דיקנס למהירי החלטה

שתי המלצות לסרטים ב-yes: "תקוות גדולות" ו"האוניברסיטה של כלא סינג-סינג"

"תקוות גדולות", יום ב' 21:30, ערוץ yes1

לרוב אני אוהב סרטים תקופתיים, ודאי כאלה שמתייחסים לאנגליה של המאה ה-19, חברה מעמדית ושמרנית. מקום שבו העשירים מכלים את זמנם במסיבות תה או בעיסוק ב"סקנדלים", בעוד העניים מקדישים את עיקר מעייניהם לארוחה הבאה. כשמדובר בתסריט שמבוסס על רומן של דיקנס, עם צוות שחקנים טוב, גם הצופה רשאי לפתח תקוות גדולות.

לא אגזים ואומר שכגודל הציפייה כך גודל האכזבה - זה עדיין סרט שאפשר בהחלט לראות (במיוחד למי שלא נמנה עם חובבי הכדורגל וצריך לבחור בימים אלה בין מספר מצומצם של אפשרויות), אבל עדיין נדמה שעם עיבוד נכון יותר, אפשר היה להפוך את הסרט הזה למופתי. הסיפור מעניין: נער כפרי זוכה לחינוך טוב שהופך אותו לג'נטלמן. אך מיהו הזר המיטיב ששינה את גורלו?

ואם כבר סרטים הערב, הרי שבהיפוכה של ההמלצה הזאת, אני יכול להעיד על עצמי שאיני חובב סרטי פנטזיה, ועדיין "עלייתו של האביר האפל" (22:00, "הוט גולד"), עוד פרק בסדרת סרטי "באטמן", הוא הטוב ביותר בכל הסדרה הקולנועית המפורסמת.

אסירי תודה

"האוניברסיטה של כלא סינג-סינג", יום ב' 22:00, ערוץ yes דוקו

כלא סינג-סינג שבניו-יורק כבר הפך לאייקון תרבותי אמריקאי. להיות "בוגר" סינג-סינג נחשב לדרגה של כבוד בתרבות הפשע המקומית, כמו גם לאימתו של כל עבריין מתחיל. המציאות כמובן היא פחות זוהרת. אולי לא "אוז" הטלוויזיוני, אבל בהחלט, בפראפרזה על סדרת-כלא עדכנית יותר, ניתן לומר ש"כתום הוא האפור החדש": פושעים קשי-יום, לרובם סיפורים משפחתיים כואבים שתוהים האם אי-פעם יוכלו לשוב ולהיקלט בחברה, לזכות בפרק ב'.

מי שנחושים לאפשר לחלקם לעשות זאת, הם אנשי החינוך שפועלים בכלא, שבעזרת שיטת חינוך ייחודית שנקראת "האדסון לינק", הם פותחים בפני האסירים צוהר לעולם שלא הכירו קודם לכן: עולם ההשכלה.

דרך הלימוד צץ ועולה חלומם של הכלואים לצאת לדרך חדשה, כמו גם סיפורם של אנשי הפרויקט שפועלים לעיתים מול "תלמידים" שננטשו על-ידי כל מכריהם ואף משפחתם.

מי שרוצה להישאר בעולם הפשע, הפעם כמתחיל, מוזמן לצפות בסרטו המשעשע של אדריאן גרנייה (כוכב "הפמליה") "איך לעשות כסף מלמכור סמים" (22:45), סרט ציני שמציג בצורה נלעגת את מערכת אכיפת החוק בארצות-הברית. אל תנסו את זה בבית.