כצפוי: איריס בראל תסיים את תפקידה בסטימצקי בקרוב

מנכ"לית סטימצקי, איריס בראל, הודיעה כי תעזוב בעוד חודש - אך קבוצת הרוכשים בראשות יפית גרינברג מסרה כי "בראל הגישה אמנם את התפטרותה, אך בקשתה נדחתה. היא תישאר כמנכ"לית הרשת כל עוד תתבקש"

זה היה באוויר, היה ברור שזה יקרה, רק התאריך נותר לוטה בערפל. הערב (א') הודיעה מנכ"לית סטימצקי, איריס בראל, על רצונה לעזוב את הרשת לאחר 8 שנים.

בראל עוזבת את ניהול סטימצקי אחרי תקופה לא מוצלחת, שכללה הפסד בשורה התחתונה, לפחות בנתוני 2011 ו-2012 (נתוני 2013 לא פורסמו), יחסים ירודים עם הגורמים מולם פעלה הרשת בענף ופרסומים שליליים בתקשורת על תנאי השכר המופלגים להם זכתה.

במילים אחרות, התפטרותה של בראל מגיעה לא ממש מרצונה, אלא כמעין "הקדמת רפואה למכה", שכן פיטוריה היו עניין של זמן.

מתי בראל תעזוב? מענה לכך טרם התקבל. במכתב שפרסמה לפני כשעה כתבה בראל כי "אשאר בתפקידי כמנכ"לית במהלך החודש הקרוב על מנת להעביר בצורה מסודרת ונכונה את החברה לבעלים החדשים, ולאחר מכן אשאר לבקשתם כיועצת לתקופה נוספת".

אולם, בהודעה שפרסמה קבוצת הרוכשים לפני זמן קצר נכתב כי "בראל הגישה את התפטרותה בשעה האחרונה, אך בקשתה לסיים את עבודתה נדחתה על-ידי הרוכשים. הרוכשים סיכמו עם בראל בהבנה מלאה כי היא תישאר בתפקידה כמנכ"לית לכל דבר ועניין כל עוד תתבקש על-ידם".

במכתב שפרסמה בראל היא כתבה כי "ערב מותו הטרגי של אמיר קס ז"ל הודעתי לו על רצוני לעזוב, וכי החלטתי לחזור למסגרות בהן הייתי שותפה בעבר. לאור השתלשלות העניינים והבעיות הפתאומיות שנחתו על החברה, נשארתי בתפקיד, וזאת על מנת למכור את חברת סטימצקי ולשמור על העובדים והספקים ככל שניתן.

"בימים אלה בקשתי לסיים את תפקידי כמנכ"לית סטימצקי. אני אשאר בתפקידי כמנכ"לית במהלך החודש הקרוב, על מנת להעביר בצורה מסודרת ונכונה את החברה לבעלים החדשים, ולאחר מכן אשאר לבקשתם כיועצת לתקופה נוספת".

את המצב ברשת מתארת בראל באופן שונה מאשר במציאות: "מעטים היו שהאמינו שאכן נצליח, ואין גאה ממני שהובלנו את החברה 'לחוף מבטחים'. מחברה מיושנת, חברה ללא מערכת מיילים - הפכנו תוך כדי תחרות גדולה לחברה מודרנית, עם מועדון לקוחות של 400 אלף איש, חנויות מהיפות שקיימות, מערכת מיומנת של שרות ומכירות, מותג חזק ומרגש והחשוב מכל - חברה אנושית לעובדיה".

דרך חדשה

עזיבתה של בראל היא אבן-דרך נוספת ביציאתה של הרשת לדרך חדשה עם קבוצת הרוכשים בראשות יפית גרינברג (ג. יפית), ועד כמה שלא נעים לומר זאת, חדשות טובות נוספות עבורה. עזיבת בראל פותחת הזדמנות לכניסתה של הנהלה חדשה וכן תשפר את אמון הגורמים השונים בענף בה, בעיקר הוצאות הספרים מולן פעלה.

את אלה יש להוסיף לחדשות מיום חמישי, אז נודע כי הרשת קיבלה את הסכמת ההוצאות ידיעות ספרים וכתר (ובאמצעותה גם של מטר וקיבוץ מאוחד - הפועלים) לתביעתה שיתנו לה תספורת על החוב כלפיהן בשיעור של 30% ופריסת יתר החוב לחצי שנה.

הוצאות אלה התווספו לכנרת-זמורה-ביתן שהסכימה לכך מוקדם יותר, כאשר בצד המתנגדים להצעה נותרה מודן וכן עוד מספר הוצאות קטנות יותר.

סטימצקי תידרש לפתור גם את עניין קופת הפיצויים לעובדים כדי להתגבר על האיום העיקרי שיהיו נושים שיבקשו להביאה למצב של הקפאת הליכים. אולם, בכל אופן ההתפתחויות האחרונות מקטינות את הסבירות לכך.