עתירה: בנק ישראל התרשל בטיפול במתן האשראי לאי.די.בי

‎‎התנועה לאיכות השלטון ‎‎דורשת מבג"ץ לחייב את בנק ישראל לנמק מדוע אינו חוקר את מתן האשראי לקבוצת אי.די.בי ולקבוצות העסקיות הגדולות במשק‏

דודו זקן / צילום: תמר מצפי
דודו זקן / צילום: תמר מצפי

‎‎בצעד חריג, התנועה לאיכות השלטון עתרה היום (א') לבג"ץ נגד נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג; המפקח על הבנקים, דודו זקן; אי.די.בי והחברות שדרכן שלט בעבר נוחי דנקנר בחברה (גנדן וטומהוק), ונגד הבנקים המלווים לאורך פירמידת החוב הזו (הפועלים, לאומי, מזרחי טפחות ודיסקונט). העתירה עוסקת במתן האשראי לאותן חברות ובטיפול של בנק ישראל בסוגייה זו.

‏במסגרת העתירה דורשים בתנועה לאיכות השלטון לחייב את בנק ישראל לנמק מדוע לא יבצע חקירה מקיפה ומערכתית בעניין התנהלות המערכת הבנקאית במתן אשראי לקבוצת אי.די.בי, לרבות מתן הבטוחות, מיחזור ההלוואות, החלטותיהן של ועדות האשראי וכן הסדרי החוב של המערכת הבנקאית עם קבוצת אי.די.בי.

עוד דורשים בתנועה כי יוסקו מסקנות מערכתיות ואישיות שיפורסמו לציבור הרחב, וכן דורשים לחייב את הבנקים לגבות את חובות קבוצת אי.די.בי במלואם ולהעביר את האחראים לליקויים מתפקידיהם.

כמו כן, בתנועה מבקשים שבנק ישראל ינמק מדוע לא יבצע בחינה מקיפה ומערכתית בעניין הסדרי החוב של המערכת הבנקאית עם הקבוצות העסקיות הגדולות במדינה.

‏במסגרת העתירה מציינים בתנועה לאיכות השלטון כי פנו בעניין 3 פעמים לזקן, אך לא קיבלו כל תגובה. "מחדלו של המפקח על הבנקים בהימנעותו להפעיל סמכויותיו עולה כדי חריגה מסמכות חובה המוטלת עליו נוכח הנסיבות. הדבר מהווה פגיעה קשה באמון הציבור במערכת הבנקאית כולה ובמערכת הפיקוח על המערכות הפיננסיות השונות", כותבים בתנועה לאיכות השלטון.

‏לאי.די.בי במבנה הפירמידה הקודם שלה - שכלל שליטה באמצעות גנדן, ומעליה טומהוק של נוחי דנקנר - היה בסך-הכול חוב של כ-2 מיליארד שקל למערכת הבנקאית. לגנדן וטומהוק החוב עומד על 800 מיליון שקל בקירוב.

בתנועה לאיכות השלטון מבקרים את העובדה שמרבית האשראי לקבוצה ניתן ללא ביטחונות, למעט מניות החברות-הבנות, וכן שהבנקים נהגו סבלנות עם דנקנר גם כאשר מצב הקונצרן הידרדר.

"כאשר אזרח פשוט מן השורה חב חובות כספיים לבנק, גדודי משפטנים קמים ופועלים לילות כימים לשם גביית החוב עד תומו; ואולם כאשר מדובר בקונצרן רב-ממדים, מוכנים הבנקים להגיע לידי הסדרי חוב המוחקים מאות מיליוני שקלים מקופתם. אל למפקח להתעלם מכך, ועליו להבטיח שהגבייה תהא שוויונית כלפי כולם", נכתב בעתירה.

נציין כי בעבר פורסם כי זקן פתח בבדיקה מול הבנקים בעניין מתן האשראי לאי.די.בי ולדנקנר, ואולם לא ברור מה היה עומק הבדיקה ומה הממצאים והמסקנות שעלו ממנה.

מבנק ישראל נמסר כי הוא "יגיב לעתירה כנדרש".‏‎‎‏