אוסטרליה בדרך להעלות את גיל הפרישה ל-70

מדובר בגיל הפרישה הגבוה ביותר בעולם ■ כיום עומד גיל הפרישה באוסטרליה על 65 ■ ראש ממשלת אוסטרליה: "אנחנו חושבים שזה נכון והולם"

זקנים, קשישים, פרישה, פנסיה, מנהלים / צלם:  thinkstock
זקנים, קשישים, פרישה, פנסיה, מנהלים / צלם: thinkstock

שר האוצר האוסטרלי ג'ו הוקי פועל להעלאת גיל לפרישה לפנסיה במדינה ל-70 - הגיל הגבוה ביותר בעולם - כדי למנוע גירעון ביטוחי כתוצאה מהזדקנות האוכלוסייה.

הוקי הוא חלק מקואליציה ליברלית-לאומית שזכתה בבחירות בספטמבר עם התחייבות לסיים את מה שהוא כינה "עידן הזכאות" ולתקן גירעון תקציבי שחזוי להגיע השנה ל-47 מיליון דולר (ארה"ב) או 50 מיליון דולר אוסטרלי. אוסטרליה מובילה מתקפה של קבוצת מדינות מפותחות, מיפן עד גרמניה, שפועלת להעלאת גיל הפרישה כדי למנוע או לעכב את "פצצת הזמן האפורה" - הגידול במספר הפנסיונרים לעומת הקיטון במאגר משלמי המסים.

יחס האוכלוסייה בגיל העבודה לאוכלוסייה בגיל מעל 65 באוסטרליה, הכלכלה ה-12 בגודלה בעולם, צפוי לרדת ל-1:3 בשנת 2050 מ-1:5 ב-2010. ביפן, היחס הוא כבר מתחת ל-1:3 ובגרמניה הוא קרוב לרמה זו, לפי נתוני ארגון העבודה הבינלאומי (ILO).

"בעוד שאוסטרליה היא הראשונה להעלות את גיל הפרישה ל-70, היא לא תהיה האחרונה", אמר סטיב שפרד מסוכנות התעסוקה הבינלאומית רנדסטד גרופ במלבורן. "העולם ישקיף על מה שקורה כאן".

2.4 מיליון הפנסיונרים באוסטרליה מקבלים כ-40 מיליארד דולר אוסטרלי בשנה, וזו תוכנית הפנסיה הממשלתית הגדולה בעולם. הסכום הזה חזוי לעלות ב-6.2% בשנה בעשור הקרוב, לפי סקר עצמאי שהוזמן על ידי ראש הממשלה, טוני אבוט. הפנסיה היא ההכנסה העיקרית של הגמלאים האוסטרלים, בני 65 ויותר כיום.

"אנחנו צריכים לחגוג את העובדה שהאוסטרלים מאריכים ימים, אבל גם חייבים לבצע את ההיערכות הנדרשת לכך בחברה שלנו", אמר הוקי בנאום התקציב שלו ב-13 במאי. לפי תוכניתו, אוסטרלים שנולדו בשנת 1966 ואחריה יצטרכו לעבוד עד גיל 70, לעומת 65 כעת, לפני שיוכלו למשוך את קצבאות הפנסיה הממשלתית שלהם.

הבוחרים האוסטרלים אינם מרוצים מהתוכנית. סקר גלקסי שנערך בחודש שעבר מצא ש-69% מהמצביעים אינם מסכימים לדחיית תשלומי הפנסיה בחמש שנים, לשנת 2035.

אי ריסון של גודל תוכנית הפנסיה הממלכתית יעמיס עוד נטל על העובדים הצעירים יותר, שיצטרכו להגדיל את הפרשותיהם לביטוח לאומי ולתשלומי מסים. העלאת גיל הפרישה תיצור גם יותר תחרות על צעירים שרק מתחילים את קריירת העבודה שלהם. שיעור האבטלה בקרב בני 15-24 הגיע במאי לשיא של 13.1%, יותר מפי שניים משיעור האבטלה הלאומי של 5.8%.

גם מדינות נוספות מעלות את הרף

גיל הפרישה זוחל כלפי מעלה גם במדינות נוספות. גרמניה ובריטניה מתכוונות להעלותו מ-65 ל-67. גיל הפרישה הממוצע ב-34 מדינות ארגון OECD הוא 65 לגברים ו-63.5 לנשים. בארה"ב, גיל תחילת תשלומי קצבאות הזקנה של הביטוח הלאומי הוא 67.

דרום קוריאה וטורקיה הן המדינות בעלות גיל הפרישה הרשמי הנמוך ביותר, 60, לפי נתוני OECD. גיל הפרישה לנשים נמוך עוד יותר בכמה מדינות.

ממשלתו של אבוט תצטרך להעביר את החקיקה שהיא מתכננת בפרלמנט. פירוש הדבר הוא לתקן חוק מ-2009 שיזמה ממשלת העבודה הקודמת להעלאת גיל הפרישה ל-67 משנת 2023. "אנחנו חושבים שזה נכון והולם", אמר אבוט לפרלמנט בקנברה הבוקר. "אנשים מבוגרים יותר צריכים לתרום לכלכלה".