הדולר התחזק מעט ל-3.438 ש'; בנק ישראל רכש 300 מ' דולר

FXCM ישראל: "המומנטום הנוכחי רמת היעד הבא היא 3.383 שקלים" ■ האירו התחזק ב-0.33% לשער יציג של 4.693 שקלים

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר thinkstock
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר thinkstock

הדולר התחזק היום (ב') מול השקל בכ-0.11% ושערו היציג נקבע על 3.438 שקלים, שפל של כ-3 שנים. האירו התחזק ב-0.33% לשער יציג של 4.693 שקלים. לאחר התערבות במסחר ביום ו' האחרון, בנק ישראל שב היום לשוק ורכש על פי הערכות 300 מיליון דולר.

כלכלני ברקליס מעריכים כי המשק הישראלי יצמח בכ-2.8% השנה וב-2015. הדולר צפוי להמשיך לאבד גובה מול השקל אולם יתייצב סביב 3.4 שקלים לדולר בשנה הקרובה. לגבי המדיניות המוניטארית מעריכים בברקליס כי בנק ישראל יפחית ככל הנראה את הריבית ב-0.25% במהלך הרבעון השלישי.

ביום שישי התערב בנק ישראל באופן חריג בשוק המט"ח (הבנק אינו נוהג בד"כ להתערב בימי שישי בשוק) ורכש עפ"י הערכות יותר מרבע מיליארד דולר. לפי שעה התערבות בנק ישראל לא מצליחה לבלום את הידרדרות הדולר ולא מן הנמנע כי הוא יתערב שוב.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר כי "הדולר-שקל ממשיך להתדרדר לתהום, כאשר בשבוע שעבר קבע שפל חדש ב-3.41 שקלים, הרמה הנמוכה ביותר מאז אוגוסט של 2011. הקריסה של הדולר-שקל באה דווקא לאחר כמה שבועות של יציבות ודשדוש בשער החליפין. ואולם, שילוב של גורמים מקומיים וגלובליים הטו את הכף לרעת הדולר. ראשית, כמובן היתה זו החלטתו של בנק ישראל בשבוע שעבר שלא להוריד את הריבית. ייתכן בהחלט שבמכלול השיקולים הכלכליים בנק ישראל פעל נכון כאשר לא נכנע ללחצים הפוליטיים והותיר את הריבית ללא שינוי. ואולם, אי אפשר להתעלם מההשלכות של המהלך על הדולר-שקל.

"לכך יש לצרף את הגל האנטי-דולרי בעולם כולו, וזאת על רקע שורה של נתוני מאקרו מאכזבים שפורסמו בשבוע שעבר וחיזקו בשוק את ההערכה כי הבנק הפדרלי לא יעלה את הריבית לפחות עד המחצית השנייה של 2015".

ב-FXCM ישראל מוסיפים עוד כי "בינתיים, בנק ישראל בינתיים עומד מנגד, ובמומנטום הנוכחי רמת היעד הבא היא 3.383 שקלים. רק עלייה מעל 3.43 שקלים עשויה אולי לבלום את הסחף. כרגע שני גורמים יכולים לשנות מעט את התמונה - או התערבות של בנק ישראל או שיפור בנתוני המאקרו בארצות הברית".