הסדר החוב בצים חוזר לשולחן המו"מ: האסיפה הגורלית תידחה

(עדכון) - ביהמ"ש קרא לחברה ולמדינה לנהל מו"מ אינטנסיבי בנושא מניית הזהב עד יום א' הקרוב ■ הערכות: סיכויי אישור הסדר החוב במתכונתו הנוכחית קלושים

החברה לישראל שבשליטת עידן עופר עשויה להודיע על דחיית אסיפת בעלי המניות המכרעת שקבעה ליום שישי הקרוב בנושא אישור הסדר החוב בחברה הבת צים. זאת, בעקבות קריאתו של ביהמ"ש המחוזי בחיפה לצדדים להיפגש עוד היום ולקיים מו"מ אינטנסיבי לגבי מעמדה של מניית הזהב בהסדר.

בית המשפט קבע היום כי אם הצדדים לא יגיעו להסכמות בנושא מניית הזהב, הוא יקבל החלטה בנושא ביום ראשון הקרוב. בכך קיבל למעשה השופט את עמדת הכנ"ר (כונס הנכסים הרשמי), שקרא גם הוא אתמול לצדדים להגיע להסכמות. "מוטב כי יגיעו הצדדים להסכמה בעת הזו ובטרם יתדרדר המצב עוד והחברה תיקלע להליכי חדלות פירעון דוגמת פירוק או כינוס, בישראל או מחוצה לה", כתב הכנ"ר.

מבחינתה של החברה לישראל מדובר בהישג המהווה נקודת מפנה בדיאלוג מול המדינה שעד כה נמנעה ממו"מ עמה בנושא. בשל כך לא מן הנמנע כי היא תבקש לנצל את המומנטום כדי לשכנע את המוסדיים, בעלי המניות בחברה, להצביע בעד הסדר החוב בחברת הספנות המפסידה (שנדרש לתמיכה של לפחות 50% מקרב בעלי מניות המיעוט.

גם אנליסטים בשוק ציינו היום כי לאור ההתפתחויות הנוכחיות מתבקשת דחייה של אסיפת בעלי המניות הקרובה, שכן בעלי המניות יתקשו להצביע בתנאים של חוסר ודאות, כשברקע מתנהל מו"מ שעתיד לקבוע את גורל ההסדר.

ההערכות בשוק הן כי נכון להיום סיכויי אישור הסדר החוב במתכונתו הנוכחית קלושים, מה שעשוי לטענת הנהלת צים להעמיד את החברה על 4,000 עובדיה בעולם, בפני מצב של פירוק. מרבית הגופים המוסדיים מהווים לקוחות של חברת הייעוץ אנטרופי, וזו המליצה להם שלשום להתנגד להסדר המוצע, בטענה כי הזרמת המזומן מהחברה לישראל לצים (בהיקף של כ-200 מיליון דולר) אינה כדאית לבעלי מניות המיעוט. זאת, מאחר שלפי חוות הדעת שהזמינה אנטרופי מפרופ' אשר בלס, שווי מניות צים שתחזיק החברה לאחר השלמת ההסדר יעמוד על כ-67 מיליון דולר בלבד.

קולות לאומי לא ייספרו

בתוך כך, אמש הודיעה, כצפוי, רשות ני"ע לחברה לישראל כי קולותיו של בנק לאומי, בעל מניות המיעוט הגדול בחברה (כ-18%), לא יספרו באסיפת בעלי המניות הקרובה, משום שהבנק נגוע בעניין אישי בהחלטה לגבי אישור הסדר החוב בצים. מנגד ביקשה חברה לישראל להבהיר בהודעתה לבורסה כי "החברה סבורה שאין לייחס ללאומי ענין אישי באישור ההחלטה הנדונה".

הסדר החוב השני העצום של צים כולל תספורת של 50% מחוב בהיקף של כ-3 מיליארד דולר. במסגרת ההסדר תזרים, כאמור, החברה לישראל 200 מיליון דולר לצים, ותדולל מבעלות של 100% להחזקה של כ-32% מצים. בנוסף, תעמיד היא תעמיד לחברת הספנות מימון אשראי של 50 מיליון דולר וכ-10 מיליון דולר ערבות, ותוותר על חוב בסך 238 מיליון דולר של החברה הבת.

החברה לישראל העמידה בעבר את הוויתור של המדינה על מניית הזהב או הסכמה לשינוי בה כתנאי להסדר החוב בצים, ואף נקבה ב-1 ביולי כדד-ליין לאישור ההסדר - אחרת תיסוג מההבנות שגיבש דירקטוריון החברה. כעת, אם אכן יכנסו הצדדים למו"מ, בכפוף לדחיית מועד אסיפת בעלי המניות, לא מן הנמנע כי דירקטוריון החברה לישראל יעדכן גם את מועד הדד ליין.