תוכנית ההתייעלות בשופרסל תעלה לחברה 200 מיליון שקל

הרשת הודיעה על תוכנית התייעלות שתכלול הקטנת סניפים והורדת מחירים רוחבית ■ תסגור 15 סניפים ותיפרד מכ-300 עובדים ■ המנכ"ל איציק אברכהן: "מ-2015 נראה מגמה לא רק של חזרה לעצמנו, אלא גם של חזרה לצמיחה"‏

 איציק אברכהן, מנכל שופרסל / צלם: סיון פרג'
איציק אברכהן, מנכל שופרסל / צלם: סיון פרג'

‎‎רשת המזון שופרסל תרשום הוצאות חד-פעמיות בהיקף 200 מיליון שקל (לפני מס) במסגרת תוכנית התייעלות מקיפה, הכוללת סגירה מדורגת של 15 סניפים הפסדיים. בד-בבד צפויים כ-300 עובדים לסיים את עבודתם במה שהרשת מגדירה "פרישה מרצון".

יו"ר שופרסל, רפי ביסקר, מסר כי "מטרת התוכנית היא יצירת תשתית מסחרית ותפעולית עדכנית, להמשך צמיחה והתמודדות לאורך זמן עם האתגרים בשוק קמעונאות המזון. במרכז התוכנית יעמדו מהלכים שיביאו לשיפור השירות ולהוזלת הסל ללקוחותינו, בעיקר על-ידי הורדת מחירים רוחבית, הן בחנויות הדיסקאונט והן בחנויות השכונתיות".

‏דירקטוריון שופרסל אישר אמש (ד') את התוכנית, שעיקריה כבר נמסרו בעבר על-ידי מנכ"ל הרשת איציק אברכהן, וכעת היא יוצאת לדרך.

מלבד סגירת הסניפים (בשטח כולל של 40 אלף מ"ר) כוללת התוכנית הקטנת‎ ‎סניפים‎ ‎בשטח‎ ‎כולל‎ ‎של 25 אלף מ"ר וחיסכון‎ ‎בהוצאות‎ ‎- הן בסניפים,‏‎ ‎הן בשרשרת‎ ‎האספקה והן במטה‎ ‎החברה.

‏תוכנית ההתייעלות כוללת גם הורדת מחירים רוחבית בסניפי הרשת וצמצום פערי מחירים בין הסניפים השכונתיים ("שופרסל שלי" ו"שופרסל אקספרס") לבין סניפי הדיסקאונט ("שופרסל דיל" ו"יש").

עוד כוללת התוכנית הרחבה וחיזוק של המותג הפרטי, הנפקת "תו זהב" חדש ואחיד לשימוש‎ ‎בחנויות שתחת‎ ‎המותג‎ ‎‏"שופרסל" והאצת פיתוח‎ ‎הפלטפורמות‎ ‎הדיגיטליות‎ ‎של‎ ‎החברה‎,‎‏ לרבות‎ ‎מערכת שופרסל אונליין ואפליקציית הסלולר‎.‎‏

‏שופרסל מעסיקה כיום 13,700 עובדים. מספר העובדים הממוצע לסניף עומד על 42, כך שעל פניה סגירת 15 סניפים אמורה להביא לצמצום של 630 איש במצבת כוח-האדם של החברה. אלא שלדברי מנכ"ל הרשת, איציק אברכהן, מדובר כאמור בכ-300 עובדים בלבד.

‏- ‎‎שופרסל צפויה לסיים את 2014 עם הפסד. מתי אתם חושבים שתחזרו לרווח?

‏‎‎אברכהן: "אני לא יודע לתת תחזית. מסרנו דיווח, ושכל אחד יעשה את הניתוח וההערכות. אנחנו מבינים שיש לנו את הרבעונים הקרובים של יציאה לדרך. אין לי ספק בכלל שמ-2015 נראה מגמה לא רק של חזרה לעצמנו, אלא גם של חזרה לצמיחה".

‏‎‎אקסלנס: "התוכנית מגיעה באיחור קל"

‏‎‎באשר לאיתנותה הפיננסית של הרשת, הצפויה כעת להוצאות כבדות, מסר היו"ר ביסקר כי "הדירקטוריון בחן זאת לרוחב ולעומק. לשופרסל יש בקופה קרוב ל-1.2 מיליארד שקל במזומנים ונכסים נזילים. מעבר לכך, הרשת מייצרת רווח ‏EBITDA‏ שנתי של 650-700 מיליון שקל, ומעל כל זה יש לה נכסים לא משועבדים שלהערכתי גדולים מהחוב נטו".

‏ביסקר גם מזכיר כי "באוקטובר 2013 גייסנו 920 מיליון שקל כחוב ארוך בריבית של פחות מ-3%, במח"מ של 7 שנים. יש לנו אפשרות לגייס חוב בכל עת, וכל זה מאפשר לשופרסל לבצע מהלכים אסטרטגיים שקשורים בהשקעות ללא חשש".

‏בתגובה לדיווח על תוכנית ההתייעלות, העריכו היום בבית ההשקעות אקסלנס כי "בשורה התחתונה, בדומה לתוכנית האסטרטגית הקודמת שפרסמה שופרסל בסוף 2010, אנו רואים פה צעדים שכבר מיושמים בפועל ומגיעים באיחור קל לשוק. השאלה העיקרית היא האם מהלך זה יסייע בהגדלת היקפי הרכישה מצד צרכנים - או שאלה מהלכים שכמו בעבר ימנעו את המשך השחיקה תוך איבוד נתח שוק". ‏‎‎‏