית מאובזרת היטב עומד על כ-95 אלף שקל, ומי שנעול על מכונית סדאן שימושית במבנה ארבע דלתות קלאסי יתקשה למצוא אופציות זולות יותר. מנגד, מה שיכריע את גורלה הוא פערי המחיר האמיתיים - אחרי ההנחות, המבצעים וכו' - בינה לבין המתחרות הגדולות יותר. האטראז' דורשת פשרות, אבל משפחתית זולה בשוק הישראלי היקר ראויה לברכת הצלחה.