"רוטשטיין סוגר את קלאס קליניק כדי לסגור את התיק נגדו"

מנכ"ל שיבא טען כי סגירת המרפאה היא תוצאה של המלצות ועדת גרמן, אבל הוועדה קבעה כי לא סוגרים שירות פרטי שפועל כיום באישור

פרופ' זאב רוטשטיין / צילום: אוריה תדמור
פרופ' זאב רוטשטיין / צילום: אוריה תדמור

"הרגולטור אמר את דברו ואסר על כל פעילות רפואית במימון פרטי בבתי החולים הציבוריים" - כך הסביר היום (א') ל"ידיעות אחרונות" מנכ"ל המרכז הרפואי שיבא (תל השומר) פרופ' זאב רוטשטיין, את החלטתו לסגור בעוד כחודשיים את המרפאה הפרטית לניתוחים אסתטיים "קלאס קליניק" שנמצאת במרכזה של חקירה מצד נציבות שירות המדינה.

פרופ' רוטשטיין מתכוון להמלצה של ועדת גרמן שלא להכניס שירותי רפואה פרטיים (שר"פ) לבתי החולים הציבוריים, אלא שסעיף 85 בדוח הוועדה קובע במפורש כי ההמלצה הזו אינה נוגעת לשירותים פרטיים שכבר קיימים היום בבתי החולים אשר פועלים באישור. מרפאת הקלאס קליניק פועלת באישור מאז 1998 משום שהיא מספקת שירותים שאינם מצויים בסל הממלכתי, ועל כן אין כל קשר אמיתי בין המלצות הוועדה להחלטה של תל השומר. רוטשטיין הזכיר כי מדובר אמנם בשירות שאינו כלול בסל, אך הבהיר כי "לאחר החלטת הוועדה לא צריך להתפלמס יותר על היות השירות מיוחד".

היחלצויות מדין משמעתי

"נראה שרוטשטיין עשה סיבוב על ועדת גרמן", טוען אחד הגורמים המעורים מאוד בפרשת הקלאס קליניק. לדבריו, בדומה להערכות של גורמים אחרים במערכת הבריאות, ההחלטה של רוטשטיין נובעת בראש ובראשונה מהממצאים של חקירת נציבות שירות המדינה, ולפיהם רופאי שיבא ובהם מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית, פרופ' אייל וינקלר, ביצעו ניתוחים פרטיים במרפאה גם בשעות הבוקר - זאת בעוד תקנות תאגידי הבריאות ונציבות שירות המדינה אוסרות עליהם לבצע פרקטיקה פרטית בשעות הבוקר במסגרת התאגיד (הקלאס קליניק מופעלת על ידי תאגיד הבריאות של תל השומר).

על פי אותן הערכות, רוטשטיין הבין לכאורה שללא פעילות משמעותית בשעות הבוקר מצד רופאי תל השומר ובראשם פרופ' וינקלר, המרפאה כבר לא מצדיקה את עצמה מבחינה כלכלית. יצוין, כי לבית החולים איכילוב מרפאה דומה בשם "המרכז המשולב לאסתטיקה", אולם בדיקת "גלובס" העלתה כי המקום נפתח רק לאחר השעה 14:30.

על פי הערכה אחרת, פרופ' רוטשטיין מבקש לסגור את הקלאס קליניק כדי "לסגור את התיק נגדו" - הכוונה היא לתיק החקירה שנוגע לא רק לדיווחי הנוכחות הכפולים של פרופ' וינקלר, אלא לעובדה שרוטשטיין הודה בכך שרופאי תל השומר ביצעו ניתוחים פרטיים בבוקר בידיעה ובאישור של ההנהלה בראשותו. גורמים במערכת הבריאות אמרו היום ל"גלובס" כי לא יהיה זה מופרך להעריך שראשי משרד הבריאות ונציבות שירות המדינה יעדיפו לראות בכך "סוף לפרשה".

נזכיר, כי על פי הממצאים הראשונים עולה כי פרופ' וינקלר ביצע מאות ניתוחים פרטיים בשעות הבוקר בשנים 2012-2013 תוך שהוא זוכה לשכר על עבודה ציבורית באותן שעות ממש. על פי עדויות שהגיעו לנציבות ול"גלובס" עולה כי רופאים נוספים מתל השומר ביצעו ניתוחים פרטיים בבוקר ואפילו הסתייעו לשם כך במתמחים.

אם נציבות שירות המדינה בראשות משה דיין לא תעמיד את רוטשטיין לדין משמעתי בעניין הקלאס קליניק, הדבר יצטרף לשורה של מקרים בהתנהלותו של מנכ"ל שיבא שעברו ללא כל הליך אישי בעניינו.

כך, בין היתר, "גלובס" חשף רק בשבוע שעבר כי רוטשטיין משלים בימים אלה את תוכניתו המקורית להקמת מתחם שישמש עד 6 מסוקים - תוכנית שאמורה הייתה להפעיל במקום שדה תעופה קטן למסוקים פרטיים (הליפורט) שיתחרה בשדה דב ובשדה בהרצליה. רוטשטיין המשיך בתוכנית הבינוי המקורית אף שלאחר חשיפת "גלובס" מינואר האחרון, סוכם בינו לבין משרד האוצר כי תל השומר יוכל לבנות מבנה קטן שיכיל עד 2 מסוקים בלבד, וזאת אך ורק לצרכים רפואיים ולא מסחריים. בעקבות הפרסום האחרון הורתה החשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, על הפסקת העבודות במקום לאלתר.

גם שרת הבריאות, יעל גרמן, לא ביקשה עד היום לזמן את רוטשטיין להליך משמעתי בפרשת המסוקים, אף שהוכח כי המקום החל להיבנות ללא היתרי בנייה, ללא אישור מצד רשות התעופה האזרחית וללא ידיעת הבעלים של הקרקע והנכסים בתל השומר - קרי מדינת ישראל (חלק מהאישורים ניתנו בדיעבד ורק לאחר שהוצא צו הפסקת בנייה). לפחות כלפי חוץ, הביקורת של גרמן נוקבת. במסגרת תוכנית הרדיו "סדר יום" עם קרן נויבך אמרה גרמן ביום חמישי האחרון לאחר שעומתה עם התמונה שהוצגה ב"גלובס": "אני יודעת שהוצא שם צו להפסקת בנייה בעבר, ואם הבנייה נמשכה זה חמור מאוד ובניגוד לחוק".

כאמור, לאחר הוצאת צו הפסקת הבנייה פנתה הנהלת תל השומר לעיריית ר"ג וקיבלה היתר בנייה בדיעבד. עם זאת, המשך הבנייה לפי התוכנית המקורית של תל השומר עומד בסתירה עם הסיכום מול החשבת הכללית במשרד האוצר - סיכום שמקובל גם על משרד הבריאות.

ממשרד הבריאות נמסר: "אין קשר בין המלצות הוועדה לבין הקלאס קליניק. אין איסור לבצע ניתוחים אסתטיים בבי"ח ציבוריים במימון פרטי. אסור לבחור מטפל בתשלום וכן אסור ניהול קליניקות פרטיות, לרבות איסור התחשבנות פרטית בין מטופל למטפל במסגרת בי"ח ממשלתי". מבית החולים שיבא לא התקבל תגובה עד לסגירת הגיליון.