לראשונה: פיצוי לאזרחים שיסבלו מניתוקי חשמל ארוכים

צרכנים שלא קיבלו אספקת חשמל במשך 20-24 שעות רצופות באירוע חד-פעמי, או במשך 48 שעות במצטבר בשנה, יהיו זכאים לפיצוי כספי מספק החשמל

מליאת רשות החשמל אישרה היום (א') יציאה לשימוע על מתווה חדש, המסדיר לראשונה מנגנון פיצוי לצרכנים בגין חריגה מרמת אמינות אספקת החשמל הנדרשת.

על-פי ההחלטה, צרכנים שלא קיבלו אספקת חשמל במשך 20-24 שעות רצופות באירוע חד-פעמי, או במשך 48 שעות במצטבר על פני שנה קלנדרית, יהיו זכאים לפיצוי כספי מספק החשמל.

שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, סילבן שלום, בירך על עבודת רשות החשמל: "השירות לצרכני החשמל ואיכות השירות המגיעה, ובכללם הפיצויים לצרכנים בגין אי-קבלת שירות החשמל, מקדמת את החובה לספק מוצר חשמל הולם לכל צרכני החשמל במדינה".

על-פי ההחלטה, יינתן לצרכן פיצוי כספי בגין הפרעות באספקת החשמל החורגות מרמה סבירה, בהתאם למתח אליו מחובר הצרכן.

הפיצוי משתנה בין צרכנים המקבלים אספקת חשמל בקווי מתח גבוה, המספקים את התרומה המשמעותית ביותר לבעיות באספקת החשמל בישראל בגין רגישות לפגעי מזג-אוויר, חבלות והתיישנות - ובין צרכנים המקבלים אספקת חשמל בקווי מתח נמוך.

החל מ-1 בינואר 2015, צרכן מתח נמוך שלא קיבל אספקת חשמל במשך 24 שעות רצופות באירוע חד-פעמי, או במשך 48 שעות במצטבר על פני שנה קלנדרית, יהיה זכאי לפיצוי מחברת החשמל בהתאם לגובה הצריכה השנתית הממוצעת שלו ובגובה 1.8 שקל לכל קוט"ש. צרכן מתח גבוה שלא קיבל אספקת חשמל במשך 20 שעות רצופות במסגרת אירוע חד-פעמי, או במשך 48 שעות במצטבר על פני שנה קלנדרית, יהיה זכאי לפיצוי זהה.

גובה הפיצוי יעמוד על 0.5% מהחשבון החודשי הממוצע לכל שעת הפסקת חשמל. כך, לדוגמה, משק-בית בעל חשבון חשמל ממוצע בגובה 500 שקל, יקבל על הפרעה של 24 שעות פיצוי בגובה 60 שקל - כ-12% מגובה החשבון הממוצע.

הערכת הצוות המקצועי של רשות החשמל, על סמך נתונים של שנאים שהופסקו במהלך שנת 2013, היא כי הפיצוי לכלל הצרכנים יהיה בסדר גודל של כ-3-5 מיליון שקל לשנה.