הקבלנים: כ-13 אלף עובדים מאזור חברון לא מגיעים לעבודה

בעקבות מבצע "שובו אחים" ביהודה ושומרון כ-13 אלף עובדים מאזור חברות העוסקים בענף הבנייה אינם מגיעים ■ התאחדות בוני הארץ: "המשמעות, על פי נתונים אלה הינה כי עבודות הבנייה במאות אתרי בנייה ברחבי ישראל הוקפאו"

נסים בובליל, ועידת ישראל לעסקים 2013 / צילום: תמר מצפי
נסים בובליל, ועידת ישראל לעסקים 2013 / צילום: תמר מצפי

מבצע "שובו אחים" ביהודה ושומרון משפיע גם על ענף הבנייה בישראל.התאחדות בוני הארץ מדווחת היום (א') כי בעקבות הסגר שהוטל על אזור חברון כ-13 אלף עובדים בענף הבנייה לא מגיעים לישראל.

"המשמעות, על פי נתונים אלה הינה כי עבודות הבנייה במאות אתרי בנייה ברחבי ישראל הוקפאו", כך נמסר מההתאחדות. במקביל, בעקבות אירוע החטיפה הקפיא שר הבינוי והשיכון אורי אריאל בתחילת השבוע שעבר את ההצעה הנוגעת להגדלת מכסת העובדים מהרשות הפלשתינית בענף הבנייה ב-5,000 עובדים נוספים. כיום עומד מספר תושבי איו"ש המחזיקים בהיתר עבודה בענף הבנייה הישראלי על כ-30 אלף עובדים וכאמור כעת, בעקבות האירועים, מספר העובדים שמגיע בפועך לעבודה כמעט ונחתך בחצי.

"הסגר הנוכחי משתק את העבודה במאות אתרי בנייה ברחבי הארץ. המשמעות של שיתוק זה הוא פגיעה ישירה באלפי רוכשי דירות", כך אמר היום נסים בובליל נשיא ההתאחדות.

בעקבות המצב שנוצר, פנה בובליל במכתב חריף לשר החוץ אביגדור ליברמן, לשר הפנים גדעון סער ולשר הבינוי והשיכון אורי אריאל במסגרתו הוא מתריע כי אם לא תשלים הממשלה באופן מיידי את הליך חתימתם של ההסכמים הבילטראליים שיאפשרו הבאת עובדים מקצועיים לענף הבנייה מהמדינות רומניה וסין, תהיה לכך השפעה קשה על הענף.

"כבר במכתבי אליכם לפני שישה חודשים התרעתי מפני מצב זה וקראתי לממשלה להיערך למצב של התדרדרות מתמשכת במצב הביטחוני, שתביא לצמצום במספר העובדים הפלשתינאים. לצער כולנו קריאתי זו נותרה ללא כל מענה והתייחסות. את התוצאות ניתן לראות בהמשך עליית מחירי הדיור, המוטלת כולה לפתחה של הממשלה", כתב בובליל במכתב לשרים.

עוד המשיך וכתב בובליל: "על הממשלה והשרים המופקדים על העניין לפעול ללא דיחוי לנטילת המושכות לידיהם, להגיע להסכמות ברמה הבכירה ביותר על גיוס חירום של אלפי עובדים מסין, גם אם הדבר כרוך בחריגה מהמו"מ הנוכחי על הסכם בילטראלי. לאחר השלמת הבאת העובדים בחירום, ניתן יהיה להמשיך להתדיין על הסכם ארוך טווח".

נציין כי לאחרונה אומנם אישרה הממשלה את הצעתו של שר הבינוי והשיכון אורי אריאל להגדלת מכסת העובדים הזרים לענף הבנייה מ-8000 עובדים ל-15 אלף עובדים אך בשום מקום בהחלטה זו לא צויין מדינת המקור ממנה יגיעו העובדים. נכון להיום חתומה ישראל על הסכמים בילטיראליים מול מולדובה ובולגריה מהם מגיעים עובדים זרים לענף הבנייה בהיקף מצומצם של כמה מאות בשנה. נכון להיום מקודמים הסכמים בילטראליים גם מול סין ורומניה אולם הם טרם נחתמו. למרות שבהתאחדות בני הארץ מעדיפים כי העובדים הזרים לענף יגיעו מסין, אין כל וודאות שמשם אכן יגיעו עובדים.

יתרה מכך, ועדה שעסקה בנושא העובדים הזרים לענף הבנייה קבעה בעבר כי יהיה קשה עד בלתי אפשרי לחתום על הסכם כזה עם סין שבמסגרתו יהיה ברור שלא נגבות עמלות מהעובדים טרם הגעתם לעבודה בארץ. ארגון קו לעובד, וכך גם ועדת העובדים הזרים של הכנסת שקיימה דיון מיוחד בנושא רק בשבוע שעבר, התריעו כי למרות ההצהרות של הממשלה קשה להבין כיצד ומאין עתידים להגיע 15 אלף עובדים זרים לענף הבנייה וכי על פי כל המעורבים בנושא, חתימת הסכם שכזה מול סין עדיין רחוק.

באותו הזמן, בסביבתו של שר השיכון הגיבו בזעם על המכתב שנשלח על ידי הקבלנים לשר ולשרי הפנים והחוץ. לדברי גורם המקורב לשר, לא ברור מדוע עכשיו בחרו בהתאחדות בוני הארץ להלין על סוגיית העובדים הזרים כאשר רק לאחרונה הוביל השר החלטה להגדיל את המכסה של עובדים הזרים.

מלשכת שר השיכון נמסר היום בנושא זה: "בשעה שכוחות הביטחון פועלים בצורה אינטנסיבית בשטח למציאת הנערים החטופים מצער שנשיא התאחדות הקבלנים מר ניסים בובליל מצא זמן לצאת במתקפה שכזו. השר אורי אריאל הוא מהראשונים שקשוב לצרכי הקבלנים ואך לפני שבועיים אישרה הממשלה את הצעתו להוספת אלפי עובדים זרים שיגיעו בעתיד הקרוב לאחר חתימת ההסכם הבילאטרלי עם סין. בנוסף יביא השר אריאל בעתיד הקרוב לאישור הממשלה הוספת 5,000 פועלים פלשתינים לטובת ענף הבנייה".