עו"ד דוד מגריזו: "הישראלים מכניסים לכל מכרז אווירה לוחמנית"

‎עו"ד מגריזו, מומחה לפרויקטים בתחום התשתיות: "יש לנו שם לא טוב בעולם. אין כמעט מקרה שמישהו זוכה במכרז ולא מתנפלים עליו ומנסים להראות שהוא רימה"

עו"ד דוד מגריזו / צילום: יונתן בלום
עו"ד דוד מגריזו / צילום: יונתן בלום

"יש לנו במה להתגאות בתחום התשתיות בארץ. למשל, בתחום הכבישים שמתפתחים. עם זאת, יש כאן גם פספוס גדול. אנחנו יכולים להגיע להרבה יותר ממה שמגיעים בפועל. הפוטנציאל קיים, העניין הבינלאומי קיים, אבל אנחנו מקלקלים לעצמנו. אנחנו צריכים לעלות כיתה, ולהבין שתשתיות זה משחק של הגדולים, תחום שהפוטנציאל שבו הוא אין סופי".

כך אומר בשיחה עם "גלובס" עו"ד דוד מגריזו, שותף מייסד במשרד ראב"ד-מגריזו-בנקל ומעורכי הדין המובילים בארץ לתחום התשתיות.

לדבריו, "מצד אחד, יש עניין עצום של גורמים זרים להתחבר אלינו לתשתיות. מצד שני, יש ספקנות שנובעת מזה שאולי הנושא הזה הוא בחיתוליו, ואולי לא חושלנו מספיק.

"יש לנו שם לא טוב בעולם במובן הזה שאנחנו עם מאוד ליטיגטיבי, לוחמני, לא יודעים לכבד הישגים של הזולת ומנסים להכשיל את האחר. למשל, אין כמעט מקרה שמישהו זוכה במכרז ולא מתנפלים עליו, מנסים לקעקע את הזכייה שלו, מנסים להראות שהוא רימה, מרח ודברים מהסוג הזה. הישראלים מכניסים לכל מכרז אווירה לוחמנית, ואנשים בעולם לא מבינים את זה.

"זה מתחיל בזה שהמנטליות שלנו היא בעייתית, ממשיך בזה שאנחנו לא מדברים את השפה הבינלאומית, ואנחנו מאוד לוקליים בהתייחסות שלנו, בחשדנות שלנו, בחוסר היכולת להבין ולכבד את הצד השני ולהיות טולרנטיים".

לדברי מגריזו, "אנשים שבאים לפה מחו"ל אומרים לי 'אני שומע שנורא קשה אצלכם, שנורא קל להיכשל במכרזים, שעל כל מכרז מנהלים התדיינות משפטיות, ואני מבין שבית משפט מאפשר התערבות די בקלות, אז למה לבוא להשקיע?'. ישראל מאוד אטרקטיבית, אבל גם קל לוותר עליה, כי יש מולה בעולם הרבה אלטרנטיבות גדולות ומפתות.

"צריך לשנות את הדיסק ולהבין שבפרויקטים גדולים כללי המשחק חייבים להיות שונים, במובן זה שצריך להסתכל על התמונה הכללית ולא רק על עצמך. אם כולם יקראו לעצמם לסדר, אם כולם יחנכו את עצמם להתנהגות שמקובלת בעולם, יותר טולרנטית, יותר אירופאית, מכבדת ומכובדת - כולנו נרוויח מזה.

"אני עושה פרויקטים במדינות שהן פחות מתוקנות מישראל, כמו ארגנטינה והודו, עם מכרזי ענק ללא הפרעה. בכל מכרז אפשר למצוא סיבות למה לתקוף את הזוכה, אבל זה לא תמיד נכון. לפעמים תוקפים מכרזים על שטויות, עניינים טכניים שוליים שלא היה ראוי מלכתחילה לתת לטענות הללו במה".

