דרמה בארה"ב: הכלכלה התכווצה ב-2.9% ברבעון הראשון

האנליסטים בשוק ציפו להתכווצות של 1.8% בכלכלת ארה"ב ■ באומדן הקודם התמ"ג הצביע על התכווצות של 1% ■ הצריכה הפרטית צמחה רק ב-1% לעומת האומדן הקודם שהצביע על עלייה של 3%

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

אכזבה בארה"ב: הכלכלה התכווצה ברבעון הראשון ב-2.9% (קצב שנתי), הירידה החדה ביותר בתמ"ג מאז 2009 והרבה מתחת לצפי האנליסטים בשוק שעמד על התכווצות של 1.8%. אומדן הצמיחה הקודם הצביע על התכווצות של 1%. כך לפי נתוני התמ"ג שפרסם היום (ד') הממשל האמריקאי.

לפי הנתונים, הצריכה הפרטית, המנוע המרכזי של כלכלת ארה"ב, צמחה ב-1%, במקום עלייה של 3% כפי שהצביעו הנתונים של האומדן הקודם. הירידה בצריכה הפרטית מוסברת בעיקר בשל תוכנית הבריאות שיזם הנשיא אובמה, ה"אובמהקייר", שהוזילה את שירותי הבריאות לצרכנים האמריקאים.

ממשל אובמה קיווה כי השקת רפורמת הבריאות אובמקייר תקפיץ את הצריכה ותתרום לצמיחה במשק, אולם ההוצאות על ביטוחי בריאות דווקא ירדו ב-6.4 מיליארד דולר בעוד הציפיות היו לצמיחה של 39.9 מיליארד דולר.

נראה כי החורף הקשה שהיכה בארה"ב ברבעון הראשון השפיע גם על נתוני היצוא. לפי אומדן הצמיחה שפורסם היום היצוא ירד בקצב של 8.9% ברבעון הראשון, לעומת האומדן הקודם שהצביע על ירידה בשיעור של 6%.

כמו כן, הגידול במלאי החברות הונמך ל-45.9 מיליארד דולר במקום 51.6 מיליארד ד' בקריאה הקודמת. מכירות מוצרים בני קיימא ירדו ב-1.3% בעוד הנתונים הקודמים הצביעו על עלייה של 0.6%.

למרות נתוני הצמיחה המאכזבים, בשוק מעריכים כי כלכלת ארה"ב תחזור לפסי צמיחה ברבעון השני. אנליסטים סבורים כי הצמיחה השלילית ברבעון הראשון נגרמה בעיקר כתוצאה ממזג האוויר הקשה שפגע בתעסוקה ובפעילות הייצור.

במקביל לנתוני הצמיחה שפורסמו היום, פורסם גם נתון הזמנות המוצרים בני קיימא שהצביע על ירידה של 1% בחודש מאי, בעוד אנליסטים בשוק ציפו לירידה של 0.1% בלבד. הממשל עדכן את הנתון של חודש אפריל לעלייה של 0.8%, במקום עלייה של 0.6%. הירידה החדה בחודש מאי נבעה של ירידה בהזמנות המוצרים הצבאיים.