בתי המשפט ותשתיות

"הבעיה של תחום התשתיות נובעת מלמעלה, ואפילו במסרים שבתי המשפט מעבירים", אומר מגריזו. "אני מזהה בעיה מאוד קשה עם העמדה המאוד שמרנית של בתי המשפט בכל מה שקשור למכרזים ולתקינות שלהם, ולערבויות מכרז למשל. כשפוסלים ערבות מכרז, אז בעצם כל ההצעה למכרז נפסלת.

"ההלכה היום של בית המשפט אומרת שצריך להקפיד מאוד על אחידות בתנאי הערבות בגלל הנושא של שוויונות; ולמעט חריגים, כל סוג של פגם צריך להכשיל את הערבות, ובעקבות זה את המכרז.

"עם כל הכבוד, יש פסקי דין אבסורדיים של בתי המשפט שפוסלים את מה שנקרא 'ערבויות מיטיבות' שנותנות יותר כסף, חורגות למעלה, מסכום הערבות שנדרש. יש כמה פסקי דין מהזמן האחרון שבית משפט ביטל ערבות ובעקבותיה מכרז, אם סכום הערבות חרג מהסכום שנדרש על-ידי ועדת המכרזים כי הוא היה גבוה יותר".

לדבריו, "מצד אחד, אני יכול להבין שבית משפט בוחר במדיניות משפטית מסוימת ועומד מאחוריה, אבל מאוד צורם לי שבתי המשפט לא מביאים בחשבון שני דברים: אחד, שערבות מכרז כזאת היא לפעמים שטר המטען של מכרז שעבדו עליו חודשים ושנים, ושהשקיעו בו מאות אלפים או מיליוני שקלים או דולרים; ושיכול להיות שמדובר בהצעה מצוינת למדינת ישראל, מצוינת לכלכלה, שתעשה לכולנו טוב. אבל ההצעה הזאת לא נבחנת ונפסלת, כי הערבות הייתה על 200 אלף במקום על 100 אלף שקל.

"דבר שני, זה מסרס מכרזים, מכניס ועדות מכרזים לחרדה. אני חווה את זה כל יום. בגלל שאנחנו כאלה מתוסבכים, מתחילים ישר רינונים שוועדת המכרזים הזאת שקיבלה את המכרז, היא לא מספיק קווליפייד, ומעבירה החלטות שלא צריכה להעביר, כי יש שחיתות ודברים מהסוג הזה. אני רואה ועדות מכרזים שהן מסורסות ולא מוכנות לקבל שום החלטה, חוץ מהחלטה הכי-הכי שמרנית, שלוקחת אותם לחוף מבטחים בצורה ודאית.

"אז עם כל הכבוד, אי-אפשר לקיים מדינה של תשתיות עם בתי משפט שפוסלים ערבויות מיטיבות, עם ועדות מכרזים שחוששות לקבל אחריות והחלטות, עם משתתפים לוחמניים שחשוב להם יותר לקעקע את היתרונות של האחר מאשר לקדם את העניין שלהם".

רזומה

* אישי: עו"ד דוד מגריזו (59), נולד בלב תל-אביב ומתגורר בשכונת צהלה בתל-אביב. נשוי לאילנה ואב לארבעה.

* מקצועי: שותף מייסד במשרד ראב"ד-מגריזו-בנקל ומעורכי הדין המובילים בארץ לתחום התשתיות.

* בין לקוחותיו: החברות הממשלתיות נת"ע (נתיבי תחבורה עירונית) המקימה את הרכבת הקלה, מקורות, חברת נמלי ישראל, חברת נתיבי גז לישראל.

* פרויקטים: היה מעורב בהקמה של עשרות פרויקטים נדל"ניים בארץ ובחו"ל, בהם מרינה הרצליה, מלון הילטון בורשה, מתקן ההתפלה הראשון באשקלון ומתקן ההתפלה באשדוד. מעורב בפרויקט הקמת נמל מסחרי בהודו ובפיתוח נמלי העתיד בחיפה ובאשדוד.

■ הראיון המלא עם עו"ד דוד מגריזו - במהדורה המודפסת.